χθες στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για τα Αναπτυξιακά Προγράμματα μεταθέτει επίσης τις ημερομηνίες για τις εγγυητικές. Ρητά προβλέπεται ότι όποιος καταθέσει αίτηση ενεργοποίησης σύνδεσης στον ΑΔΜΗΕ έως 31 Μαρτίου 2026 δεν θα υφίσταται απώλεια.Μετά την εκπνοή της προθεσμίας, ισχύουν κυρώσεις:
α) μερική κατάπτωση κατά 20% για κάθε μήνα καθυστέρησης μετά την 31η Μαρτίου 2026, εφόσον ο συμμετέχων δεν έχει καταθέσει αίτημα ενεργοποίησης στον Διαχειριστή του Συστήματος Μεταφοράς
β) ολική κατάπτωση, αν οι δικαιούχοι των δύο γύρων δεν υποβάλουν αίτηση ή την καταθέσουν στον ΑΔΜΗΕ μετά την 30ή Ιουνίου 2026.
Οι φορείς αποδίδουν τις αναβολές σε παράγοντες εκτός ελέγχου τους: χρονοβόρες εγκρίσεις, δυσχέρειες εξασφάλισης τραπεζικών κεφαλαίων και μεγάλους χρόνους παράδοσης εξοπλισμού. Η αγορά αναφέρει ότι η προμήθεια τεχνικών συστημάτων απαιτεί σχεδόν δωδεκάμηνο, γεγονός που δυσχεραίνει την τήρηση των προβλεπόμενων χρονοδιαγραμμάτων.
Κατά τον πρώτο διαγωνισμό, το καλοκαίρι του 2023, εγκρίθηκαν επενδυτικές ενισχύσεις 200.000 €/MW για κάθε έργο που προκρίθηκε, συνολικής ισχύος 411,79 MW, με ετήσια λειτουργική ενίσχυση από 33.948 €/MW έως 64.112 €/MW. Ο αρχικός στόχος για τη λειτουργία τους δεν επετεύχθη.Στον δεύτερο διαγωνισμό, στις αρχές του 2024, επιλέχθηκαν έργα περίπου 300 MW, με επενδυτική ενίσχυση 100.000 €/MW και εξασφαλισμένη ταρίφα από 44.100 €/MW έως 49.917 €/MW ετησίως. Παρ’ όλα αυτά, μέχρι σήμερα λίγες περιπτώσεις έχουν προχωρήσει σε συμβάσεις σύνδεσης.
Αβέβαιο παραμένει εάν το ΥΠΕΝ θα επεκτείνει την προθεσμία και στην πρόσκληση για ώριμα έργα αποθήκευσης έως 4,7 GW, τα οποία προβλέπεται να υλοποιηθούν χωρίς χρηματοδοτική στήριξη, αλλά με πλεονέκτημα την ταχεία έγκριση όρων σύνδεσης. Σε κάθε περίπτωση, το έτος 2026 συνιστά το νέο κομβικό σημείο για την ανάπτυξη της αγοράς αποθήκευσης, που θα αποτελέσει βασικό άξονα της ενεργειακής μετάβασης στη χώρα.