τη Σχολή Ναυπηγών Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ) για μελέτες που καλύπτουν όλα τα λιμάνια του κύριου και συμπληρωματικού δικτύου. Στόχος είναι η ανάπτυξη ενεργειακά αποδοτικών υποδομών, προσαρμοσμένων στις αυξανόμενες ανάγκες.
Για τον σκοπό αυτό, έχει συγκροτηθεί Κοινή Ομάδα Εργασίας με τη συμμετοχή των υπουργείων Περιβάλλοντος και Ανάπτυξης, του ΔΕΔΔΗΕ και του ΑΔΜΗΕ, ώστε να εξασφαλιστεί ο συντονισμός και η έγκαιρη υλοποίηση των απαιτούμενων υποδομών.
Συγχρηματοδοτούμενα έργα με το CEF
Ο ΔΕΔΔΗΕ, σε συνεργασία με το ΕΜΠ, τους Οργανισμούς Λιμένων και τεχνολογικούς εταίρους, συμμετέχει σε τέσσερα έργα συγχρηματοδοτούμενα από το πρόγραμμα Connecting Europe Facility (CEF). Πρόκειται για τα εξής projects:
Alfion-Infra (Ηγουμενίτσα): Κατασκευή τριών θέσεων Cold Ironing (2x3MVA και 1x0,5MVA) για επιβατηγά-οχηματαγωγά και εκπόνηση μελετών (τεχνικές, περιβαλλοντικές και οικονομοτεχνικές μελέτες) για μία θέση ηλεκτροδότησης κρουαζιερόπλοιων.
Decompres (Ραφήνα): Δημιουργία τεσσάρων θέσεων Cold Ironing (4x1,5MVA) στη Ραφήνα και μελέτες για τα λιμάνια Λαυρίου, Καβάλας και Κέρκυρας.
Ciport & Centavros: Τα έργα έχουν ολοκληρωθεί, και έχουν εκπονηθεί τεχνικές, περιβαλλοντικές και οικονομοτεχνικές μελέτες για την ηλεκτροδότηση πλοίων σε Πειραιά και Βόλο.
Σχέδια για τα νησιωτικά λιμάνια
Ο ΔΕΔΔΗΕ έχει υποβάλει πρόταση στο Ταμείο Απανθρακοποίησης Νησιών και για την ανάπτυξη συστημάτων ηλεκτροδότησης σε νησιωτικά λιμάνια, είτε αυτά είναι διασυνδεδεμένα είτε όχι.
Η πρόταση περιλαμβάνει λιμάνια κατηγορίας Α (Άνδρος, Πάρος, Νάξος, Ζάκυνθος, Σκιάθος, Σκύρος, Μήλος, Μυτιλήνη, Σάμος, Χίος, Κάλυμνος, Λέρος, Πάτμος, Νίσυρος, Φούρνοι, Χαρά, Οινούσσες, Κάσος) και κατηγοριών Β1 και Β2 (Ηράκλειο, Ρόδος, Κως, Κέρκυρα, Σούδα).
Η συνολική ισχύς που θα εξασφαλιστεί φτάνει τα 189 MVA, εκ των οποίων:
- 140 MVA στα λιμάνια κατηγοριών Β1 & Β2
- 49 MVA στα λιμάνια κατηγορίας Α
Η συνολική ανάγκη φτάνει τα 630 MVA
Σύμφωνα με μελέτη Υπερταμείου σε συνεργασία με το Υπουργείο Ανάπτυξης, η μέγιστη απαιτούμενη ισχύς για τον πλήρη εξηλεκτρισμό των λιμένων υπολογίζεται στα 630 MVA.
Αυτό αναδεικνύει την ανάγκη για σημαντικές επενδύσεις ενίσχυσης του Δικτύου και του Συστήματος.
Για μεγάλα λιμάνια όπως Πειραιάς, Θεσσαλονίκη, Κέρκυρα, Ρόδος, Μύκονος, Ηράκλειο και Λαύριο, θα απαιτηθεί η κατασκευή νέων υποσταθμών υψηλής και μέσης τάσης, με τον ΔΕΔΔΗΕ να συνεργάζεται με τις διοικήσεις των λιμανιών για τον σχεδιασμό και την εύρεση κατάλληλων χώρων.