εκπονήσει τις βασικές μελέτες και έχει αναλάβει να πραγματοποιήσει τους διαγωνισμούς για την ανάδειξη του αναδόχου που θα κατασκευάσει τις σχετικές υποδομές στα δύο λιμάνια, με πόρους από το ευρωπαϊκό ταμείο Connecting Europe Facility (CEF).
Όπως ανέφερε ο Βοηθός Διευθυντής του Τμήματος Έρευνας και Καινοτομίας του ΔΕΔΔΗΕ, Νίκος Στεφανάκης, στο πλαίσιο της Ημερίδας με θέμα «Innovation in Energy» που διοργάνωσε το Ινστιτούτο Ενέργειας ΝΑ Ευρώπης (ΙΕΝΕ), την περασμένη Πέμπτη, στην Αθήνα, το πρώτο λιμάνι που θα είναι σε θέση να παρέχει υπηρεσίες "cold ironing", σε κρουαζιερόπλοια είναι αυτό της Ηγουμενίτσας, καθώς έχει προκηρυχθεί διαγωνισμός προϋπολογισμού 8,9 εκατ. ευρώ για τρεις θέσεις τροφοδοσίας ηλεκτρικής ενέργειας από την ξηρά. Σύμφωνα με πληροφορίες, η αποσφράγιση των προσφορών αναμένεται το αμέσως επόμενο διάστημα, με ορίζοντα ολοκλήρωσης των εργασιών το τέλος του επόμενου έτους. Για το λιμάνι της Ραφήνας, το σχετικό project, ύψους 9,7 εκατ. ευρώ αφορά τέσσερις θέσεις τροφοδοσίας, ο διαγωνισμός αναμένεται να «βγει στον αέρα» μέσα στο καλοκαίρι και η περάτωση των εργασιών προγραμματίζεται για το τέλος του 2028.
Σειρά θα πάρουν στη συνέχεια τα λιμάνια του Λαυρίου, της Καβάλας και της Κέρκυρας, όπου ο ΔΕΔΔΗΕ ωριμάζει τα έργα σε επίπεδο βασικών μελετών ώστε να περάσουν στο επόμενο στάδιο της κατασκευής των υποδομών εφόσον βρεθεί χρηματοδότηση από ευρωπαϊκούς ή/και εθνικούς πόρους.
Προκειμένου να λειτουργήσει το "cold ironing", στα λιμάνια προαπαιτείται η ολοκλήρωση του ρυθμιστικού πλαισίου που θα καθορίζει ποιος θα έχει την ευθύνη της λειτουργίας των εγκαταστάσεων, τουτέστιν, ο ΔΕΔΔΗΕ, ή η λιμενική αρχή. Σε κάθε περίπτωση, εκτιμάται ότι η ΡΑΑΕΥ θα φέρει, σύντομα, σε δημόσια διαβούλευση την πρότασή της, αφού προηγηθεί άτυπη διαβούλευση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.
Σημειώνεται ότι όπως προβλέπει η ευρωπαϊκή νομοθεσία, η Ελλάδα, έως το 2030, θα πρέπει να παρέχει την απαιτούμενη ηλεκτρική ενέργεια για τα ελλιμενισμένα πλοία, στα λιμάνια που περιλαμβάνονται στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών. Λαμβάνοντας υπόψη πως η ηλεκτρική ενέργεια στην ξηρά μπορεί να προέρχεται από πιο φιλικές προς το περιβάλλον πηγές ενέργειας όπως οι ΑΠΕ, η κάλυψη των ενεργειακών αναγκών των πλοίων κατά τον ελλιμενισμό τους, με διασύνδεση με το ηλεκτρικό δίκτυο μέσω των κατάλληλων υποδομών και η παύση λειτουργίας των μηχανών τους, θεωρείται ως η πλέον αποτελεσματική μέθοδος για ελαχιστοποίηση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης από τα πλοία στην ευρύτερη περιοχή των λιμένων και των αστικών ζωνών που τα περιβάλλουν.
Σήμερα, τα κρουαζιερόπλοια που στα λιμάνια της χώρας διατηρούν σε λειτουργία τις μηχανές τους για να καλύπτουν τις ανάγκες τους σε ηλεκτροδότηση, με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε εκπομπές ρύπων. Με την τροφοδότησή τους από ξηράς, θα μπορούν να σβήσουν τις μηχανές και να μηδενίζουν το ανθρακικό αποτύπωμά τους κατά τον ελλιμενισμό. Αυτό θα έχει σημαντικά οφέλη, τόσο για τα πλοία, όσο και για τα λιμάνια που θα αποκτήσουν μια νέα σοβαρή πηγή εσόδων.
*Το "Cold ironing", ή "Shore Power" είναι μία πρακτική που εφαρμόζεται ήδη σε ορισμένα λιμάνια από τη δεκαετία του 1990 και αφορά στην παροχή ηλεκτροδότησης των ελλιμενιζόμενων πλοίων από ξηράς, μέσω σύνδεσης τους στο ηλεκτρικό δίκτυο του λιμανιού.