Μια ιδιαίτερη πρωτοβουλία ενημέρωσης και επιμόρφωσης των εκπροσώπων του Τύπου για τα κεντρικά ζητήματα της ενέργειας ανέλαβε την Παρασκευή, 23 Μαΐου η HelleniQ Energy, με το πρώτο σεμινάριο  του «HelleniQ Energy Center for Sustainability and Energy”, που διοργανώθηκε στο Alba Graduate Business School στην Αθήνα. Η πρωτοβουλία του Ομίλου 

απευθύνεται αποκλειστικά σε δημοσιογράφους και έχει ως στόχο την εμβάθυνση σε τεχνικά ζητήματα του ενεργειακού τομέα, όπως η ενεργειακή μετάβαση, οι μηχανισμοί τιμολόγησης και οι επενδυτικές στρατηγικές. Το σεμινάριο με τίτλο: "Decoding the Energy Sector for Journalists and Media  Specialists: A Technical Deep Dive", διεξάγεται σε δύο θεματικές ενότητες, με την πρώτη να αφορά στα θέματα του πετρελαίου, της διύλισης, και του κλάδου της ηλεκτρικής ενέργειας

Βασικοί εισηγητές ήταν ο καθ. Κώστας Ανδριοσόπουλος, Διευθυντής του "HELLENiQ ENERGY Center for Sustainability and Energy@ Alba Graduate Business School’’, και ο κ. Μανώλης Μαρκάκης, Senior Director, Oil Supply & Sales, HELLENiQ PETROLEUM S.A.

Οι παρουσιάσεις επικεντρώθηκαν στα τεχνικά χαρακτηριστικά και τις ιδιότητες του αργού πετρελαίου, στο ζήτημα της προμήθειας του ορυκτού καυσίμου και στο κόστος του, στις περιβαλλοντικές επιπτώσεις από τη χρήση του πετρελαίου και των παραγώγων του, καθώς και στα θεσμικά μέτρα που λαμβάνονται για το μετριασμό τους.

Επίσης, αναλύθηκε σε βάθος η αγορά λιανικής υγρών καυσίμων, με ιδιαίτερη εστίαση στις παραμέτρους που διαμορφώνουν τις τιμές στην αντλία, όπως, κόστος διύλισης, φορολογία, ΦΠΑ, κόστος αποθήκευσης (για τις εταιρείες που εισάγουν αργό), υποχρέωση τήρησης αποθεμάτων ασφαλείας για χρονική περίοδο 90 ημερών, (με κόστος που ανέρχεται σε μεταξύ 15-30 δολάρια ανά τόνο στα βασικά προϊόντα) κ.λπ.

Ακόμη, έγινε εκτενής αναφορά στους τύπους καυσίμων που επικρατούν στην εγχώρια και ευρωπαϊκή αγορά και τονίστηκε ότι αυτό με την υψηλότερη ζήτηση στην Ελλάδα είναι μακράν το αεροπορικό (jet fuel).

Οι εισηγητές αναφέρθηκαν στη δυνατότητα των διυλιστηρίων της Helleniq Energy να παράγουν καύσιμα για την ναυσιπλοΐα με χαμηλή περιεκτικότητα σε θειάφι (0,1%) για να τονίσουν, όμως, ότι η παραγωγή του είναι ιδιαίτερα δαπανηρή.

Ακόμη, συζητήθηκε ο μελλοντικός ρόλος του πράσινου υδρογόνου στις μεταφορές, για να επισημανθεί ότι δεν έχει πρακτικά, σήμερα, ζήτηση και λόγω του υψηλού κόστους για την παραγωγή του.

Αναλύθηκε παράλληλα, ο ρόλος των βιοκαυσίμων στην ενεργειακή μετάβαση, ιδίως όμως των αεροπορικών καυσίμων. Τα λεγόμενα «πράσινα» καύσιμα θα αποτελέσουν τη βάση για το μέλλον των μεταφορών καθώς η παραγωγή τους επιβάλλεται από τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς, τόσο σε ό,τι αφορά στους χρήστες, όσο και στους παραγωγούς. 

Είναι χαρακτηριστικό ότι βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα (SAF) απαιτείται να χρησιμοποιούνται, από το τρέχον έτος, σε προσμίξεις σε ποσοστό 2% όπως προβλέπει ο ευρωπαϊκός κανονισμός “ReFuelEU”, με αυτό το ποσοστό να προβλέπεται ότι θα αυξηθεί στο 6% το 2030 και στο 70% το 2050.

Μάλιστα, όσοι παραβαίνουν τις διατάξεις του κανονισμού, απειλούνται με «τσουχτερά» πρόστιμα.  

Όπως ειπώθηκε από τους εισηγητές του σεμιναρίου, τόσο η HelleniQ Energy όσο και η Motor Oil διαθέτουν  ήδη, από τον περασμένο Ιανουάριο, αεροπορικά καύσιμα με πρόσμιξη 2% “SAF”. 

Το SAF είναι καύσιμο που παράγεται από ανακυκλωμένα έλαια (τηγανέλαια), λίπη, ή οργανικά απόβλητα και μπορεί να μειώσει τις εκπομπές έως και κατά 80%, χωρίς να απαιτείται τροποποίηση στους κινητήρες των αεροσκαφών. 

Η HelleniQ Energy προωθεί τη δημιουργία μονάδας για «πράσινα» αεροπορικά καύσιμα με παραγωγή 150.000 τόνων ετησίως, ποσότητα που υπερβαίνει τις ανάγκες της ελληνικής αγοράς γεγονός που σημαίνει ότι σημαντικές ποσότητες θα κατευθυνθούν σε εξαγωγές.

Ηλεκτρική ενέργεια

Στο δεύτερο μέρος του σεμιναρίου έγινε εκτενής ανασκόπηση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα και στην Ε.Ε. Η χώρα μας ανέφερε ο Δρ. Ανδριοσόπουλος, αποτελεί τη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά, βάση ζήτησης στην ΝΑ Ευρώπη χάρη στη στρατηγική γεωγραφική θέση της που την καθιστά και κόμβο διαμετακόμισης εμπορευμάτων και ενεργειακών αγαθών.

Έγινε επίσης, παρουσίαση της δομής της αγοράς, του Target Model και των επί μέρους αγορών ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα, στα θέματα της διασυνδεσιμότητας και των ενεργειακών ροών, καθώς και των ηλεκτρικών διασυνδέσεων με τα νησιά της χώρας, ενώ αναλύθηκε το σύστημα των μη διασυνδεδεμένων νησιών (ΜΔΝ) που αποτελείται από 60 νησιά, οργανωμένα σε 29 αυτόνομα συστήματα.

Ο εισηγητής εστίασε παράλληλα, στη διάρθρωση των τιμών χονδρικής που επηρεάζουν τα τιμολόγια λιανικής για οικιακούς και επιχειρηματικούς καταναλωτές, καθώς και στις προκλήσεις και στις ευκαιρίες που προσφέρουν χάρη στην ραγδαία διείσδυση των ΑΠΕ στη χώρα, ενώ έγινε και επισκόπηση της εγκατεστημένης ισχύος και της παραγωγής ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ.  

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr