Σε μια κομβική στιγμή για την ζήτηση φυσικού αερίου σε μια περίοδο κατά την οποία η επιδείνωση ορισμένων καίριων παραμέτρων της αγοράς, εκτίναξε πρόσκαιρα –αν και σε «λελογισμένο» επίπεδο- την τιμή αναφοράς του ορυκτού καυσίμου στην Ευρώπη, ήρθε το LNG Outlook 2025 της Shell για να ορίσει το πλαίσιο πάνω στο οποίο θα κινηθούν τα πράγματα κατά τα επόμενα 15 χρόνια, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της εταιρείας

Η νέα έκδοση του LNG Outlook της Shell προβλέπει ότι η ζήτηση υγροποιημένου φυσικού αερίου σε παγκόσμιο επίπεδο, θα αυξηθεί κατά 60% έως το 2040. Η ραγδαία άνοδος της ζήτησης αποδίδεται στους ταχείς ρυθμούς επέκτασης των οικονομιών της Ασίας, στην μείωση των εκπομπών CO2 στη βαριά βιομηχανία και τις μεταφορές, καθώς και στον αντίκτυπο της τεχνητής νοημοσύνης.

Το παγκόσμιο εμπόριο υγροποιημένου φυσικού αερίου αυξήθηκε μόλις κατά 2 εκατομμύρια τόνους το περασμένο έτος, 2024, που ήταν η χαμηλότερη ετήσια αύξηση των τελευταίων 10 ετών, για να διαμορφωθεί στους 407 εκατομμύρια τόνους, και τούτο λόγω της περιορισμένης επέκτασης σε νέο εφοδιασμό.

Περισσότεροι από 170 εκατομμύρια τόνοι νέας προσφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου αναμένεται να είναι διαθέσιμοι έως το 2030, για να συμβάλουν στην κάλυψη της ισχυρότερης ζήτησης φυσικού αερίου, ιδίως στην Ασία, αν και θα πρέπει να επισημανθεί ότι τα χρονοδιαγράμματα εκκίνησης των νέων έργων LNG παραμένουν αβέβαια.

«Οι αναβαθμισμένες προβλέψεις δείχνουν ότι ο κόσμος θα χρειαστεί περισσότερο φυσικό αέριο για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, τη θέρμανση και την ψύξη, τη βιομηχανία και τις μεταφορές, προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι ανάπτυξης και απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές. Το υγροποιημένο φυσικό αέριο θα συνεχίσει να αποτελεί καύσιμο επιλογής, επειδή είναι ένας αξιόπιστος, ευέλικτος και προσαρμόσιμος τρόπος για την κάλυψη της αυξανόμενης παγκόσμιας ενεργειακής ζήτησης», δήλωσε ο Tom Summers, ανώτερος αντιπρόεδρος της Shell LNG Marketing and Trading.

(Προμήθεια και ζήτηση φυσικού αερίου, 2024-2040. Πηγή: Shell)

Η Κίνα αυξάνει σημαντικά την ικανότητα εισαγωγής υγροποιημένου φυσικού αερίου και στοχεύει να προσθέσει συνδέσεις φυσικού αερίου μέσω αγωγών, για να εξυπηρετήσει τη εντεινόμενη ζήτηση 150 εκατομμύριων ανθρώπων έως το 2030. Η Ινδία προχωρά επίσης, στην κατασκευή υποδομών φυσικού αερίου και προσθέτει συνδέσεις φυσικού αερίου για να καλύψει τις ανάγκες άλλων 30 εκατομμυρίων ανθρώπων στην επόμενη πενταετία.

Βασικά ευρήματα της έκθεσης

Το παγκόσμιο εμπόριο υγροποιημένου φυσικού αερίου αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά έως το 2040, λόγω της οικονομικής ανάπτυξης στην Ασία, της ανάγκης απαλλαγής της βαριάς βιομηχανίας και των μεταφορών από τις εκπομπές άνθρακα και της αναδυόμενης ανάπτυξης του τεχνολογικού τομέα υψηλής ενεργειακής έντασης.

Το LNG εξελίσσεται σε ένα οικονομικά αποδοτικό καύσιμο για την ναυτιλία και τις οδικές μεταφορές, και να συμβάλει στη μείωση των εκπομπών CO2. Μακροπρόθεσμα, οι υπάρχουσες υποδομές φυσικού αερίου θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για την εισαγωγή βιολογικού LNG, ή συνθετικού LNG και να επαναχρησιμοποιηθούν, επίσης, για την εισαγωγή πράσινου υδρογόνου.

