καθεστώτος, επιβάλλοντας αυστηρότερες κυρώσεις κατά του ναυτιλιακού τομέα της χώρας. Ωστόσο, λόγω μιας πολιτικής εξαίρεσης που εισήγαγαν οι ΗΠΑ το 2018, το λιμάνι Chabahar ήταν εκτός των κυρώσεων που επηρεάζουν την υπόλοιπη υποδομή του Ιράν. Εκείνη την εποχή, η εξαίρεση είχε ως στόχο να διευκολύνει την ανοικοδόμηση του Αφγανιστάν.
Την ίδια χρονιά, η Indian Ports Global Limited (IPGL) ανέλαβε τη λειτουργία του λιμένα Chabahar. Η συμφωνία αυτή επισημοποιήθηκε πέρυσι μέσω 10ετούς σύμβασης μεταξύ της IPGL και του Οργανισμού Λιμένων και Ναυτιλίας του Ιράν. Σύμφωνα με τη συμφωνία, η IPGL δεσμεύτηκε να επενδύσει 370 εκατομμύρια δολάρια στην ανάπτυξη του λιμένα.
Το συγκεκριμένο λιμάνι βρίσκεται στη νοτιοανατολική ακτή του Ιράν κατά μήκος του Κόλπου του Ομάν και αποτελεί στρατηγική επένδυση για την Ινδία, καθώς στοχεύει στην ενίσχυση του περιφερειακού εμπορίου με χώρες της Κεντρικής Ασίας, συμπεριλαμβανομένου του Αφγανιστάν. Επιπλέον, οι επιχειρήσεις στο Chabahar έχουν οδηγήσει την Ινδία και το Ιράν στην ενίσχυση των δεσμών τους. Στις αρχές αυτού του μήνα, οι δύο χώρες πραγματοποίησαν διπλωματικές διαβουλεύσεις στην Τεχεράνη. Οι συνομιλίες επικεντρώθηκαν στην προώθηση του έργου του λιμανιού Chabahar καθώς και στον Διεθνή Διάδρομο Μεταφορών Βορρά-Νότου, μια πολυτροπική διαδρομή που προβλέπεται να συνδέσει τον Ινδικό Ωκεανό και τον Περσικό Κόλπο με την Κασπία Θάλασσα.
Η κίνηση των ΗΠΑ να τερματίσουν την απαλλαγή από τις κυρώσεις στο λιμάνι Chabahar θα επηρεάσει τα περιφερειακά σχέδια συνδεσιμότητας της Ινδίας. «Ο Υπουργός Εξωτερικών ανακάλεσε την απαλλαγή από τις κυρώσεις που εκδόθηκε το 2018, με ισχύ από τις 29 Σεπτεμβρίου 2025. Μόλις η ανάκληση τεθεί σε ισχύ, τα άτομα που εκμεταλλεύονται το λιμάνι Chabahar ενδέχεται να εκτεθούν σε κυρώσεις βάσει του Νόμου για την Ελευθερία και την Καταπολέμηση της Διάδοσης των Πυρηνικών Όπλων του Ιράν (IFCA)», δήλωσε το Υπουργείο Εξωτερικών των ΗΠΑ.
Υπό τον έλεγχο της Ινδίας, η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων από το λιμάνι Chabahar έχει αυξηθεί σημαντικά - από 6.000 TEU σε πάνω από 90.000 TEU τα τελευταία δύο χρόνια. Ο συνεχιζόμενος εκσυγχρονισμός της εγκατάστασης είναι πλέον αβέβαιος, ειδικά εάν η Ινδία εγκαταλείψει το έργο. Επιπλέον, το Chabahar παρουσιάζεται πλέον ως ένα διπλωματικό αίνιγμα για την Ινδία, καθώς προσπαθεί να εξισορροπήσει τις σχέσεις της μεταξύ ΗΠΑ και Ιράν. Ο υπουργός Εμπορίου της Ινδίας Piyush Goyal αναμένεται να επισκεφθεί την Ουάσιγκτον αυτήν την εβδομάδα για να προχωρήσει σε διαπραγματεύσεις για τους δασμούς. Τον περασμένο μήνα, η κυβέρνηση Trump διπλασίασε τους δασμούς στις ινδικές εισαγωγές στο 50%, τους οποίους η Ινδία ελπίζει να μειώσει στις προγραμματισμένες διαπραγματεύσεις αυτή την εβδομάδα.