Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε μια αναθεώρηση των κανόνων για τον ενεργειακό φόρο το 2021, ώστε να ευθυγραμμιστεί με τις προσπάθειες περιορισμού της κλιματικής αλλαγής. Αυτή περιελάμβανε τη σταδιακή εισαγωγή φόρων στα καύσιμα που εκπέμπουν CO2 στην αεροπλοΐα και ναυτιλία εντός του μπλοκ των 27 κρατών μελών, τα οποία επί του παρόντος δεν υπόκεινται σε ελάχιστες εισφορές σε ολόκληρη την ΕΕ.
Οι κυβερνήσεις αντιστάθηκαν στην επιβολή των αλλαγών και τώρα εξετάζουν μια περίοδο χάριτος 10 ετών κατά την οποία τα καύσιμα αεροσκαφών και πλοίων θα διατηρήσουν την υπάρχουσα φορολογική απαλλαγή τους από την ΕΕ, σύμφωνα με ένα προσχέδιο διαπραγματευτικής πρότασης της Ένωσης.
«Το 2035, η Επιτροπή θα πρέπει να εξετάσει την πιθανότητα φορολόγησης της αεροπλοΐας και των πλωτών μεταφορών και να προτείνει τροποποιήσεις στην παρούσα οδηγία, όπου αυτό κριθεί σκόπιμο», όπως αναφέρει το προσχέδιο το οποίο υπέπεσε στην αντίληψη του Reuters.
Οι διαπραγματευτές των χωρών της ΕΕ θα συζητήσουν τη συμβιβαστική πρόταση σε συνάντηση που θα έχουν στις Βρυξέλλες την Παρασκευή.
Μόνο τα μικρά αεροσκάφη με μέγιστο 19 θέσεις και τα σκάφη που ορίζονται ως «ιδιωτικά σκάφη αναψυχής» ενδέχεται να αντιμετωπίσουν φόρους πριν από τη λήξη της 10ετίας, ανέφερε το προσχέδιο.
Η εξαίρεση έχει σχεδιαστεί «για να διατηρήσει την ανταγωνιστική θέση των εταιρειών της Ένωσης». Η ΕΕ εφαρμόζει ήδη ελάχιστους φορολογικούς συντελεστές σε άλλα καύσιμα, όπως η ηλεκτρική ενέργεια και η βενζίνη που χρησιμοποιούνται στα αυτοκίνητα.
Οι ακτιβιστές για το κλίμα ζητούν εδώ και καιρό φορολογικές αλλαγές για την προώθηση καθαρότερων καυσίμων αντί των πιο ρυπογόνων και λιγότερο ενεργειακά αποδοτικών.
Ωστόσο, η αλλαγή της φορολογικής πολιτικής της ΕΕ είναι εξαιρετικά δύσκολη, επειδή απαιτεί ομόφωνη έγκριση από όλες τις χώρες της ΕΕ.
Χώρες με μεγάλο ναυτιλιακό τομέα και άλλες με μεγάλο τουριστικό έχουν αντισταθεί στις αλλαγές, όπως επισήμαναν διπλωμάτες της ΕΕ.
Μια παλαιότερη πρόταση για προσωρινή εξαίρεση νησιωτικών χωρών όπως η Ιρλανδία και η Μάλτα, και χωρών με νησιωτικά εδάφη όπως η Ισπανία, επίσης δεν κατάφερε να κερδίσει αρκετή υποστήριξη από τις κυβερνήσεις.
Το τελευταίο έγγραφο συντάχθηκε από τη Δανία, η οποία ασκεί σήμερα την εναλλάξ προεδρία της ΕΕ. Ένας εκπρόσωπος της δανικής προεδρίας της ΕΕ δήλωσε ότι στόχος της είναι οι χώρες να καταλήξουν σε συμφωνία για τις φορολογικές αλλαγές τον Νοέμβριο.