Ακόμη και πριν από τα αντίποινα του Ιράν σε αμερικανική βάση στο Κατάρ, ζήτησε άμεση ενίσχυση της παραγωγής πετρελαίου και προειδοποίησε τη βιομηχανία να «κρατήσει τις τιμές του πετρελαίου χαμηλά».
Οι πολιτικοί και από τα δύο μεγάλα κόμματα των ΗΠΑ φοβούνται εδώ και καιρό τις πολιτικές και οικονομικές επιπτώσεις του πολέμου στις τιμές της βενζίνης. Αλλά οι παραινέσεις του Trump ήταν αξιοσημείωτες επειδή σηματοδοτούσαν μια έντονη αντίθεση με τη διαβεβαίωσή του μετά το τελευταίο χτύπημα του Ιράν σε αμερικανικές βάσεις, τον Ιανουάριο του 2020, ότι «είμαστε ανεξάρτητοι και δεν χρειαζόμαστε το πετρέλαιο της Μέσης Ανατολής». Ακόμη και καθώς οι τιμές του πετρελαίου έχουν υποχωρήσει μετά από μια εύθραυστη κατάπαυση του πυρός, ένα βασικό μάθημα από τη σύγκρουση των δύο εβδομάδων θα πρέπει να είναι ότι η νέα ιδιότητα των ΗΠΑ ως ο μεγαλύτερος παραγωγός πετρελαίου στον κόσμο δεν τις καθιστά «ανεξάρτητες».
Ήταν μόλις πριν από έναν μήνα που οι τιμές του πετρελαίου είχαν πέσει σε τόσο χαμηλά επίπεδα, γύρω στα 60 δολάρια ανά βαρέλι, ώστε τα στελέχη του πετρελαϊκού κλάδου προειδοποιούσαν για το τέλος της αμερικανικής επανάστασης στο σχιστολιθικό πετρέλαιο, ακόμη και όταν ο Trump υποσχόταν να «απελευθερώσει» την εγχώρια παραγωγή. Ωστόσο, καθώς πύραυλοι πετούσαν πέρα δώθε στη Μέση Ανατολή τις τελευταίες εβδομάδες, οι τιμές εκτινάχθηκαν σε σχεδόν 80 δολάρια ανά βαρέλι. Οι ειδικοί προέβλεψαν ότι οι τιμές της βενζίνης θα μπορούσαν να αυξηθούν κατά 20 σεντς έως 30 σεντς ανά γαλόνι - πριν στη συνέχεια επιστρέψουν κοντά στα προ των συγκρούσεων επίπεδα, όταν οι μάχες υποχώρησαν.
Η πραγματικότητα είναι ότι ο καλύτερος τρόπος για να προστατευθούν οι οδηγοί και οι επιχειρήσεις από τις αναπόφευκτες αυξήσεις των τιμών είναι να χρησιμοποιούν λιγότερο πετρέλαιο, όχι απλώς να παράγουν περισσότερο. Ωστόσο, τα σχέδια των Ρεπουμπλικανών θα καταργήσουν τα κίνητρα και τους κανονισμούς που θα ενίσχυαν την ενεργειακή ασφάλεια των ΗΠΑ με τον περιορισμό της ζήτησης πετρελαίου, η οποία συνεχίζει να αυξάνεται κάθε χρόνο στη χώρα.
Τις τελευταίες δύο δεκαετίες, οι ΗΠΑ έχουν μετατραπεί από το 60% της χρήσης πετρελαίου που εισάγουν, σε καθαρό εξαγωγέα - μια άνευ προηγουμένου στροφή. Σε απάντηση, πολυάριθμοι εμπειρογνώμονες και υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής εξέφρασαν απόψεις, παρόμοιες με εκείνες του Trump, ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν επιτύχει τον πολυπόθητο στόχο της ενεργειακής ανεξαρτησίας και δεν χρειάζεται πλέον να ανησυχούν για τους κινδύνους που ελλοχεύουν για τον εφοδιασμό με πετρέλαιο της Μέσης Ανατολής ή άλλων χωρών.
Πράγματι, η σχιστολιθική επανάσταση έφερε πολλά οικονομικά και γεωπολιτικά οφέλη στις ΗΠΑ και συνέβαλε στη συγκράτηση των τιμών του πετρελαίου τα τελευταία χρόνια, συμπεριλαμβανομένης της τρέχουσας σύγκρουσης. Ωστόσο, η ανεξαρτησία είναι ένας μύθος. Οι τιμές του πετρελαίου και της βενζίνης εξακολουθούν να καθορίζονται σε μια παγκόσμια αγορά. Παρόλο που η χώρα δεν είναι πλέον καθαρός εισαγωγέας πετρελαίου (στην πραγματικότητα, οι ΗΠΑ τόσο εισάγουν όσο και εξάγουν σημαντικές ποσότητες), οι τιμές στην αντλία εξακολουθούν να αυξάνονται για τους Αμερικανούς οδηγούς, εάν οι προμήθειες πετρελαίου διακοπούν στην άλλη άκρη του κόσμου.
Επιπλέον, όταν συμβαίνουν τέτοιες εκτοξεύσεις τιμών σήμερα, υπάρχει μικρότερο μαξιλάρι για να αντιμετωπιστεί ο οικονομικός πόνος. Το Κογκρέσο πούλησε απερίσκεπτα μεγάλο μέρος των αμερικανικών στρατηγικών αποθεμάτων πετρελαίου τα τελευταία χρόνια, ανταποκρινόμενο στην εσφαλμένη αντίληψη ότι η μείωση των εισαγωγών έκανε τη χώρα λιγότερο εκτεθειμένη στις ασταθείς παγκόσμιες αγορές και τους γεωπολιτικούς κινδύνους. Η κυβέρνηση Biden απελευθέρωσε επίσης ιστορικά μεγάλες ποσότητες στρατηγικών αποθεμάτων πετρελαίου μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, παρόλο που ο ρωσικός εφοδιασμός με πετρέλαιο ήταν σε μεγάλο βαθμό αδιάλειπτος.
Επιπλέον, η ικανότητα της ανάπτυξης του σχιστολιθικού πετρελαίου των ΗΠΑ να αντισταθμίζει τις απώλειες εφοδιασμού αλλού είναι σκιά του παλιού της εαυτού. Η παραγωγή αναμένεται να αυξηθεί ελάχιστα φέτος -ή ενδεχομένως και να μειωθεί- δεδομένων των χαμηλών τιμών και της γεωλογικής εξάντλησης των σχιστολιθικών σχηματισμών. Σύμφωνα με μια μόλις δημοσιευθείσα έρευνα της Ομοσπονδιακής Τράπεζας του Ντάλας, σχεδόν τα μισά από τα στελέχη πετρελαϊκών εταιρειών σχεδιάζουν τώρα να εξορύξουν λιγότερα πηγάδια από ό,τι όταν ο Trump ανέλαβε τα καθήκοντά του για τη δεύτερη θητεία του.
Σίγουρα, το γεγονός ότι οι ΗΠΑ αποτελεί καθαρό εξαγωγέα σημαίνει ότι οι αρνητικές επιπτώσεις των αιχμών των τιμών του πετρελαίου στη μακροοικονομία είναι πολύ πιο υποτονικές, επειδή πολύ μεγαλύτερο μέρος των αυξημένων καταναλωτικών δαπανών ρέει στους αμερικάνους παραγωγούς και όχι στο εξωτερικό. Ωστόσο, οι επιχειρήσεις και οι καταναλωτές εξακολουθούν να αισθάνονται το σοκ. Αυτό εξηγεί γιατί ο Trump χρησιμοποίησε την πρώτη του σημαντική ομιλία ως Πρόεδρος φέτος για να καλέσει τη Σαουδική Αραβία και άλλα μέλη του OPEC να μειώσουν τις τιμές του πετρελαίου, παρά τη νέα «ανεξαρτησία» των ΗΠΑ από τις εισαγωγές πετρελαίου.
Όσο οι τιμές του πετρελαίου και της βενζίνης καθορίζονται σε παγκόσμιο επίπεδο, η πραγματική ενεργειακή ασφάλεια θα προέλθει μόνο από τη λιγότερη χρήση, όχι μόνο από την παραγωγή περισσότερης ενέργειας. Δυστυχώς, το Κογκρέσο και η κυβέρνηση κινούνται προς την αντίθετη κατεύθυνση. Τα νομοσχέδια που πέρασαν οριακά τόσο από τη Γερουσία αυτή την εβδομάδα όσο και από τη Βουλή των Αντιπροσώπων τον Μάιο θα τερματίσουν τις φορολογικές πιστώσεις για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων και τις ομοσπονδιακές δαπάνες για υποδομές φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων. Η κυβέρνηση Trump κινείται επίσης προς την κατάργηση αυστηρότερων προτύπων οικονομίας καυσίμου και προτύπων εκπομπών οχημάτων. Αντίθετα, περίπου τα μισά από τα νέα αυτοκίνητα που πωλούνται φέτος στην Κίνα θα είναι ηλεκτρικά - αποτέλεσμα της συνεχιζόμενης προσπάθειας του Πεκίνου να μειώσει την εξάρτησή του από το πετρέλαιο για λόγους εθνικής ασφάλειας.
Οι εντάσεις στη Μέση Ανατολή φάνηκε να έχουν μειωθεί, τουλάχιστον προς το παρόν. Ωστόσο, με την αβεβαιότητα που παραμένει σχετικά με την κατάσταση των αποθεμάτων του Ιράν σε εξαιρετικά εμπλουτισμένο ουράνιο, θα μπορούσαν εύκολα να αναθερμανθούν. Ακόμη και αν αυτή η κρίση τελειώσει, θα υπάρξουν άλλες. Ενώ οι πολιτικοί μπορεί να ανασαίνουν με ανακούφιση για τις τιμές των αντλιών σήμερα, τόσο το Κογκρέσο όσο και η κυβέρνηση Trump θα πρέπει να διπλασιάσουν τις προσπάθειές τους για να προετοιμαστούν για την επόμενη αναπόφευκτη κρίση. Ο καλύτερος τρόπος για να γίνει αυτό είναι να μειωθεί η εξάρτηση των ΗΠΑ από το πετρέλαιο, ανεξάρτητα από την πηγή του.
*Ο Jason Bordoff είναι ιδρυτικός διευθυντής του Κέντρου Παγκόσμιας Ενεργειακής Πολιτικής στη Σχολή Διεθνών και Δημοσίων Υποθέσεων του Πανεπιστημίου Κολούμπια, καθηγητής επαγγελματικής πρακτικής στις Διεθνείς και Δημόσιες Υποθέσεις, συνιδρυτής και ομότιμος κοσμήτορας της Σχολής Κλίματος του Κολούμπια, και πρώην ανώτερος διευθυντής στο προσωπικό του Συμβουλίου Εθνικής Ασφάλειας των ΗΠΑ και ειδικός βοηθός του πρώην Προέδρου των ΗΠΑ Barack Obama.