Η δημοσίευση του συγκεκριμένου ρεπορτάζ προκάλεσε την οργή των υποστηρικτών της απαγόρευσης, με τη Ριμπέρα προσωπικά και την ισπανική κυβέρνηση ευρύτερα να αρνούνται την άσκηση οποιαδήποτε πίεσης.
Τρεις αξιωματούχοι της Ευρωπαϊκής Ένωσης και δύο διπλωμάτες υπό καθεστώς ανωνυμίας κατηγορούν την Αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την ‘Καθαρή, Δίκαιη και Ανταγωνιστική Μετάβαση’, Τερέσα Ριμπέρα πως άσκησε πιέσεις προς την ομάδα του Επιτρόπου για την ‘Ενέργεια και Στέγαση’, Νταν Γιέρενσεν, με στόχο την άμβλυνση του σχεδίου παύσης εισαγωγών ρωσικών καυσίμων. Το σχέδιο δημοσιεύτηκε την Τρίτη κατόπιν πολλών καθυστερήσεων, με την ΕΕ να στοχεύει να τελειώσει όλες τις εισαγωγές ρωσικών καυσίμων μέχρι το τέλος του 2027. Στο πλαίσιο αυτό, η Επιτροπή δηλώνει πως έχει βρει έναν τρόπο ώστε οι ευρωπαϊκές εταιρείες που διαθέτουν ακόμα συμβόλαια με ρωσικές εταιρείες να μην υποστούν νομικές συνέπειες. Όμως, σύμφωνα με τις κατηγορίες, η Ριμπέρα κατάφερε την προσθήκη μίας εξαίρεσης την τελευταία στιγμή, η οποία επιτρέπει στα κράτη-μέλη να επιστρέψουν στην προμήθεια ρωσικών καυσίμων αν απειλείται η ενεργειακή ασφάλειά τους.
Όπως αναφέρουν οι ανώνυμες πηγές, η στάση της Ριμπέρα συνδέεται με την ταυτότητά της ως εκπρόσωπος της ισπανικής κυβέρνησης. Πιο συγκεκριμένα, η Ριμπέρα, και κατ’επέκταση η ισπανική ηγεσία, φαίνεται να ανησυχεί πως το νομικό παραθυράκι που έχει βρει η ΕΕ ώστε να ακυρώσει τα συμβόλαια με τους Ρώσους προμηθευτές είναι αίολο, ανοίγοντας τον δρόμο για δικαστικές προσφυγές και επιβολή υψηλών προστίμων προς τις ισπανικές επιχειρήσεις που έχουν συμβόλαια σε ισχύ. Η Ριμπέρα έδρασε κατόπιν πιέσεων από τον Ισπανό Πρωθυπουργό Πέδρο Σάντσεθ, ο οποίος ήδη αντιμετωπίζει πολιτικά προβλήματα στο εσωτερικό μέτωπο και δεν επιθυμεί να αναλάβει το πολιτικό κόστος μίας τέτοιας απόφασης. Αξίζει να σημειωθεί πως μόλις χθες, ο Σάντσεθ δήλωσε πως η Ισπανία δεν πρόκειται να δεχθεί την υποχρεωτική αύξηση των αμυντικών δαπανών στο 5% του προϋπολογισμού εντός του ΝΑΤΟ— μία απόφαση που συνδέεται άρρηκτα με τη θεώρηση ότι η Ρωσία απειλεί και την υπόλοιπη Ευρώπη εκτός της Ουκρανίας.
Τόσο η Ριμπέρα, όσο και η ισπανική κυβέρνηση αρνήθηκαν ότι άσκησαν πιέσεις προς άλλους αξιωματούχους της ΕΕ. Σε κάθε περίπτωση, η πρόταση του Γιέρενσεν δεν χρειάζεται την ομόφωνη έγκριση καθώς μπορεί να περάσει με αυξημένη πλειοψηφία. Εντούτοις, η Ισπανία συνιστά σχεδόν το 10% του πληθυσμού της ΕΕ, με την υπερψήφιση να απαιτεί την έγκριση από 15 κράτη-μέλη που αθροίζουν τουλάχιστον το 65% του συνολικού πληθυσμού. Άλλες κυβερνήσεις που έχουν εκφράσει έντονες ενστάσεις είναι η Ουγγαρία και η Σλοβακία. Όσον αφορά την Ισπανία, αυτή είναι ο τρίτος μεγαλύτερος εισαγωγέας ρωσικού LNG, το οποίο όμως δεν καταναλώνεται εγχώρια, αλλά μεταφέρεται σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες μέσω του ευρωπαϊκού συστήματος αγωγών. Χαρακτηριστικά, η ισπανική Naturgy είναι υποχρεωμένη να εισάγει ρωσικό ΥΦΑ μέχρι το 2042 με βάση τη συμφωνία που έχει υπογράψει με τη Novatek.
Εκτός των ισπανικών ανησυχιών, υπάρχουν και αρκετοί αναλυτές που θεωρούν ότι η ΕΕ δεν μπορεί να σπάσει τα συμβόλαια με τη Ρωσία χωρίς να πληρώσει υψηλά πρόστιμα. Παράλληλα, Βέλγιο, Γαλλία, και Ολλανδία— επίσης μεγάλοι εισαγωγές ρωσικού LNG— έχουν καταθέσει ερωτήσεις για την εφαρμοσιμότητα των προτάσεων της ΕΕ. Η Gazprom έχει ήδη προσφύγει κατά ευρωπαϊκών εταιρειών που σταμάτησαν να προμηθεύονται ρωσικό φυσικό αέριο, ενώ ορισμένες ευρωπαϊκές επιχειρήσεις έχουν επίσης μηνύσει τη Gazprom για τις ζημιές που υπέστησαν μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Προς το παρόν, τα ευρωπαϊκά δικαστήρια φαίνονται να αποφασίζουν υπέρ των ευρωπαϊκών συμφερόντων.