Ο Περίεργος Λόγος που το VDR του Eagle S ήταν Απενεργοποιημένο όταν Έκοβε τα Καλώδια στη Φινλανδία

Ο Περίεργος Λόγος που το VDR του Eagle S ήταν Απενεργοποιημένο όταν Έκοβε τα Καλώδια στη Φινλανδία
energia.gr
Πεμ, 28 Αυγούστου 2025 - 12:31

Οι ερευνητές που επιβιβάστηκαν στο δεξαμενόπλοιο Eagle S αφού έκοψε ένα υποθαλάσσιο καλώδιο ηλεκτρικής ενέργειας διαπίστωσαν ότι ο καταγραφέας δεδομένων ταξιδιού (Voyage Data Recorder - VDR) δεν είχε καταγράψει την χρονική περίοδο του ατυχήματος - όχι λόγω παραβίασης, αλλά λόγω ενός εγγενούς σχεδιαστικού 

ελαττώματος που το απενεργοποίησε. Την ημέρα των Χριστουγέννων, ένα καλώδιο μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας και πολλά καλώδια τηλεπικοινωνιών στον Κόλπο της Φινλανδίας κόπηκαν ξαφνικά. Το Eagle S έτυχε να βρίσκεται στην περιοχή και η γραμμή του αντιστοιχούσε στα σημεία της ζημιάς. Μέσα σε λίγες ώρες, η φινλανδική αστυνομία επιβιβάστηκε στο πλοίο με ελικόπτερο και το έστρεψε στο Πόρβο για σύλληψη και εξέταση. Κατά τη στιγμή της απαγόρευσης, το δεξαμενόπλοιο είχε την αλυσίδα άγκυρας στην αριστερή πλευρά του στο νερό και μια επακόλουθη έρευνα βρήκε ένα σχοινί έλξης 50 ναυτικών μιλίων στο κάτω μέρος - μαζί με την κατεστραμμένη άγκυρα.

Στις αρχές Μαρτίου, οι φινλανδικές αρχές απελευθέρωσαν το Eagle S, αλλά κράτησαν τον πλοίαρχο και τον πρώτο και τον δεύτερο αξιωματικό εν αναμονή ποινικών κατηγοριών. Οι εισαγγελείς τους έχουν κατηγορήσει για επιβαρυμένο βανδαλισμό και επιβαρυμένη παρέμβαση στις τηλεπικοινωνίες, με πιθανές ποινές έως και 2,5 ετών φυλάκισης εάν καταδικαστούν. Η δίκη βρίσκεται τώρα σε εξέλιξη.

Οποιαδήποτε έρευνα για πιθανή παραβίαση στη θάλασσα θα ξεκινήσει με δεδομένα VDR, συμπεριλαμβανομένων βασικών παραμέτρων της κατάστασης του σκάφους (κατεύθυνση, ταχύτητα, στροφές κινητήρα) και ήχου συνομιλιών του πληρώματος στη γέφυρα. Ωστόσο, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι το VDR του Eagle S είχε σταματήσει την καταγραφή το απόγευμα της 18ης Δεκεμβρίου, πριν από το περιστατικό, και συνέχισε περίπου στις 13:00 στις 25 Δεκεμβρίου. Το Eagle S διέσχισε και έκοψε το υποθαλάσσιο καλώδιο τροφοδοσίας περίπου 30 λεπτά νωρίτερα, ενώ το VDR δεν κατέγραφε.

Οι ερευνητές δεν βρήκαν στοιχεία παραβίασης του VDR, αλλά ανακάλυψαν μια περίεργη τεχνική αιτία. Το VDR ήταν παλαιότερου σχεδιασμού από τη δεκαετία του 2000 και το σύστημα χρονικής σήμανσης του βασιζόταν σε σήματα χρονισμού GPS, χωρίς τα οποία δεν μπορούσε να λειτουργήσει. Όταν το Eagle S έπλευσε στο ρωσικό άκρο του Κόλπου της Φινλανδίας - ένα από τα περιβάλλοντα με τις περισσότερες απαγορεύσεις GPS στον κόσμο - έχασε το σήμα GPS του και η ώρα του VDR επέστρεψε στο 2005. Το σύστημα στη συνέχεια διέγραψε αυτόματα αυτά τα παλαιότερα αρχεία του 2005 για να εξοικονομήσει χώρο στην περιορισμένη μνήμη του, σύμφωνα με το YLE. Όταν το Eagle S ανέκτησε το GPS, η καταγραφή συνεχίστηκε - αλλά μόνο αφού το πλοίο είχε ήδη κόψει το καλώδιο τροφοδοσίας.

Οι αξιωματικοί του πλοίου υποστηρίζουν ότι δεν θα μπορούσαν λογικά να γνωρίζουν ότι έσερναν μια άγκυρα κατά μήκος του βυθού, αλλά οι εισαγγελείς υποστηρίζουν ότι ήταν αμελείς που το παρέβλεψαν. Ένα βασικό στοιχείο που παρουσιάστηκε στην κριτική επιτροπή αυτή την εβδομάδα είναι ένα ηλεκτρονικό αρχείο καταγραφής της ταχύτητας του πλοίου, η οποία μειώθηκε απότομα τα λεπτά πριν από το σπάσιμο του καλωδίου, πέφτοντας από 12 κόμβους σε 9 κόμβους. Οι στροφές του κινητήρα μειώθηκαν ταυτόχρονα.

Οι εισαγγελείς υποστηρίζουν ότι η αλλαγή ταχύτητας ήταν σαφής ένδειξη ότι κάτι δεν πήγαινε καλά και ότι το πλήρωμα θα έπρεπε να είχε ελέγξει τις άγκυρες. Ωστόσο, η υπεράσπιση αντέτεινε ότι η ομάδα της γέφυρας είχε παρατηρήσει την πτώση της ταχύτητας και επικοινώνησε με τον αρχιμηχανικό, ο οποίος τους ενημέρωσε ότι το πλοίο αντιμετώπιζε προβλήματα με τον κινητήρα. Ο αρχιμηχανικός (ο οποίος δεν έχει κατηγορηθεί) είπε στο δικαστήριο ότι ο κινητήρας όντως αντιμετώπιζε προβλήματα σε αυτό το ταξίδι και ήταν πρόβλημα πολύ πριν από το ατύχημα. Οι αξιωματικοί δεν σκέφτηκαν να προχωρήσουν και να ελέγξουν τις άγκυρες, υποστηρίζει η υπεράσπιση, επειδή βασίζονταν στην επαγγελματική αξιολόγηση του αρχιμηχανικού.

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr