Ο λόγος για την «πράσινη» Νορβηγία που επενδύει στην καθαρή ενέργεια σημαντικό τμήμα από τα κεφάλαια ύψους 1,9 τρισ. δολ. του κρατικού επενδυτικού της ταμείου και έχει ήδη κατορθώσει να προέρχεται από καθαρές πηγές το μεγαλύτερο μέρος της εγχώριας κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας. Από πέρυσι, στη Νορβηγία σχεδόν 90% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων είναι ηλεκτροκίνητα και κινούνται ήδη ηλεκτροκίνητα φέρι-μποτ. Η κυβέρνηση έχει προσφέρει κίνητρα που καθιστούν φτηνότερα τα ηλεκτροκίνητα οχήματα και το μερίδιο αγοράς των ηλεκτροκίνητων έχει αυξηθεί από 54,3% το 2020 σε 88,9% το περασμένο έτος, σύμφωνα με την Ενωση Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων της χώρας.
Τώρα όμως η σκανδιναβική χώρα επενδύει εξίσου γενναιόδωρα στα ηλεκτροκίνητα αεροσκάφη καθώς ο νέος φιλόδοξος στόχος της είναι οι ηλεκτροκίνητες πτήσεις. Σύμφωνα με τους αναλυτές των αερομεταφορών, η πρωτοποριακή στάση της Νορβηγίας που υιοθέτησε σε τέτοιο βαθμό τα ηλεκτροκίνητα οχήματα έχει προλειάνει το έδαφος για τα ταξίδια με ηλεκτροκίνητα αεροσκάφη. Η Νορβηγία επένδυσε 5 εκατ. δολ. στη δοκιμαστική πτήση του ηλεκτροκίνητου Alia CX300 και σχεδιάζει να δαπανήσει πολύ περισσότερα για την προσαρμογή των 44 αεροδρομίων της στην ηλεκτροκίνηση. Το φιλόδοξο σχέδιο προωθεί η αρχή διαχείρισης αεροδρομίων της Νορβηγίας, η Avinor, καθώς τη σκανδιναβική χώρα διασχίζουν καθημερινά 560 εσωτερικές πτήσεις και οι περισσότερες από αυτές αφορούν αποστάσεις μικρότερες των 402 χιλιομέτρων και επιδοτούνται από την κυβέρνηση προκειμένου να συνδέουν κάποια από τα νησιά της με τις απομονωμένες κοινότητες της χώρας μέχρι και στον Αρκτικό Κύκλο. Η πτήση που πραγματοποίησε προ ημερών το ηλεκτροκίνητο Alia CX300 ήταν ένα πείραμα της εταιρείας Beta Technologies, της εταιρείας ελικοπτέρων Bristow και της Avinor και αποτελούσε καθοριστική δοκιμή για την εκτέλεση δρομολογίων με ηλεκτροκίνητα αεροσκάφη. Το Alia CX300 το ανέπτυξε η Beta Technologies στο Βερμόντ και οι ειδικοί της αεροπλοΐας εκτιμούν πως είναι ένα από τα σημαντικότερα και πολλά υποσχόμενα σχέδια ηλεκτροκίνητων αεροσκαφών.
Από πέρυσι, σχεδόν 90% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων είναι ηλεκτρικά και κινούνται ήδη ηλεκτροκίνητα φέρι-μποτ.
Ολοκλήρωσε τις δοκιμαστικές πτήσεις του στις ΗΠΑ και παρουσιάστηκε επισήμως φέτος στην έκθεση αεροπλάνων του Παρισιού. Η Beta Technologies ανταγωνίζεται πολλές εταιρείες στην προσπάθειά της να προσελκύσει επενδύσεις από μεγάλες αεροπορικές εταιρείες και κυβερνήσεις χωρών όπως η Κίνα και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Το άνοιγμα των φτερών του εν λόγω αεροσκάφους υπερβαίνει τα 15 μέτρα και έχει τη δυνατότητα να φτάσει τα 293 χιλιόμετρα την ώρα. Σχολιάζοντας τις προσπάθειες της Νορβηγίας αφού πρώτα τις έχει παρακολουθήσει, ο Γκι Γκράτον, καθηγητής αεροπλοΐας στο Πανεπιστήμιο Γκράνφιλντ της Αγγλίας, τονίζει πως «η αχίλλειος πτέρνα» των πτήσεων με ηλεκτροκίνητα αεροσκάφη είναι οι μπαταρίες τους. Μέχρι στιγμής, οι μπαταρίες ζυγίζουν 50 φορές περισσότερο από τα καύσιμα που θα έπαιρνε ένα αεροσκάφος για να αποθηκεύσει την ίδια ενέργεια. Και όπως υπογραμμίζει ο ίδιος, εξίσου σημαντικό πρόβλημα αποτελεί το γεγονός ότι τα ηλεκτροκίνητα αεροσκάφη δεν γίνονται πιο ελαφρά στη διάρκεια του ταξιδιού, όπως συμβαίνει με τα παραδοσιακά αεροπλάνα όταν αυτά καταναλώνουν τα καύσιμά τους στην πορεία του ταξιδιού. Σύμφωνα, όμως, με στελέχη της Bristow, η κίνηση ενός ηλεκτροκίνητου αεροσκάφους θα είναι περίπου 30% φτηνότερη από ένα αντίστοιχο συμβατικό αεροσκάφος, καθώς δεν θα έχει κιβώτιο ταχυτήτων και οι απλούστεροι κινητήρες του θα απαιτούν λιγότερη συντήρηση. Μετά τη δοκιμαστική πτήση του Alia CX300, η Νορβηγία φιλοδοξεί να διαθέτει επαρκή και αρκετά μεγάλα ηλεκτροκίνητα αεροσκάφη ώστε να μεταφέρουν επιβάτες στα τέλη της δεκαετίας.
(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ")