Ξεκίνησε εκ νέου ο στρατηγικός διάλογος μεταξύ Ευρωπαϊκής Επιτροπής και αυτοκινητοβιομηχανίας, μετά το σήμα κινδύνου που εκπέμπει ο κλάδος για απώλεια 350.000 θέσεων εργασίας.
Η Κομισιόν θα επισπεύσει την επανεξέταση του στόχου που έχει θέσει για το 2035 για μηδενικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα για αυτοκίνητα και φορτηγά στα τέλη του έτους, από το 2026, μετά τις προειδοποιήσεις του κλάδου αυτοκινήτου ότι η ολοκληρωτική στροφή σε ηλεκτρικά οχήματα δεν είναι πλέον εφικτή.
Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία ζητά αναθεώρηση των στόχων εκπομπών και τονίζει την επείγουσα ανάγκη για ένα σύστημα που θα καθιστά πιο ευέλικτη τη διαδικασία απανθρακοποίησης. Συγκεκριμένα, ζητά να επανεξεταστεί η απόφαση για διακοπή των κινητήρων εσωτερικής καύσης έως το 2035 και να παραμείνει δυνατή η διάθεση στην αγορά υβριδικών κινητήρων και καυσίμων χαμηλής περιβαλλοντικής επιβάρυνσης.
Ανέφικτοι στόχοι
«Οι στόχοι εκπομπών που έχει θέσει η Ε.Ε. είναι ανέφικτοι», επανέλαβε ο διευθύνων σύμβουλος της Stellantis, Αντόνιο Φιλόσα, στο πλαίσιο του συνεδρίου Kepler Cheuvreux, στο Παρίσι. Ο Φιλόσα συνέδεσε την πτώση της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη -οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 3 εκατομμύρια ευρώ μέσα σε λιγότερο από πέντε χρόνια- με την υπερβολικά αυστηρή ευρωπαϊκή νομοθεσία.
Η τρίτη φάση του στρατηγικού διαλόγου πραγματοποιήθηκε χθες στις Βρυξέλλες και, σύμφωνα με τις πρόσφατες δηλώσεις της προέδρου της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, φαίνεται πως υπάρχει διάθεση να εξεταστούν αρκετά από τα αιτήματα της βιομηχανίας. Η Φον ντερ Λάιεν χαρακτήρισε τον κλάδο αυτοκινήτου «πυλώνα της οικονομίας και της βιομηχανίας», κατά την ομιλία της για την κατάσταση της Ένωσης.
Σε ουσιαστικό επίπεδο, η πρόεδρος της Επιτροπής μίλησε για ευελιξία ως προς την τριετή παράταση της περιόδου παρακολούθησης των εκπομπών των αυτοκινητοβιομηχανιών, προτού επιβληθούν κυρώσεις από την Ε.Ε. - λέγοντας ότι το σύστημα λειτουργεί.
Ένα ακόμα σημαντικό ζήτημα, που έχουν αναδείξει τόσο ο πρόεδρος της Stellantis, Τζον Έλκαν, όσο και ο πρώην διευθύνων σύμβουλος της Renault, Λούκα ντε Μέο, είναι η ανάγκη στήριξης της παραγωγής μικρών οχημάτων πόλης στην Ευρώπη, τόσο από βιομηχανική όσο και από κανονιστική άποψη. «Εκατομμύρια Ευρωπαίοι θέλουν να αγοράσουν ευρωπαϊκά αυτοκίνητα σε προσιτές τιμές», τόνισε η Φον ντερ Λάιεν, ανοίγοντας την πόρτα για συνεργασία με τη βιομηχανία σε αυτό το πεδίο.
Βαθιά κρίση
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, συνεχίζεται η βαθιά κρίση του κλάδου, ο οποίος - σε αντίθεση με άλλες περιοχές της παγκόσμιας αγοράς- δεν έχει ανακτήσει τους όγκους του 2019. Επιπλέον, υπάρχει κίνδυνος περαιτέρω απώλειας μεριδίου, λόγω του έντονου ανταγωνισμού από την Κίνα και των δασμών από τις ΗΠΑ.
Νέα μελέτη της Roland Berger προειδοποιεί για την αντοχή του κλάδου και εκτιμά ότι θα μπορούσαν να χαθούν έως και 350.000 θέσεις εργασίας. Η μελέτη αναδεικνύει το ανταγωνιστικό μειονέκτημα των Ευρωπαίων προμηθευτών, με αυξημένο κόστος κατά 15% έως 35% - κυρίως λόγω υψηλών ενεργειακών και εργατικών δαπανών, κανονιστικών βαρών και κατακερματισμένων ρυθμιστικών πλαισίων.
Σύμφωνα με τη μελέτη, χωρίς άμεση δράση από την Ε.Ε., έως και το 23% της προστιθέμενης αξίας στην Ευρώπη βρίσκεται σε κίνδυνο μέχρι το 2030, εξαιτίας του συνδυασμού της μετάβασης από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης στους ηλεκτρικούς και της μεταφοράς αξίας εκτός Ευρώπης.
«Το μερίδιο αγοράς των αμιγώς ηλεκτρικών επιβατικών οχημάτων στην Ε.Ε. είναι 15,6%, ενώ στα επαγγελματικά μόλις 9%. Η μαζική υιοθέτηση δεν έχει ακόμη συμβεί και δεν θα συμβεί, αν δεν επιταχύνουμε τις υποδομές και δεν μειώσουμε το συνολικό κόστος», τόνισε η γενική διευθύντρια της Ένωσης Ευρωπαϊκών Αυτοκινητοβιομηχανιών, Σίγκριντ ντε Βρις.
Η αυτοκινητοβιομηχανία είναι κομβική για την ευρωπαϊκή οικονομία: απασχολεί πάνω από 13 εκατομμύρια εργαζομένους (άμεσα και έμμεσα) και συμβάλλει με περίπου 7% στο ΑΕΠ της Ε.Ε.