Τα αεροδρόμια της Νοτιοανατολικής Ευρώπης αξιοποιούν την ηλιοφάνεια που κυριαρχεί στις περισσότερες μέρες του χρόνου, επενδύοντας σε έργα ηλιακής ενέργειας. Παράλληλα, αναπτύσσουν πρακτικές εξοικονόμησης ενέργειας, ηλεκτροκίνησης και διαχείρισης αποβλήτων και λυμάτων, επιδιώκοντας τη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα και την περιβαλλοντική βιωσιμότητα των δραστηριοτήτων τους.

Οι περιοχές γύρω από μεταφορικές υποδομές, όπως οι δρόμοι και οι σιδηροδρομικές γραμμές, προσφέρονται για την εγκατάσταση ηλιακών συστημάτων, καθώς η αξιοποίησή τους για άλλους σκοπούς είναι περιορισμένη και η ηλιακή τεχνολογία μπορεί να εξυπηρετήσει απευθείας τις ενεργειακές τους ανάγκες.

Πρωτοβουλίες σε μεγάλα αεροδρόμια
Ακολουθώντας τη διεθνή τάση ενεργειακής μετάβασης, τα αεροδρόμια της Νοτιοανατολικής Ευρώπης στρέφονται στη χρήση φωτοβολταϊκών και ηλεκτρικών υποδομών. Οι αερολιμένες της Κωνσταντινούπολης και της Αθήνας προχωρούν σε πλήρη μετάβαση στην ηλιακή ενέργεια, φιλοδοξώντας να είναι ανάμεσα στους πρώτους παγκοσμίως με 100% κάλυψη των αναγκών τους από ανανεώσιμες πηγές. Ταυτόχρονα, επεκτείνουν τους στόλους ηλεκτρικών οχημάτων και αναβαθμίζουν τα ενεργειακά τους συστήματα, εφαρμόζοντας τεχνολογίες διαχείρισης απορριμμάτων, λυμάτων και άλλων φυσικών πόρων.

Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών “Ελευθέριος Βενιζέλος” λειτουργεί από το 2011 ένα ηλιακό πάρκο ισχύος 8,05 MW, ενώ το 2023 εγκαινιάστηκε δεύτερο έργο ισχύος 15,8 MW. Το 2025, δύο νέες μονάδες συνολικής δυναμικότητας 35,5 MW προστίθενται, μαζί με ένα σύστημα αποθήκευσης ενέργειας μέσω μπαταριών (BESS) χωρητικότητας 82 MWh.

Φιλόδοξα έργα στην Τουρκία
Ο διαχειριστής του μεγαλύτερου αεροδρομίου της Τουρκίας ολοκληρώνει ένα φωτοβολταϊκό έργο σχεδόν 200 MW, με στόχο την κάλυψη σχεδόν του συνόλου των ενεργειακών του αναγκών από ΑΠΕ μέχρι το 2030. Το αεροδρόμιο IGA στην Κωνσταντινούπολη σημείωσε 10,5% λιγότερες εκπομπές το 2024 απ’ ό,τι είχε προβλέψει. Επίσης, αύξησε τον στόχο ανανεώσιμης ενέργειας για το 2030 από 50% σε 90%. Το φωτοβολταϊκό πάρκο στο Εσκί Σεχίρ (199,3 MW) αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία εντός του 2025. Το έργο καλύπτει 300 εκτάρια και η επένδυση φθάνει τα 212 εκατ. ευρώ, με ετήσια παραγωγή 340 GWh.

Αναπτυξιακές κινήσεις στην Αλβανία
Η Global Technical Mechanics, σε συνεργασία με την κατασκευαστική Bami, ετοιμάζει ηλιακή εγκατάσταση 12 MW κοντά στο Διεθνές Αεροδρόμιο Κούκεσι Ζαγέντ. Αν και το αεροδρόμιο σταμάτησε προσωρινά να λειτουργεί, οι επενδύσεις συνεχίζονται. Το αεροδρόμιο Αυλώνα, που κατασκευάζεται αυτή την περίοδο, θα καλυφθεί εξ ολοκλήρου με φωτοβολταϊκά συστήματα ισχύος 5,2 MW, με την ελβετική Mabco Constructions ως επικεφαλής του έργου.

Κροατία: Βήματα βιωσιμότητας στο Ζάγκρεμπ
Το αεροδρόμιο Ζάγκρεμπ εγκατέστησε φέτος φωτοβολταϊκή μονάδα 250 kW και σχεδιάζει την επέκτασή της. Έχει ήδη στραφεί σε 100% ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και αντικατέστησε τον παραδοσιακό φωτισμό με LED. Προγραμματίζεται η αντικατάσταση των γεννητριών ντίζελ με υδρογονοκίνητες μονάδες.

Ρουμανία: Ενίσχυση μέσω ευρωπαϊκών κονδυλίων
Το Διεθνές Αεροδρόμιο Ιασίου πρόκειται να επεκτείνει τον υπάρχοντα ηλιακό σταθμό 1 MW με επιπλέον 5 MW και σύστημα αποθήκευσης 2 MW, υποστηριζόμενο από το Ταμείο Εκσυγχρονισμού της Ε.Ε. Ο υβριδικός σταθμός θα καλύπτει το 20% της ενεργειακής κατανάλωσης. Το Διεθνές Αεροδρόμιο Maramureş σχεδιάζει έργο 2,6 MW με μπαταρίες, συνολικής αξίας 12,1 εκατ. ευρώ, το οποίο αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2026.

Στροφή στην πράσινη ενέργεια σε Κύπρο και Σερβία
Η Hermes Airports έθεσε σε λειτουργία δύο ηλιακούς σταθμούς στην Κύπρο: 3,5 MW στη Λάρνακα και 1,1 MW στην Πάφο, καλύπτοντας το 25% και 30% των ενεργειακών αναγκών αντίστοιχα. Στο Βελιγράδι, το αεροδρόμιο “Νίκολα Τέσλα” λειτουργεί φωτοβολταϊκό σύστημα 1 MW από το 2022, με LED φωτισμό.

 

newmoney.gr

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr