Ταυτόχρονα, ο Διαχειριστής επενδύει σε έργα που ενισχύουν την εξαγωγική ικανότητα της χώρας προς τον Βορρά, με στόχο να φτάσει τα 8,5 δισ. κυβικά μέτρα αερίου μέχρι το τέλος του 2025.
Η πρόσφατη επίσκεψη στην Αθήνα και στις εγκαταστάσεις του ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα του κ. DougBurgum, υπεύθυνου για την ενεργειακή πολιτική των ΗΠΑ, έχει καλλιεργήσει υψηλές προσδοκίες καθώς όπως επεσήμανε οι ΗΠΑ διαθέτουν μεγάλες ποσότητες LNG και επεκτείνουν τη δυναμικότητα παραγωγής και μεταφοράς, δίνοντας στην Ελλάδα τη δυνατότητα να στείλει αέριο στην Ουκρανία, παρακάμπτοντας τη Ρωσία.
Από το 2018 μέχρι σήμερα, σχεδόν 150 αμερικανικές αποστολές LNG (92 TWh ενέργειας) έχουν φτάσει στη Ρεβυθούσα ενώ σήμερα, οι ΗΠΑ καλύπτουν περίπου το 80% των εισαγωγών LNG της Ελλάδας και το 35% του συνολικού φυσικού αερίου της χώρας. Μέχρι το τέλος Αυγούστου, η Ρεβυθούσα δέχτηκε 30 δεξαμενόπλοια με αμερικανικό LNG συνολικής ποσότητας 17,56 TWh, έναντι 11 δεξαμενόπλοιων και 8,02 TWh την ίδια περίοδο πέρυσι.
Σε κάθε περίπτωση, οι δημοπρασίες του Route 1 είχαν μέχρι σήμερα χαμηλά αποτελέσματα:
- Μάιος: Η πρώτη δημοπρασία ήταν άγονη.
- Ιούλιος: Δεσμεύτηκε μόλις το 5% της χωρητικότητας, με συμμετοχή δύο μεγάλων διεθνών traders.
- Αύγουστος: Δεσμεύτηκαν 4.500 MWh ημερησίως, από 1.724 MWh τον Ιούλιο.
- Σεπτέμβριος: Η συμμετοχή μηδενική.
Ωστόσο, σύμφωνα με στελέχη του ΔΕΣΦΑ η επιτυχία του εγχειρήματος θα φανεί κυρίως τον χειμώνα, όταν οι ανάγκες της Ουκρανίας αυξάνονται λόγω ψύχους. Η επόμενη δημοπρασία προγραμματίζεται για το τέλος Σεπτεμβρίου, ενώ στις 19 Σεπτεμβρίου θα προηγηθεί υψηλού επιπέδου συνάντηση στο Κισινάου της Μολδαβίας, για να συζητηθεί η αποστολή αερίου "κεκλεισμένων των θυρών".
Σύμφωνα με traders, οι τιμές αποτελούν βασικό εμπόδιο, καθώς τα σωρευτικά τέλη διέλευσης από τις χώρες του αγωγού είναι υψηλά, καθιστώντας τον Κάθετο Διάδρομο λιγότερο ανταγωνιστικό σε σχέση με τη διαδρομή μέσω Πολωνίας, Ουγγαρίας και Σλοβακίας. Επιπλέον, οι traders ζητούν μεγαλύτερη διάρκεια στα προγράμματα, ώστε να οργανώνονται καλύτερα τα φορτία και οι δημοπρασίες να γίνονται ετήσια. Στο πλαίσιο αυτό, η ICGB, σε συνεργασία με τον ΔΕΣΦΑ και τους αντίστοιχους Διαχειριστές Βουλγαρίας, Ρουμανίας, Μολδαβίας και Ουκρανίας, προετοιμάζει δύο νέα διασυνοριακά προϊόντα μεταφορικής ικανότητας: Route 2 και Route 3.