«Η κυβέρνηση λαμβάνει σοβαρά υπόψη τις προκλήσεις που σχετίζονται με τον σκιώδη στόλο», λέει η Υπουργός Αλιείας και Ωκεανών Marianne Sivertsen Naess. «Αυτό το είδος κυκλοφορίας ενέχει αυξημένο κίνδυνο τόσο για το περιβάλλον όσο και για την ασφάλεια στη θάλασσα, ενώ παράλληλα βοηθά στη χρηματοδότηση του παράνομου πολέμου της Ρωσίας».
Από τις 11 Αυγούστου, η Νορβηγία θα εισάγει μια πρακτική σύμφωνα με την οποία τα πετρελαιοφόρα που φέρουν αλλοδαπή άδεια κυκλοφορίας στη νορβηγική οικονομική ζώνη θα καλούνται να παρέχουν οικειοθελώς πληροφορίες σχετικά με την ασφάλειά τους. Η Παράκτια Διοίκηση θα είναι υπεύθυνη για την κλήση, ενώ η Νορβηγική Ναυτιλιακή Διεύθυνση θα επαληθεύει τις πληροφορίες.
Η Νορβηγία δεν έχει διευκρινίσει τυχόν μέτρα επιβολής που θα ληφθούν, αλλά το πρόγραμμα θεωρείται ως περαιτέρω αποτρεπτικό μέσο για τον περιορισμό της κίνησης του σκιώδους στόλου. Η ΕΕ εξουσιοδότησε τις χώρες μέλη να λάβουν παρόμοια μέτρα και χώρες όπως η Δανία, η Εσθονία, η Φινλανδία, η Γερμανία, η Σουηδία και το Ηνωμένο Βασίλειο καταβάλλουν προσπάθειες για την παρακολούθηση των δεξαμενόπλοιων και την αναζήτηση πληροφοριών ασφάλισης.
Οι προσπάθειες της Εσθονίας έχουν οδηγήσει σε αντιπαραθέσεις μεταξύ των πλοίων, ενώ τόσο η Εσθονία όσο και η Γερμανία έχουν κατασχέσει δεξαμενόπλοια που διαπιστώθηκε ότι είχαν αμφισβητήσιμα έγγραφα.
Η Νορβηγία αναφέρει ότι οι προσπάθειές της θα «συμβάλουν στην κάλυψη ακόμη μεγαλύτερων τμημάτων των θαλάσσιων περιοχών στη Βόρεια Ευρώπη από μέτρα ελέγχου». Το πρόγραμμα θα δοκιμαστεί για έξι μήνες. Η Νορβηγία αναφέρει ότι στη συνέχεια θα αξιολογήσει τα αποτελέσματα σε συνεννόηση, μεταξύ άλλων, με τη ναυτιλιακή βιομηχανία.
Η κίνηση αυτή έρχεται καθώς οι αναλυτές συνεχίζουν να επισημαίνουν την ταχεία ανάπτυξη του σκιώδους στόλου. Ενώ τόσο η ΕΕ όσο και το Ηνωμένο Βασίλειο έχουν κινηθεί επιθετικά για να αυξήσουν τον αριθμό των δεξαμενόπλοιων που έχουν υποστεί κυρώσεις, οι αναφορές υπογραμμίζουν ότι ο σκιώδης στόλος έχει πλέον ξεπεράσει τα 1.100 πλοία. Οι μεσίτες BRS ανέφεραν ότι το 18% της παγκόσμιας χωρητικότητας δεξαμενόπλοιων λειτουργεί πλέον στο «σκοτάδι», ενώ εκτιμούν ότι έως και ένα δεξαμενόπλοιο την ημέρα γίνεται σκιώδες.