επιτρέψει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή να αξιολογήσει ένα έργο ως προς τη συμβατότητά του με τους στόχους της Συνθήκης Euratom , συμπεριλαμβανομένης της ασφάλειας, της βιώσιμης ανάπτυξης και της αποτελεσματικής χρήσης των πόρων.
Το αποτέλεσμα της διαδικασίας κοινοποίησης θα είναι η έκδοση γνώμης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχετικά με το έργο, η οποία είναι απαραίτητη, μεταξύ άλλων, για την απόκτηση άδειας κατασκευής που εκδίδεται από τον Πρόεδρο του Εθνικού Οργανισμού Ατομικής Ενέργειας (PAA).
Η κοινοποίηση από τον επενδυτή ενός έργου βάσει της Συνθήκης Euratom αποτελεί ξεχωριστή διαδικασία από τη διαδικασία κοινοποίησης κρατικών ενισχύσεων για το έργο που διεξάγεται με πρωτοβουλία του κράτους.
Τον Δεκέμβριο του 2024, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ξεκίνησε έρευνα σχετικά με το κατά πόσον η σχεδιαζόμενη δημόσια στήριξη για τον πρώτο πυρηνικό σταθμό ηλεκτροπαραγωγής της Πολωνίας συμμορφώνεται με τους κανόνες της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις. Δεν έχει ακόμη δώσει την έγκρισή της.
Σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναλύει τη συμβατότητα του μέτρου βάσει του άρθρου 107 παράγραφος 3 στοιχείο γ) της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το οποίο επιτρέπει στα κράτη μέλη να υποστηρίζουν την ανάπτυξη ορισμένων οικονομικών δραστηριοτήτων υπό ορισμένες προϋποθέσεις. Η στήριξη θα πρέπει να παραμένει απαραίτητη και αναλογική και να μην επηρεάζει αρνητικά τους όρους των συναλλαγών σε βαθμό που αντίκειται στο κοινό συμφέρον.
Τον Νοέμβριο του 2022, η τότε πολωνική κυβέρνηση επέλεξε την τεχνολογία αντιδραστήρα Westinghouse AP1000 για την κατασκευή στην τοποθεσία Lubiatowo-Kopalino στον δήμο Choczewo στην Πομερανία στη βόρεια Πολωνία. Τον Σεπτέμβριο του 2023, η Westinghouse, PEJ - μια εταιρεία ειδικού σκοπού που ανήκει 100% στο Δημόσιο Ταμείο της Πολωνίας - υπέγραψε 18μηνη Σύμβαση Υπηρεσιών Μηχανικού, βάσει της οποίας η Westinghouse και η Bechtel θα ολοκληρώσουν έναν σχεδιασμό ειδικά για την τοποθεσία μιας μονάδας με τρεις αντιδραστήρες AP1000. Στόχος είναι ο πρώτος αντιδραστήρας AP1000 της Πολωνίας να τεθεί σε εμπορική λειτουργία το 2033. Το συνολικό επενδυτικό κόστος του έργου εκτιμάται σε περίπου 192 δισεκατομμύρια PLN (49 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ).