Εργαλείο ΑΙ Τέθηκε σε Λειτουργία για την Ανίχνευση Επικίνδυνων Κοντέινερ σε Πλοία

Εργαλείο ΑΙ Τέθηκε σε Λειτουργία για την Ανίχνευση Επικίνδυνων Κοντέινερ σε Πλοία
energia.gr
Τρι, 16 Σεπτεμβρίου 2025 - 12:04

Το πιο πρόσφατο εργαλείο για την καταπολέμηση των λανθασμένα δηλωμένων και αδήλωτων επικίνδυνων εμπορευμάτων σε εμπορευματοκιβώτια λανσάρεται από το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ναυτιλίας στο πλαίσιο του Προγράμματος Ασφάλειας Φορτίου. Η πρωτοβουλία, υπό την ηγεσία του κλάδου, χρησιμοποιεί ένα νέο εργαλείο ελέγχου με τεχνητή νοημοσύνη, σε μια προσπάθεια να εντοπίσει τους κινδύνους που αποτελούν κύρια αιτία πυρκαγιών

και να αυξήσει την προστασία για το πλήρωμα, τα πλοία και το περιβάλλον. Κατά την έναρξη, μεταφορείς που αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το 70% της παγκόσμιας χωρητικότητας TEU έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα.

Τα εσφαλμένα δηλωμένα επικίνδυνα εμπορεύματα αποτελούν κύρια αιτία πυρκαγιών σε πλοία, και θεωρούνται υπεύθυνα για περισσότερο από το ένα τέταρτο όλων των περιστατικών που σχετίζονται με το φορτίο, σύμφωνα με στοιχεία της Allianz's Safety and Shipping Review 2025. Η ασφαλιστική εταιρεία προειδοποίησε στην ανάλυσή της ότι οι πυρκαγιές σε πλοία βρίσκονται στο υψηλότερο επίπεδό τους εδώ και πάνω από μια δεκαετία, συμπεριλαμβανομένων αρκετών περιστατικών τις τελευταίες εβδομάδες.

Συγκεκριμένα το Marie Maersk έφτασε στη Μαλαισία προχθες, 14 Σεπτεμβρίου, ένα μήνα αφότου το πλήρωμα είδε καπνό να βγαίνει από ένα κοντέινερ ενώ βρισκόταν στα ανοικτά των ακτών της Αφρικής. Ενώ κατάφεραν να περιορίσουν την πυρκαγιά, η Maersk δήλωσε ότι η General Average θα μοιραστεί το κόστος της εξαιρετικής προσπάθειας κατάσβεσης. Την περασμένη εβδομάδα, το κύτος του Wan Hai 503 έφτασε επίσης τελικά σε ένα λιμάνι καταφυγίου μετά από μια καταστροφική πυρκαγιά σε κοντέινερ και εκρήξεις, οι οποίες οδήγησαν στην απώλεια τεσσάρων μελών του πληρώματος και ενός πλοίου που κάηκε σε μεγάλο βαθμό.

«Έχουμε δει πάρα πολλά τραγικά περιστατικά όπου το λανθασμένα δηλωμένο φορτίο έχει οδηγήσει σε καταστροφικές πυρκαγιές, συμπεριλαμβανομένης της απώλειας ζωών», δήλωσε ο Joe Kramek, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Παγκόσμιου Συμβουλίου Ναυτιλίας. «Το Πρόγραμμα Ασφάλειας Φορτίου του WSC ενισχύει το δίχτυ ασφαλείας του κλάδου συνδυάζοντας κοινή τεχνολογία ελέγχου και κοινά πρότυπα επιθεώρησης για τη μείωση του κινδύνου».

Στην καρδιά του προγράμματος βρίσκεται ένα ψηφιακό εργαλείο ελέγχου φορτίου που υποστηρίζεται από την τεχνολογία του Εθνικού Γραφείου Φορτίων (NCB) των ΗΠΑ. Το πρόγραμμα συνδυάζει έλεγχο φορτίου με τεχνητή νοημοσύνη και κοινά πρότυπα επιθεώρησης για τον εντοπισμό λανθασμένα δηλωμένων και αδήλωτων αποστολών υψηλού κινδύνου πριν από τη φόρτωσή τους. Επιπλέον, ενσωματώνει μηχανική μάθηση για να βοηθήσει το εργαλείο να γίνει πιο έξυπνο και να προσαρμοστεί σε νέους και αναδυόμενους κινδύνους.

Το σύστημα θα σαρώνει εκατομμύρια κρατήσεις σε πραγματικό χρόνο χρησιμοποιώντας αναζητήσεις λέξεων-κλειδιών, αναγνώριση εμπορικών προτύπων και αλγόριθμους που βασίζονται στην τεχνητή νοημοσύνη για τον εντοπισμό πιθανών κινδύνων. Οι ειδοποιήσεις εξετάζονται από τους μεταφορείς και, όταν χρειάζεται, επαληθεύονται μέσω στοχευμένων φυσικών επιθεωρήσεων.

Το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ναυτιλίας αναφέρει ότι αυτό δεν αντικαθιστά τη θεμελιώδη υποχρέωση των φορτωτών να δηλώνουν με ακρίβεια τα επικίνδυνα εμπορεύματα. Ωστόσο, το πρόγραμμα θα θεσπίσει επίσης κοινά πρότυπα επιθεώρησης για την επαλήθευση των αποστολών και έναν βρόχο ανατροφοδότησης συμβάντων, ώστε να διασφαλιστεί ότι τα διδάγματα από πραγματικές περιπτώσεις ενισχύουν την πρόληψη. 

Το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ναυτιλίας προειδοποίησε πρόσφατα ότι μια ανάλυση των δεδομένων επιθεώρησης του κράτους λιμένα έδειξε ότι περισσότερα από ένα στα δέκα (11,39%) αντιμετώπισαν πρόβλημα το 2024 από τα περισσότερα από 77.600 εμπορευματοκιβώτια που επιθεωρήθηκαν. Η έκθεση τόνισε ότι οι ελλείψεις αυξήθηκαν ελαφρώς από το 2023 και βρίσκονται σε νέο, πρόσφατο υψηλό, με ζητήματα όπως λανθασμένα δηλωμένα και αδήλωτα επικίνδυνα εμπορεύματα, λανθασμένη τεκμηρίωση και ακατάλληλη συσκευασία.

Βελτιώνοντας τον έλεγχο των φορτίων, το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ναυτιλίας πιστεύει ότι θα βοηθήσει στην πρόληψη συμβάντων, προστατεύοντας το πλήρωμα, τα πλοία, άλλα φορτία και το περιβάλλον. Μια παρόμοια προσπάθεια που ξεκίνησε τα τελευταία χρόνια για να βοηθήσει στην εκπαίδευση των πληρωμάτων σχετικά με τις καταρρεύσεις εμπορευματοκιβωτίων και τους κινδύνους της παραμετρικής κύλισης συνέβαλε στη μείωση του αριθμού των κιβωτίων που χάνονται στη θάλασσα.

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr