ΜΕΣΑ σε ένα περιβάλλον γεμάτο γεωπολιτικές εντάσεις, ενεργειακή αβεβαιότητα και πληθωριστικές πιέσεις, οι ελληνικές επιχειρήσεις απέδειξαν ότι η εξωστρέφεια δεν είναι πολυτέλεια. Είναι επιβίωση. Και, κυρίως, ότι το μέλλον των εξαγωγών μας βρίσκεται στις Τρίτες Χώρες.
ΟΙ ΑΡΙΘΜΟΙ δεν αφήνουν περιθώρια παρερμηνειών: οι συνολικές εξαγωγές διαμορφώθηκαν στα 49,9 δισ. ευρώ με οριακή μείωση 2,2% σε σχέση με το 2023. Όμως, αν αφαιρέσουμε τα πετρελαιοειδή -τον «παραμορφωτικό καθρέφτη» των εξαγωγών- η εικόνα αλλάζει: οι καθαρές εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 2,3%, φτάνοντας τα 36,09 δισ. ευρώ.

ΤΟ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ story, όμως, γράφεται στον χάρτη. Οι εξαγωγές προς τις Τρίτες Χώρες αυξήθηκαν κατά 2,7%, ενώ προς την Ε.Ε. μειώθηκαν κατά 5,9%. Χωρίς τα πετρελαιοειδή, η διαφορά γίνεται ακόμη πιο εντυπωσιακή: +7,1% προς Τρίτες Χώρες, έναντι -0,1% προς την Ε.Ε. Δεν πρόκειται για σύμπτωση. Είναι τάση. Και ήρθε για να μείνει.
ΤΟ ΜΕΡΙΔΙΟ των εξαγωγών προς τις Τρίτες Χώρες αυξήθηκε από 42,9% σε 45% (και από 33,4% σε 35% χωρίς τα πετρελαιοειδή). Πάνω από το ένα τρίτο των «καθαρών» εξαγωγών μας κατευθύνεται πλέον εκτός Ευρώπης. Και αυτό δεν είναι απλώς στατιστική είναι στρατηγική.
Η ΣΤΡΟΦΗ αυτή αποτυπώνεται και στο προϊόν: τρόφιμα (+8,9%), χημικά (+2,6%), πρώτες ύλες (+7,7%), ποτά και καπνός (+8,6%) οδηγούν την εξαγωγική αντεπίθεση. Οι αγορές-κλειδιά; Ανατολική Μεσόγειος, Βόρεια και Υποσαχάρια Αφρική, Νοτιοανατολική Ασία – περιοχές με πληθυσμιακή δυναμική και αυξανόμενη ζήτηση.
ΒΕΒΑΙΑ, υπάρχει και η άλλη όψη: το εμπορικό έλλειμμα αυξήθηκε κατά 7,9%, φτάνοντας τα 34,6 δισ. ευρώ. Η αιτία; Η αύξηση των εισαγωγών και η πτώση των εξαγωγών ενεργειακών προϊόντων. Το μήνυμα είναι σαφές: η εξαγωγική επιτυχία δεν αρκεί από μόνη της. Χρειάζεται και εξισορρόπηση.
ΤΟ 2024 μας έδειξε τον δρόμο. Η Ελλάδα δεν είναι μικρή χώρα -είναι μικρή αγορά. Η εξωστρέφεια δεν είναι επιλογή -είναι μονόδρομος. Οι Τρίτες Χώρες δεν είναι εναλλακτική -είναι η νέα κανονικότητα. Ήρθε η ώρα η εξαγωγική στροφή να γίνει πολιτική βούληση. Να γίνει σχέδιο. Να γίνει νόμος. Να γίνει μέλλον.
(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")