Δεκάδες χιλιάδες χρησιμοποιημένες μπαταρίες ηλεκτρικών αυτοκινήτων και αποθήκευσης ενέργειας συσσωρεύονται στο Ηνωμένο Βασίλειο, υπογραμμίζοντας τα κενά στην αλυσίδα εφοδιασμού μπαταριών της χώρας, προειδοποιούν ειδικοί του κλάδου. Παρά την πρώιμη υιοθέτηση των ηλεκτρικών οχημάτων, το Ηνωμένο Βασίλειο δεν διαθέτει την αλυσίδα εφοδιασμού για την ανακύκλωση μπαταριών.

Όπως αναφέρουν οι FT, έως και το 90% των περίπου 23.500 μπαταριών που έχουν φτάσει στο τέλος της ζωής τους βρίσκονται σε αποθήκευση αντί να επαναχρησιμοποιούνται ή να ανακυκλώνονται, σύμφωνα με εκτιμήσεις της νεοσύστατης εταιρείας μπαταριών Altilium και του συνεργάτη της recell.store, μιας διαδικτυακής αγοράς.

«Το «λανθάνον απόθεμα» μπαταριών του Ηνωμένου Βασιλείου αποτελεί ένα σοβαρό, αυξανόμενο πρόβλημα», δήλωσε ο Christian Marston, διευθύνων σύμβουλος της Altilium.

Παρόλο που η Ευρώπη στο σύνολό της αντιμετωπίζει έλλειψη υποδομής ανακύκλωσης μπαταριών, οι ειδικοί φοβούνται ότι το Ηνωμένο Βασίλειο διατρέχει ιδιαίτερο κίνδυνο να μείνει πίσω λόγω της έλλειψης εγχώριας βιομηχανίας μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων.

Οι περισσότερες από τις μπαταρίες σε αποθήκες προέρχονται από πρώιμα μοντέλα ηλεκτρικών οχημάτων και ηλεκτρικά αυτοκίνητα που έχουν διαγραφεί μετά από ατυχήματα, με περίπου το 30% να προέρχεται από έργα αποθήκευσης ενέργειας, σύμφωνα με την νεοσύστατη εταιρεία.

Ενώ το χαμηλό επίπεδο ηλεκτρικών οχημάτων στο τέλος της ζωής τους δυσκόλευε την επίτευξη της απαιτούμενης κλίμακας για την οικονομικά προσιτή ανακύκλωση μπαταριών μέχρι πρόσφατα, η αυξανόμενη διείσδυση των αυτοκινήτων που λειτουργούν με μπαταρία σήμαινε ότι το απόθεμα αυξάνεται σταθερά. Η ομάδα ανάλυσης αγοράς CRU δήλωσε επίσης ότι οι 20.000 ήταν μια λογική εκτίμηση του αποθέματος χρησιμοποιημένων μπαταριών στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Ο Chris Hazell, διευθύνων σύμβουλος της Fellten, η οποία παρέχει λύσεις αποθήκευσης ενέργειας χρησιμοποιώντας επαναχρησιμοποιούμενες μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων, πιστεύει ότι τα αποθέματα βρίσκονται σε ένα σημείο όπου η ανακύκλωση θα μπορούσε να γίνει βιώσιμη. «Βρισκόμαστε σε αυτό το σημείο τώρα όπου όλοι λένε ότι αρκετές μπαταρίες αποθηκεύονται και στοιβάζονται», είπε.

Η μείωση του κόστους των πρώτων υλών έχει καταστήσει την ανακύκλωση μπαταριών εμπορικά μη ελκυστική. Οι χρησιμοποιημένες μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων περιέχουν μια σειρά από μέταλλα που θεωρούνται σημαντικά από τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής, συμπεριλαμβανομένου του λιθίου και του νικελίου, προμήθειες των οποίων οι δυτικές κυβερνήσεις αγωνίζονται να εξασφαλίσουν προμήθειες. Ωστόσο, οι χαμηλές τιμές των πρώτων υλών μπαταριών, όπως το λίθιο, καθιστούν δύσκολη την ανάκτηση κερδών από την ανακύκλωση.

Η Τζούλια Χάρτι, από το πρακτορείο αναφοράς τιμών Fastmarkets, δήλωσε ότι η σύνθεση των μπαταριών λιθίου-σιδήρου-φωσφορικού, που χρησιμοποιούνται στα ηλεκτρικά οχήματα, σημαίνει ότι δεν αξίζει να ανακυκλώνονται προς το παρόν. Η τιμή του λιθίου, του πιο πολύτιμου συστατικού, έχει μειωθεί κατακόρυφα από το 2022.

Οι χρησιμοποιημένες μπαταρίες τεμαχίζονται σε «μαύρη μάζα» που μπορεί να επανεπεξεργαστεί, αλλά η εξαγωγή του υλικού είναι ακριβή, δυσκίνητη και ταξινομείται ως επικίνδυνη. Οι χρησιμοποιημένες μπαταρίες ιόντων λιθίου ενέχουν σημαντικό κίνδυνο πυρκαγιάς, καθιστώντας δύσκολη την εξασφάλιση ασφάλισης για την αποστολή τους στο εξωτερικό για ανακύκλωση, ενώ απαγορεύει την απόρριψή τους σε χώρους υγειονομικής ταφής.

«Οι μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων είναι δαπανηρές στην απόρριψη και δεν μπορούν να καταλήξουν σε χώρους υγειονομικής ταφής, αλλά και ο τεμαχισμός των πακέτων ηλεκτρικών οχημάτων είναι επίσης δαπανηρός», δήλωσε ο Μαξ Ριντ, επικεφαλής κόστους μπαταριών στην ομάδα ανάλυσης αγοράς CRU.

Παρόλο που το Ηνωμένο Βασίλειο έχει ικανότητα τεμαχισμού μπαταριών, δεν διαθέτει εμπορική διύλιση, πράγμα που σημαίνει ότι το υλικό πρέπει να αποστέλλεται στο εξωτερικό.

Εκτός από την έλλειψη υποδομών ανακύκλωσης στο Ηνωμένο Βασίλειο, τα στελέχη κατηγορούν ένα συνονθύλευμα κανονισμών και προτύπων για την αργή ανάπτυξη της ανακύκλωσης μπαταριών.

Δεν υπήρχε «καμία οδηγία ή κανονισμός ή διαδικασία που να ακολουθούν οι άνθρωποι... και έτσι οι μπαταρίες απλώς δεν πηγαίνουν πουθενά», δήλωσε ο Alan Bastey, διευθυντής σχέσεων με πελάτες και ειδικός σε ηλεκτρικά οχήματα στη Zenith, η οποία συνεργάζεται με την Altilium.

Ο Bastey είπε ότι οι μεταχειρισμένες μπαταρίες έχουν μαύρη αγορά, αλλά προειδοποίησε ότι «δεν έχετε ιδέα τι αγοράζετε, κάτι που μπορεί να είναι επικίνδυνο». Μερικές φάνηκαν να καταλήγουν στην ηλεκτρονική αγορά eBay, ενώ οι μπαταρίες από οχήματα που η Zenith είχε πουλήσει σε μια εταιρεία διάσωσης βρίσκονταν «σε δοχείο αποθήκευσης, γεγονός που δημιουργεί κίνδυνο πυρκαγιάς και περιβαλλοντικό κίνδυνο καθώς υποβαθμίζονται», είπε.

Σε επίπεδο αυτοκινητοβιομηχανίας, η Jaguar Land Rover δήλωσε ότι αποθήκευε χρησιμοποιημένες μπαταρίες για το «πρόγραμμα επαναχρησιμοποίησης μπαταριών» ή ότι «προχωρούσαν σε υπεύθυνη επεξεργασία και ανακύκλωση με τους συνεργάτες μας».

Η Nissan συλλέγει επίσης μπαταρίες που έχουν φτάσει στο τέλος της ζωής τους δωρεάν για επαναχρησιμοποίηση ή ανακύκλωσή τους.

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr