Προς Κατάρρευση Κινεζικές Αυτοκινητοβιομηχανίες

Προς Κατάρρευση Κινεζικές Αυτοκινητοβιομηχανίες
της Κατρίνα Χάμλιν / Breakingviews/Reuters
Παρ, 5 Σεπτεμβρίου 2025 - 17:36

Ο άγριος πόλεμος τιμών που διαρκεί εδώ και δύο χρόνια είναι αυτοκαταστροφικός για τον κλάδο

Η αυτοκινητοβιομηχανία της Κίνας φαίνεται σαν μια ασταμάτητη δύναμη στους ξένους. Τοπικοί πρωταθλητές όπως η BYD και η Geely έχουν εκτοπίσει τις διεθνείς μάρκες. Διαθέτουν την πιο προηγμένη τεχνολογία μπαταριών. Και η Λαϊκή Δημοκρατία είναι πλέον ο μεγαλύτερος εξαγωγέας οχημάτων, ωθώντας τις ΗΠΑ και την Ε.E. να της επιβάλουν δασμούς.

Παρά τα πλεονεκτήματα αυτά, δεκάδες αυτοκινητοβιομηχανίες τους οδεύουν προς κατάρρευση. Το πρόβλημα είναι ένας άγριος πόλεμος τιμών που διαρκεί εδώ και δύο χρόνια. Η αντιπαλότητα έχει εξελιχθεί σε αυτό που οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής αποκαλούν «neijuan», το οποίο μεταφράζεται κυριολεκτικά ως «oπισθοχώρηση», μια λέξη-κλειδί για έναν ξέφρενο, αυτοκαταστροφικό αγώνα. Η μέση τιμή ενός καινούργιου αυτοκινήτου είναι πιθανό να μειωθεί σε περίπου 24.000 δολάρια φέτος για έξι αυτοκινητοβιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένων των Great Wall Motor και BYD. Αυτό είναι 21% χαμηλότερο από το 2021, σύμφωνα με εκτιμήσεις, ενώ οι αυτοκινητοβιομηχανίες ανταγωνίζονται άγρια η μία την άλλη προσφέροντας έξτρα προϊόντα, δωρεάν ασφάλιση και φθηνά δάνεια. Αυτό συντρίβει τον κλάδο, ειδικά τις αυτοκινητοβιομηχανίες, κάποιες από τις οποίες, όπως η Mitsubishi Motors, έχουν ήδη αποχωρήσει. Πέρυσι, για πρώτη φορά, περισσότεροι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων έφυγαν από την αγορά από όσους εισήλθαν.

Οι μεγάλοι παίκτες αρχίζουν να αισθάνονται την πίεση. Αφού αύξησε τόσο το μερίδιο αγοράς όσο και τα περιθώρια κέρδους, η BYD ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα πτώση σχεδόν 30% στα τριμηνιαία καθαρά κέρδη. Ο μεγαλύτερος κατασκευαστής ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο ακολούθησε τη Δευτέρα με τη δεύτερη συνεχόμενη πτώση της μηνιαίας παραγωγής, για πρώτη φορά από το 2020. Ο κατασκευαστής των 136 δισ. δολ. προσπάθησε να ενισχύσει τις πωλήσεις με μεγάλες εκπτώσεις, ενώ παράλληλα επένδυσε περισσότερα στην έρευνα και την κατασκευή νέων εργοστασίων στο εξωτερικό. Παρόμοια ήταν η ιστορία για την Great Wall Motor.

Το Πεκίνο επιμένει ότι θέλει να τερματίσει αυτό το ακραίο επίπεδο ανταγωνισμού, με τον πρόεδρο Σι Τζινπίγνκ να αντιτίθεται στις άτακτες μειώσεις τιμών. Λίγο αργότερα, τον Ιούλιο, το υπουργείο Βιομηχανίας είπε στις αυτοκινητοβιομηχανίες να επιδιώξουν «ορθολογικό ανταγωνισμό». Οι Αρχές τροποποιούν επίσης τους κανόνες και τις οδηγίες. Τα μέτρα αυτά είχαν μικρή επιτυχία. Ακόμα χειρότερα, κανένα από αυτά δεν αντιμετωπίζει την αιτία των δεινών του κλάδου: την πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα. Οι πωλήσεις επιβατικών οχημάτων έφτασαν στα 27,6 εκατ. πέρυσι, αλλά η παραγωγική ικανότητα έφτασε στις 55,6 εκατ. μονάδες, περισσότερο από 50% υψηλότερη από ό,τι πριν από μια δεκαετία.

Η ύπαρξη διπλάσιου αριθμού εργοστασίων και άλλων σταθερών εξόδων από ό,τι απαιτείται μπορεί να προκαλέσει νέα δεινά. Παραδόξως, πυροδοτεί επίσης έναν φαύλο κύκλο όπου οι αυτοκινητοβιομηχανίες προσφέρουν ολοένα και περισσότερα κίνητρα με την ως επί το πλείστον μάταιη ελπίδα να αυξήσουν βιώσιμα το μερίδιο αγοράς, επιδεινώνοντας τις απώλειές τους. Ενα άλλο ζήτημα είναι οι θέσεις εργασίας: ο τομέας απασχολεί περίπου 5 εκατ. άτομα, σύμφωνα με τον οικονομολόγο της Commerzbank, Τόμι Γου.

Μαζί με άλλους τομείς της μεταποίησης, οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν ήδη μειώσει τις βάρδιες, τους μισθούς των εργαζομένων και τις θέσεις πλήρους απασχόλησης. Αν δεν συμβεί μία ξαφνική, τεράστια αύξηση της ζήτησης, τμήματα της αυτοκινητοβιομηχανίας της Κίνας βρίσκονται σε τροχιά οικονομικής καταστροφής.

(από την εφημερίδα «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ»)

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr