Τον πρώτο πλήρως λειτουργικό εμπορικό κινητήρα, ικανό να λειτουργεί τόσο με καύσιμο αμμωνία όσο και με βαρύ πετρέλαιο, ολοκλήρωσε στις 30 Αυγούστου 2025 η Japan Engine Corporation (J-ENG)

Η ιαπωνική εταιρεία κατασκευής ναυτικών μηχανών και συστημάτων πρόωσης, με έδρα την Ιαπωνία, που εξειδικεύεται κυρίως σε μηχανές μεγάλης ισχύος για εμπορικά πλοία, πραγματοποίησε το συγκεκριμένο έργο, στο πλαίσιο του προγράμματος «Next-Generation Ship Development» του Green Innovation Fund Project, που διαχειρίζεται ο Οργανισμός Ανάπτυξης Νέων Ενεργειακών και Βιομηχανικών Τεχνολογιών (NEDO), σηματοδοτώντας σημαντικό βήμα για την επίτευξη των στόχων απανθρακοποίησης της ναυτιλίας.

Από τις 27 έως τις 30 Αυγούστου, στο εργοστάσιο της J-ENG πραγματοποιήθηκαν επίσημες δοκιμές υπό την επίβλεψη των Nippon Yusen Kaisha (NYK Line), Nihon Shipyard Co., Ltd. (NSY), Japan Marine United Corporation (JMU) και Nippon Kaiji Kyokai (ClassNK).

Η Nippon Yusen Kaisha (NYK Line), μία από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες στον κόσμο, παρείχε επιχειρησιακή τεχνογνωσία για την αξιολόγηση της απόδοσης του κινητήρα σε συνθήκες πραγματικής λειτουργίας.

Η Nihon Shipyard Co., Ltd. (NSY), που ειδικεύεται στις ναυπηγήσεις πλοίων, συντόνισε τεχνικά ζητήματα που σχετίζονται με την ενσωμάτωση του κινητήρα στο υπό ναυπήγηση Ammonia-Fueled Medium Gas Carrier (AFMGC), ενώ το ναυπηγείο Japan Marine United Corporation (JMU), υπεύθυνο για την κατασκευή στο πλοίο, συνέβαλε στον σχεδιασμό και την προσαρμογή των ναυπηγικών διαδικασιών.

Τέλος, ο ιαπωνικός νηογνώμονας Nippon Kaiji Kyokai (ClassNK) διενήργησε τους απαραίτητους ελέγχους, μετρήσεις εκπομπών και πιστοποίησε την εξαιρετική περιβαλλοντική απόδοση και την ασφάλεια του κινητήρα, ανοίγοντας τον δρόμο για την εγκατάστασή του στο νέο πλοίο, το 2026.

Εξαιρετική απόδοση

Οι δοκιμές, τόσο με καύσιμο αμμωνία όσο και με βαρύ πετρέλαιο, ολοκληρώθηκαν με επιτυχία, ενώ η ClassNK πιστοποίησε την εξαιρετική περιβαλλοντική απόδοση και ασφάλεια του κινητήρα.

Ο κινητήρας θα αποσταλεί τον Οκτώβριο 2025 για εγκατάσταση σε ένα Ammonia-Fueled Medium Gas Carrier (AFMGC) που κατασκευάζεται στο ναυπηγείο JMU Ariake Shipyard και αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία το 2026.

Η J-ENG είχε προηγουμένως εκτελέσει περίπου 1.000 ώρες δοκιμών σε μονοκύλινδρο κινητήρα αμμωνίας στο Κέντρο Έρευνας και Ανάπτυξης της Mitsubishi Heavy Industries στο Ναγκασάκι (Μάιος 2023 - Σεπτέμβριος 2024). Βάσει αυτών των αποτελεσμάτων, κατασκευάστηκε ο πρώτος πλήρους κλίμακας εμπορικός κινητήρας, με δοκιμαστική λειτουργία να ξεκινά τον Απρίλιο 2025.

Κατά τους επόμενους πέντε μήνες, ο κινητήρας υποβλήθηκε σε 700 ώρες σχολαστικών δοκιμών, με έμφαση στη βελτιστοποίηση της απόδοσης και την επιβεβαίωση της υψηλής αξιοπιστίας και ασφάλειας. Ιδιαίτερη σημασία δόθηκε στα συστήματα πρόληψης διαρροών και παρακολούθησης τοξικής αμμωνίας, ώστε να διασφαλιστεί η ασφαλής λειτουργία σε πραγματικές συνθήκες και η προστασία των πληρωμάτων.

Τα δεδομένα από τις δοκιμαστικές λειτουργίες αυτού του κινητήρα δείχνουν ότι με φορτίο 100% και ποσοστό συν-καύσης αμμωνίας 95%, οι εκπομπές οξειδίου του αζώτου (N₂O) είναι περίπου 3ppm, επιτυγχάνοντας μείωση άνω του 90% στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου (GHG). Οι εκπομπές οξειδίου του αζώτου (NOx) επιβεβαιώθηκαν ότι είναι περίπου οι μισές από αυτές των κινητήρων βαρέος πετρελαίου, με τις εκπομπές άκαυστου αμμωνίου να είναι σχεδόν μηδενικές (μετά το SCR NOx). Έχει, επίσης, επιβεβαιωθεί ότι η θερμική απόδοση σε λειτουργία με καύσιμο αμμωνία είναι ισοδύναμη ή υψηλότερη από αυτή σε λειτουργία με βαρύ πετρέλαιο.

Η JENG προχωρά στην κατασκευή ενός νέου εργοστασίου, με την υποστήριξη ενός επιδοτούμενου προγράμματος που υλοποιείται από κοινού από το υπουργείο Περιβάλλοντος και το υπουργείο Γης, Υποδομών, Μεταφορών και Τουρισμού, χρησιμοποιώντας ομόλογα GX Economic Transition Bonds, με σκοπό την αύξηση του όγκου παραγωγής κινητήρων αμμωνίας σε συνδυασμό με κινητήρες βαρέος πετρελαίου και την περαιτέρω προώθηση της διάδοσης πλοίων μηδενικών εκπομπών. Το νέο εργοστάσιο αναμένεται να ξεκινήσει τη λειτουργία του κατά το οικονομικό έτος 2028.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr