Αυτή σηματοδοτεί τη δεύτερη επιτυχημένη δοκιμή παραγωγής SAF και HVO εντός του Ομίλου MOL, μετά από ένα προηγούμενο πιλοτικό πρόγραμμα στο διυλιστήριο της Slovnaft στη Μπρατισλάβα. Αυτά υπογραμμίζουν την τεχνολογική ετοιμότητα της εταιρείας και τη στρατηγική της δέσμευση για την ανάπτυξη εναλλακτικών καυσίμων, με στόχο την επίτευξη των κλιματικών στόχων της ΕΕ και την ενίσχυση της περιφερειακής ενεργειακής ασφάλειας.
Το επιτυχημένο πιλοτικό πρόγραμμα στο διυλιστήριο της Ριέκα υλοποιήθηκε σε συνεργασία με τη Chevron Lummus Global (CLG), τον αδειοδότη της μονάδας υδρογονοπυρόλυσης του διυλιστηρίου, με στόχο τη δοκιμή της συν-επεξεργασίας 5% POME (υγρά από την παραγωγή φοινικέλαιου – υποπροϊόν της παραγωγής φοινικέλαιου) με ορυκτές πρώτες ύλες. Κατά τη διάρκεια του πιλοτικού προγράμματος, επεξεργάστηκαν 1.000 τόνοι βιογενών πρώτων υλών. Η όλη διαδικασία πιστοποιήθηκε από τον ανεξάρτητο ελεγκτή Bureau Veritas, σύμφωνα με το πρότυπο ISCC (International Sustainability and Carbon Certification) για τα βιώσιμα βιοκαύσιμα.
Η προετοιμασία του πιλοτικού προγράμματος διήρκεσε οκτώ μήνες λόγω της πολυπλοκότητας της επεξεργασίας ενός νέου τύπου πρώτης ύλης και των ειδικών φυσικών και χημικών ιδιοτήτων της. Κατά τη διάρκεια της δοκιμαστικής λειτουργίας, συλλέχθηκαν περισσότερα από 400 δείγματα για λεπτομερή ανάλυση που πραγματοποιήθηκε στο Κεντρικό Εργαστήριο Δοκιμών (CIL) της INA, ενώ η ανάλυση του βιογενούς περιεχομένου (ανάλυση C14) πραγματοποιήθηκε από διαπιστευμένα εξωτερικά εργαστήρια – το Ινστιτούτο Ruđer Bošković στο Ζάγκρεμπ και το Isotoptech Zrt. στο Ντέμπρετσεν.
Νωρίτερα φέτος, το διυλιστήριο της MOL Group στη Μπρατισλάβα πραγματοποίησε επίσης επιτυχημένες δοκιμές παραγωγής ντίζελ που περιείχε HVO και SAF. Το HVO παρήχθη χρησιμοποιώντας λάδι από κελύφη καρύδας και το βιοσυστατικό που παρήχθη με αυτόν τον τρόπο υποβλήθηκε σε επεξεργασία μαζί με το αργό πετρέλαιο. Στην περίπτωση του SAF, το μερικώς ραφιναρισμένο μαγειρικό λάδι υποβλήθηκε σε επεξεργασία με την παραδοσιακή πρώτη ύλη. Η δοκιμή απέδειξε ότι η μονάδα παραγωγής του διυλιστηρίου της Μπρατισλάβα που χρησιμοποιείται για την παραγωγή τυποποιημένου κηροζίνης αεροπορίας είναι επίσης κατάλληλη για την παραγωγή βιώσιμων καυσίμων αεροπορίας.
Ο Όμιλος MOL χρησιμοποιούσε εδώ και χρόνια τη μέθοδο συν-επεξεργασίας στο διυλιστήριο του Δούναβη στη Százhalombatta: η διαδικασία μειώνει τις εκπομπές των παραδοσιακών καυσίμων με την ανάμειξη φυτικών υπολειμμάτων, καθώς τα βιολογικά και τα ορυκτά συστατικά υποβάλλονται σε επεξεργασία ταυτόχρονα κατά τη διάρκεια της παραγωγής.
Τα ανανεώσιμα καύσιμα διαδραματίζουν βασικό ρόλο στη στρατηγική SHAPE TOMORROW του Ομίλου MOL. Η εταιρεία είναι ήδη βασικός παράγοντας τόσο στην ουγγρική όσο και στην περιφερειακή αγορά βιοκαυσίμων, με το υδρογονοκατεργασμένο φυτικό έλαιο που παράγεται από απόβλητα, δηλαδή ανανεώσιμες πρώτες ύλες, να συγκαταλέγεται μεταξύ των πιο φιλικών προς το κλίμα επιλογών καυσίμων, και να κατατάσσεται μεταξύ των πρωτοπόρων στην Ευρώπη όσον αφορά την παραγωγή βιοκαυσίμων για αεροπορικά καύσιμα.
«Ο Όμιλος MOL παράγει ήδη ντίζελ και βιώσιμα καύσιμα αεροπορίας από ανανεώσιμες πρώτες ύλες και είναι έτοιμος να επεκτείνει την παραγωγή. Αυτή η ετοιμότητα υπογραμμίζει τη στρατηγική μας δέσμευση για βιώσιμη κινητικότητα, είτε στις οδικές είτε στις αεροπορικές μεταφορές. Για εμάς, το να γίνουμε ένας σύνθετος πάροχος υπηρεσιών κινητικότητας σημαίνει να προσφέρουμε μια όλο και πιο διαφοροποιημένη γκάμα καυσίμων, δημιουργώντας έτσι όλες τις απαραίτητες προϋποθέσεις για μια έξυπνη ενεργειακή μετάβαση για τους πελάτες μας. Ήδη διαδραματίζουμε ηγετικό ρόλο σε αυτή τη διαδικασία στην περιοχή και είμαστε αποφασισμένοι να διατηρήσουμε αυτή τη θέση μέσω συνεχών επενδύσεων και καινοτομίας», δήλωσε ο Csaba Zsótér, Ανώτερος Αντιπρόεδρος για τα Καύσιμα στον Όμιλο MOL.
Η MOL Group ερευνά και αναπτύσσει συνεχώς νέες δυνατότητες για την παραγωγή και χρήση βιοκαυσίμων. Σε συνεργασία με το αεροδρόμιο της Βουδαπέστης, τη Wizz Air, και την Airport Fuel Supply, η MOL Group ξεκίνησε εμπορικές δοκιμές SAF το 2022 στην Ουγγαρία. Με βάση αυτό, η εταιρεία πουλά πλέον SAF ως μέρος των τακτικών δραστηριοτήτων της στην Ουγγαρία, τη Σλοβακία, και την Κροατία, σε ποσότητες που αντιστοιχούν σε περίπου 14 χιλιάδες τόνους βιοσυστατικών.
Τα SAF μπορούν να παραχθούν μόνο από κλασικές ανανεώσιμες πρώτες ύλες (όπως υλικά φυτικής προέλευσης) ή από απόβλητα, αλλά πρέπει να πληρούν τις ίδιες τεχνικές και περιβαλλοντικές προδιαγραφές με το συμβατικό κηροζίνη. Επί του παρόντος, πολύ λίγα διυλιστήρια σε όλο τον κόσμο διαθέτουν τον απαραίτητο εξοπλισμό για την παραγωγή βιώσιμων καυσίμων αεροπορίας. Η τρέχουσα και η προβλεπόμενη παγκόσμια προσφορά SAF υπολείπεται σημαντικά της ζήτησης, όπως αντανακλάται στις τιμές. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι εξελίξεις του Ομίλου MOL έχουν στρατηγική σημασία, τόσο από την άποψη της προστασίας του κλίματος όσο και από την άποψη της ασφάλειας του εφοδιασμού.