Την ανάπτυξη ενός ψηφιακού προγράμματος ασφάλειας φορτίων στα containerships με στόχο την ενίσχυση της προστασίας των πλοίων και των πληρωμάτων από επικίνδυνα ή παραποιημένα φορτία που μπορεί να προκαλέσουν πυρκαγιά, ανακοίνωσε το World Shipping Council.
Σημειώνεται ότι το WSC εκπροσωπεί τις μεγαλύτερες εταιρείες τακτικών γραμμών (liner shipping), δηλαδή εκείνες που δραστηριοποιούνται αποκλειστικά στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων.
Γι’ αυτό και το Πρόγραμμα Ασφάλειας Φορτίων έχει σχεδιαστεί πρωτίστως για τον τομέα των containerships. Ο έλεγχος των φορτίων γίνεται με συνδυαστική χρήση τεχνητής νοημοσύνης και κοινών προτύπων επιθεώρησης, για τον εντοπισμό εσφαλμένα δηλωμένων και αδήλωτων αποστολών υψηλού κινδύνου πριν από τη φόρτωσή τους.
Ουσιαστικά το σύστημα σαρώνει εκατομμύρια κρατήσεις σε πραγματικό χρόνο, χρησιμοποιώντας αναζητήσεις με λέξεις-κλειδιά, αναγνώριση εμπορικών προτύπων και αλγόριθμους τεχνητής νοημοσύνης για τον εντοπισμό πιθανών κινδύνων.
Οι ειδοποιήσεις εξετάζονται στη συνέχεια από τους μεταφορείς και, όταν χρειάζεται, επαληθεύονται μέσω στοχευμένων φυσικών επιθεωρήσεων. Μέσω της πλατφόρμας αυτής, επίσης οι ναυτιλιακές εταιρείες θα καταχωρούν τα αποτελέσματα των επιθεωρήσεων, που στη συνέχεια θα αναλύονται ώστε να εντοπίζονται μοτίβα κινδύνου.
Για παράδειγμα, αν σε μια συγκεκριμένη εμπορική διαδρομή καταγράφονται συχνότερα παραποιημένα ή λανθασμένα δηλωμένα φορτία, οι υπόλοιπες εταιρείες που συμμετέχουν στο πρόγραμμα θα ενημερώνονται εγκαίρως και θα λαμβάνουν προληπτικά μέτρα.
Η ψηφιακή πλατφόρμα ελέγχου φορτίων αναπτύχθηκε σε συνεργασία με το National Cargo Bureau (NCB), έναν μη κερδοσκοπικό οργανισμό με έδρα τις Ηνωμένες Πολιτείες, που ιδρύθηκε το 1952 με την υποστήριξη της αμερικανικής κυβέρνησης και της ναυτιλιακής βιομηχανίας. Αποστολή του είναι να ενισχύει την ασφάλεια στη ναυτιλία, ελέγχοντας φορτία και δίνοντας πιστοποιήσεις για τη σωστή φόρτωση και μεταφορά τους.
Η πρωτοβουλία αναμένεται να συμβάλει ουσιαστικά στη διαφάνεια, στη βελτίωση της ασφάλειας στη ναυτιλία και στη μείωση περιστατικών όπως πυρκαγιές ή ατυχήματα που προκύπτουν από λανθασμένα φορτωμένα εμπορευματοκιβώτια.
Ουσιαστικά με το νέο πρόγραμμα, το WSC δημιουργεί μια παγκόσμια κοινή βάση δεδομένων ασφάλειας, δίνοντας στους μεταφορείς ένα ισχυρό εργαλείο πρόληψης και έγκαιρης δράσης.
«Έχουμε δει πάρα πολλά τραγικά περιστατικά όπου η εσφαλμένη δήλωση φορτίου οδήγησε σε καταστροφικές πυρκαγιές, συμπεριλαμβανομένης της απώλειας ανθρώπινων ζωών», δήλωσε ο Joe Kramek, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του World Shipping Council. «Το Πρόγραμμα Ασφάλειας Φορτίου του WSC ενισχύει το δίχτυ ασφαλείας του κλάδου, συνδυάζοντας τεχνολογία κοινής διαλογής, κοινά πρότυπα επιθεώρησης και πραγματική ανατροφοδότηση για τη μείωση του κινδύνου» ανέφερε ο ίδιος.
Επιδείνωση το 2024
Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Safety and Shipping Review 2025 της Allianz, οι πυρκαγιές σε πλοία έχουν φτάσει στο υψηλότερο επίπεδο της τελευταίας δεκαετίας.
Το 2024 καταγράφηκαν 250 περιστατικά πυρκαγιάς ή έκρηξης, αριθμός αυξημένος κατά περίπου 20% σε σχέση με το 2023, αποτελώντας ρεκόρ δεκαετίας. Περίπου το 30% των περιστατικών σημειώθηκε σε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, φορτηγά και ro-ro, κατηγορίες που θεωρούνται ιδιαίτερα ευάλωτες σε παραποιημένα ή εσφαλμένα δηλωμένα φορτία.
Η έκθεση αναδεικνύει ως βασικό παράγοντα κινδύνου τα λεγόμενα mis-declared cargoes - φορτία που δηλώνονται λάθος, με αποτέλεσμα να κρύβουν εύφλεκτα ή επικίνδυνα υλικά.
Στα «ύποπτα» φορτία περιλαμβάνονται χημικά προϊόντα, αλλά και μπαταρίες λιθίου, που έχουν συνδεθεί με αρκετά σοβαρά περιστατικά.
Περιστατικό στο Κερατσίνι
Σημειώνεται ότι την περασμένη Κυριακή 14/9, η Λιμενική Αρχή Κερατσινίου ενημερώθηκε από τον πράκτορα πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, σημαίας Χονγκ Κονγκ, για εκδήλωση πυρκαγιάς (καπνισμού) σε δύο κοντέινερ με οχήματα -τρία εκ των οποίων ηλεκτροκίνητα- κατά τον πλου του πλοίου ανοιχτά της Ιταλίας. Σχολιάζοντας το πρόσφατο περιστατικό, ο Παύλος Ξηραδάκης, πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Πλοιοκτητών Ρυμουλκών, Ναυαγοσωστικών, Αντιρρυπαντικών και Πλοίων Υποστήριξης Υπεράκτιων Εγκαταστάσεων, τόνισε την ανάγκη τα επικίνδυνα φορτία να τοποθετούνται σε ειδικά διαμορφωμένους και ασφαλείς χώρους εντός των πλοίων, ενώ επεσήμανε ότι όσα ελληνικά λιμάνια δεν διαθέτουν δίκτυο πυρόσβεσης οφείλουν να εκδώσουν κανονισμούς ρυμούλκησης που θα προβλέπουν τη χρήση ρυμουλκών με πιστοποιημένες δυνατότητες πυρόσβεσης, ικανών να προστατεύσουν ανθρώπινες ζωές, πλοία, λιμενικές εγκαταστάσεις και θαλάσσιο περιβάλλον.
(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")