«Η βιομηχανία μας βιώνει ταυτόχρονα έντονες βροχές, χαλάζι, καταιγίδες και χιόνι», είπε πρόσφατα ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Mercedes-Benz, Ολα Καλένιους. «Μοιάζει με πολυκρίση», είπε η Σίγκριντ ντι Βρις, γενική διευθύντρια της Ευρωπαϊκής Ενωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA).
«Θα ήταν ήδη πολύ δύσκολο, ο μεγαλύτερος μετασχηματισμός στην ιστορία του κλάδου, καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες καλούνταν να κινηθούν προς τα οχήματα μηδενικών εκπομπών. Και το βασικό μονοπάτι προς τα εκεί είναι τα ηλεκτρικά οχήματα – και αυτό θα παραμείνει έτσι», είπε η Ντι Βρις στο CNBC. Η ACEA εκπροσωπεί 16 μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες με έδρα την Ευρώπη, όπως η Volkswagen, η BMW, η Ferrari, η Renault και η Volvo.
Αρκετοί διευθύνοντες σύμβουλοι αυτοκινητοβιομηχανιών πρόκειται να συναντηθούν με την πρόεδρο της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, στις 12 Σεπτεμβρίου για περαιτέρω συνομιλίες σχετικά με τον τρόπο αντιμετώπισης των βασικών προκλήσεων του κλάδου. «Για εμάς, πολιτικά, αυτή είναι μια πολύ σημαντική στιγμή», λέει η Ντι Βρις, σημειώνοντας ότι η Ε.Ε. έχει αυτή τη στιγμή τους πιο φιλόδοξους και πιο αυστηρούς κανόνες εκπομπών άνθρακα στον κόσμο.
Ο δύσκολος δρόμος της πράσινης μετάβασης επιβαρύνεται με δασμούς και αυστηρούς κανονισμούς της Ε.Ε.
«Θέλουμε να το κάνουμε αυτό να λειτουργήσει, αυτό είναι πολύ σημαντικό, αλλά νιώθουμε ότι έχουμε δεμένα τα χέρια μας πίσω από την πλάτη μας. Δεν μπορούμε να επιτύχουμε αυτόν τον στόχο μόνοι μας. Χρειαζόμαστε και τα άλλα μέρη της εξίσωσης να είναι εκεί», εξήγησε.
Στο πλαίσιο του σχεδίου της Ε.Ε. για την επίτευξη κλιματικής ουδετερότητας έως το 2050, το μπλοκ έχει θέσει στόχο τη μείωση των εκπομπών άνθρακα από τα νέα αυτοκίνητα κατά 55% έως το 2030, σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2021.
Η Ε.Ε. έχει επίσης θέσει στόχο όλα τα νέα αυτοκίνητα που πωλούνται από το 2035 να έχουν μηδενικές εκπομπές άνθρακα, ουσιαστικά καταργώντας σταδιακά την πώληση νέων βενζινοκίνητων ή πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων. Εκτοτε έχει επιβεβαιώσει αυτόν τον στόχο, παρά τις έντονες πολιτικές πιέσεις και το λόμπινγκ. Οπως λέει στο CNBC η Ρέλα Σάσκιν, αναλύτρια της Morningstar, αυτό που φαίνεται να ζητούν οι CEO με τέτοιες βαρύγδουπες δηλώσεις είναι μεγαλύτερη υποστήριξη από την Κομισιόν.
«Ενα μεγάλο ζήτημα είναι η κανονιστική βεβαιότητα. Οι κανονισμοί της Ε.Ε. σχετικά με τη μείωση των εκπομπών ήταν απλώς απαίσιοι. Ενώ η Κίνα έχει υποστηρίξει τόσο πολύ την αυτοκινητοβιομηχανία της, οι κανονισμοί της Ε.Ε. έχουν κάνει ακριβώς το αντίθετο», εξηγεί η Σάσκιν. Η Κίνα, από την πλευρά της, έχει υποστηρίξει την εγχώρια αυτοκινητοβιομηχανία της μέσω μέτρων όπως επιδοτήσεις, φορολογικά κίνητρα και χρηματοδότηση έρευνας και ανάπτυξης, ιδίως για τα ηλεκτρικά οχήματα. Η αυξανόμενη κυριαρχία των ηλεκτρικών οχημάτων της χώρας προκαλεί κραδασμούς σε πολλά κομμάτια της παγκόσμιας αγοράς αυτοκινήτων.
«Οι κανονισμοί έχουν αναγκάσει όλους τους Ευρωπαίους να επενδύσουν δισεκατομμύρια σε νέες διαδικασίες παραγωγής, να χτίσουν παραγωγική δυναμικότητα για ηλεκτρικά οχήματα, αλλά στη συνέχεια απομακρύνονται τα κίνητρα, με αποτέλεσμα να υπάρχει λιγότερη ζήτηση. Ετσι μένουν με αυτόν τον τεράστιο λογαριασμό κεφαλαιουχικών δαπανών και δεν έχουν τα έσοδα για να το υποστηρίξουν», σημειώνει η αναλύτρια.
(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ")