Από τη στιγμή που δημοσιεύτηκε η ειδήση ότι η Shell μελετά τα πλεονεκτήματα μιας εξαγοράς - κάτι που και οι δύο εταιρείες έχουν αρνηθεί μέχρι στιγμής να σχολιάσουν - οι αναλυτές εξετάζουν τόσο τα θετικά όσο και τα αρνητικά σημεία. Ακολουθούν ορισμένα από τα συμπεράσματά τους:
Πετρελαϊκός κολοσσός
Η συνένωση των δύο μεγάλων πετρελαϊκών εταιρειών με έδρα το Λονδίνο θα δημιουργήσει έναν ενεργειακό γίγαντα με παραγωγή πετρελαίου και φυσικού αερίου σχεδόν 5 εκατομμυρίων βαρελιών ισοδύναμου πετρελαίου την ημέρα, σύμφωνα με τον όμιλο UBS. Αυτό θα αποτελούσε αύξηση κατά 85% από την τρέχουσα παραγωγή της Shell που ανέρχεται σε περίπου 2,7 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως, καθιστώντας τη συνδυασμένη εταιρεία τον μεγαλύτερο παραγωγό πετρελαίου και φυσικού αερίου που ανήκει σε επενδυτές. Η Exxon παρήγαγε κατά μέσο όρο 4,6 εκατ. βαρέλια ισοδύναμου πετρελαίου ημερησίως το πρώτο τρίμηνο, ενώ η Chevron άντλησε 3,4 εκατ. βαρέλια ημερησίως.
Η προσθήκη της BPX, της αμερικανικής μονάδας σχιστολιθικών πετρωμάτων με έδρα το Ντένβερ, στο χαρτοφυλάκιο της Shell θα διορθώσει σε κάποιο βαθμό την απόφαση της εταιρείας να πουλήσει την επιχείρησή της στη Λεκάνη Permian στην ConocoPhillips το 2021, λίγο πριν ο κλάδος γνωρίσει μια μεγάλη έκρηξη. Ο τότε διευθυντής της Shell στο upstream, Wael Sawan, είναι τώρα διευθύνων σύμβουλος.
Κυριαρχία στο LNG
Η Shell είναι ήδη ο μεγαλύτερος πωλητής ΥΦΑ στον κόσμο και η εξαγορά της BP θα ωθήσει την επιχείρηση «σε νέα ύψη», δήλωσε η RBC. Οι πωλήσεις υγροποιημένου φυσικού αερίου των συνδυασμένων εταιρειών θα εκτοξευθούν σε περισσότερους από 90 εκατομμύρια τόνους ετησίως, αντιπροσωπεύοντας περισσότερο από το 20% της παγκόσμιας αγοράς σήμερα.
Μια τόσο μεγάλη θέση που εκτείνεται σε όλο τον κόσμο θα ξεκλείδωνε περαιτέρω ευκαιρίες για εμπορικές συναλλαγές και βελτιστοποίηση, βασικό παράγοντα για το κέρδος του LNG, δεδομένης της πρόσφατης αστάθειας στις τιμές του φυσικού αερίου. Η συνένωση δύο σημαντικών στόλων δεξαμενόπλοιων LNG θα μπορούσε επίσης να προσφέρει σημαντική εξοικονόμηση κόστους στη ναυτιλία.
Επέκταση εμπορικών συναλλαγών
Η BP και η Shell είναι ήδη μεταξύ των μεγαλύτερων εμπόρων εμπορευμάτων στον κόσμο, με τα πολλά φυσικά περιουσιακά τους στοιχεία, από διυλιστήρια έως αγωγούς, να τους δίνουν πολύτιμη εικόνα της αγοράς.
Οι μονάδες είναι αδιαφανείς, αλλά οι εταιρείες έχουν αποκαλύψει κάποιες ενδείξεις σχετικά με την αξία τους. Οι έμποροι της BP προσέφεραν κατά μέσο όρο περίπου 4% στην απόδοση κεφαλαίου της εταιρείας κατά την τελευταία πενταετία. Για τους traders της Shell κατά την τελευταία δεκαετία, το ποσοστό αυτό ήταν παρόμοιο, από 2% έως 4%.
Δεν είναι σαφές αν ένας συνδυασμός θα αύξανε αυτές τις αποδόσεις αρκετά ώστε να δικαιολογηθεί ένα premium εξαγοράς. «Θα ήθελε η Shell να πληρώσει για έναν εμπορικό οργανισμό, δεδομένου ότι έχει ήδη τον δικό της;» ρώτησε η RBC.
Υψηλή τιμή
Η εξαγορά της BP θα απαιτούσε πιθανότατα από τη Shell να καταβάλει ένα premium περίπου 20% στην αγοραία αξία της εταιρείας, ύψους 57 δισεκατομμυρίων λιρών, δήλωσε η RBC.
Αυτό το κόστος θα μπορούσε να αντισταθμιστεί από την εξοικονόμηση κόστους, αν και οι σχετικοί αριθμοί είναι πολύ μικρότεροι. Η RBC εκτιμά αρχικά ότι τα οικονομικά οφέλη από τη συνένωση θα περιλαμβάνουν 1 δισ. δολάρια σε συνέργειες μετά από φόρους το πρώτο έτος και 2 δισ. δολάρια από το δεύτερο έτος. Επιπλέον, θα υπάρξουν συνέργειες από τις κεφαλαιουχικές δαπάνες ύψους 1 δισ. δολαρίων το πρώτο έτος και 1,5 δισ. δολαρίων το δεύτερο έτος.
Σύμφωνα με άλλα οικονομικά μέτρα, η συμφωνία θα άξιζε τον κόπο για τη Shell. Όσον αφορά τις ελεύθερες ταμειακές ροές ανά μετοχή - μια μέτρηση που ο Sawan έχει περιγράψει ως το «βόρειο αστέρι» του - μια εξαγορά της BP θα ήταν προσαυξητική από το 2026 λόγω των ουσιαστικών συνεργειών και των περικοπών στις κεφαλαιουχικές δαπάνες, δήλωσε η RBC.
Χρέη και αποζημιώσεις
Μια σημαντική πρόκληση για μια συμφωνία θα ήταν ο ισολογισμός της BP. Ο δείκτης μόχλευσής της, συμπεριλαμβανομένων των μισθώσεων και των υβριδικών δανείων, ήταν 48% στο τέλος του πρώτου τριμήνου, καθιστώντας την τήν πιο μοχλευμένη μετοχή των μεγάλων πετρελαϊκών εταιρειών, δήλωσε η UBS.
Η εταιρεία έχει επίσης την υποχρέωση των ετήσιων αποζημιώσεων που απορρέουν από τη θανατηφόρα πετρελαιοκηλίδα Macondo του 2010 στον Κόλπο του Μεξικού, οι οποίες θα συνεχιστούν μέχρι το 2033.
«Πιστεύουμε ότι ο συνδυασμός του χρέους της BP, των υβριδικών, των δεσμεύσεων μίσθωσης και των υποχρεώσεων του Macondo θα αποτελούσε κάτι σαν δηλητηριασμένο δισκοπότηρο για τη Shell, μια εταιρεία που συνήθως είναι συντηρητική με τον ισολογισμό της», δήλωσε η RBC.
Ανησυχίες σχετικά με τον ανταγωνισμό
Η συγχώνευση θα αυξήσει το αποτύπωμα της Shell στη λιανική πώληση καυσίμων κατά περίπου 48%, προσθέτοντας πάνω από 21.000 σημεία και ανεβάζοντας το σύνολο σε περισσότερα από 65.000 σημεία, σύμφωνα με την UBS. Σε ορισμένες αγορές, το συνδυασμένο μερίδιο αγοράς των δύο εταιρειών θα μπορούσε να είναι αρκετά υψηλό ώστε να εγείρει ανησυχίες για τον ανταγωνισμό, αναγκάζοντας ενδεχομένως σε πωλήσεις περιουσιακών στοιχείων, ανέφεραν οι αναλυτές.
Εάν η Shell επιλέξει να παρακάμψει τέτοιες ανησυχίες πουλώντας το σύνολο της μονάδας μάρκετινγκ και λιανικής της BP, θα μπορούσε να αξίζει 30 έως 40 δισεκατομμύρια δολάρια, εκτιμά η RBC.
Πωλήσεις περιουσιακών στοιχείων
Σύμφωνα με την RBC, η Shell θα μπορούσε να βρει πολλά άλλα τμήματα της BP που δεν θα άξιζε να κρατήσει, όπως τα περιουσιακά στοιχεία upstream στο Αζερμπαϊτζάν, το Ιράκ, την Ινδία, και το Άμπου Ντάμπι. Ο μεγάλος αριθμός των πιθανών εκποιήσεων θα μπορούσε από μόνος του να αποτελέσει εμπόδιο για μια συμφωνία.
«Θεωρούμε ότι τα μη βασικά τμήματα του χαρτοφυλακίου είναι πολύ σημαντικά για να ξεπεραστούν, καθώς πιθανότατα θα οδηγούσαν σε έναν ακόμη γύρο σημαντικών πωλήσεων περιουσιακών στοιχείων για τη Shell», δήλωσε η RBC. «Αυτό, για μια εταιρεία που έχει ιστορικό στο να αφήνει αξία στο τραπέζι στο πρόγραμμα συγχωνεύσεων και εξαγορών της, δεν είναι καλή εικόνα».