Ζήτηση και τιμές το 2024

Το παγκόσμιο εμπόριο υγροποιημένου φυσικού αερίου ανήλθε σε 407 εκατομμύρια τόνους το 2024, σημειώνοντας αύξηση μόλις 3 εκατομμυρίων τόνων από το 2023, που ήταν η χαμηλότερη ετήσια προσθήκη προσφοράς την τελευταία 10ετία.

Η ζήτηση LNG ενισχύθηκε στην Ασία κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024, καθώς η Κίνα επωφελήθηκε από τις χαμηλότερες τιμές και η Ινδία προμηθεύτηκε περισσότερα φορτία για να καλύψει την ισχυρή ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας λόγω των πολύ υψηλών θερμοκρασιών του καλοκαιριού.

Οι ευρωπαϊκές εισαγωγές μειώθηκαν κατά 23 εκατομμύρια τόνους, ή ποσοστό -19%, λόγω της ισχυρής παραγωγής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές και της συνεχιζόμενης αδυναμίας στη ζήτηση βιομηχανικού αερίου.

Με την αυξανόμενη παγκόσμια ζήτηση, το LNG αποτελεί καύσιμο επιλογής για τη διασφάλιση της ανθεκτικότητας του ενεργειακού συστήματος. Πράγματι, η ζήτηση για φυσικό αέριο συνεχίζει να επιταχύνεται σε ολόκληρη την Ασία, με την Κίνα και την Ινδία να αυξάνουν σημαντικά τις υποδομές επαναεριοποίησης και μεταποίησης.

Περισσότεροι από 170 εκατομμύρια τόνοι νέας προσφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου πρόκειται να εισέλθουν στην αγορά έως το 2030, συμβάλλοντας στην κάλυψη της αυξανόμενης μακροπρόθεσμης παγκόσμιας ζήτησης για φυσικό αέριο. Ωστόσο, τα χρονοδιαγράμματα εκκίνησης των έργων παραμένουν αβέβαια.

(Zήτηση LNG στην ναυτιλία. Πηγή: Shell) 

Στον τομέα της ναυτιλίας, ένα αυξανόμενο βιβλίο παραγγελιών πλοίων που κινούνται με υγροποιημένο φυσικό αέριο θα οδηγήσει σε αύξηση της ζήτησης στους περισσότερους από 16 εκατομμύρια τόνους ετησίως έως το 2030, ήτοι αύξηση +60% σε σύγκριση με την προηγούμενη πρόβλεψη στο LNG Outlook 2024.

Το υγροποιημένο φυσικό αέριο εξελίσσεται σε οικονομικά αποδοτικό καύσιμο για τη ναυτιλία και τις οδικές μεταφορές, μειώνοντας σήμερα τις εκπομπές και προσφέροντας λύσεις για την ενσωμάτωση πηγών με χαμηλότερες εκπομπές άνθρακα, όπως το βιολογικό LNG, ή το συνθετικό LNG.

Η Ευρώπη θα συνεχίσει να χρειάζεται LNG και κατά τη δεκαετία του 2030, προκειμένου να εξισορροπήσει το αυξανόμενο μερίδιο των διακοπτόμενων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στον ενεργειακό της τομέα και να ενισχύσει την ενεργειακή της ασφάλεια. Μακροπρόθεσμα, οι υπάρχουσες υποδομές φυσικού αερίου θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για την εισαγωγή βιολογικού LNG, ή συνθετικού LNG και να επαναχρησιμοποιηθούν για την εισαγωγή πράσινου υδρογόνου.

Σημαντική αύξηση της προσφοράς LNG θα προέλθει από το Κατάρ και τις ΗΠΑ. Οι ΗΠΑ πρόκειται να διευρύνουν το προβάδισμά τους ως ο μεγαλύτερος εξαγωγέας υγροποιημένου φυσικού αερίου στον κόσμο, φθάνοντας δυνητικά τα 180 εκατομμύρια τόνους ετησίως έως το 2030 που σημαίνει ότι θα αντιπροσωπεύουν το ένα τρίτο της παγκόσμιας προσφοράς.

Στις αρχές του 2024 οι τιμές spot LNG υποχώρησαν στο χαμηλότερο επίπεδό τους από τις αρχές του 2022, για να ανακάμψουν έως το τέλος του περασμένου έτους, λόγω των καθυστερήσεων στην ανάπτυξη νέας δυναμικότητας εφοδιασμού.

Η ζήτηση για LNG ενισχύθηκε στην Ασία κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024, καθώς η Κίνα επωφελήθηκε από τις χαμηλότερες τιμές, για να εισάγει 79 εκατ. τόνους κατά τη διάρκεια του έτους. Η Ινδία προμηθεύτηκε ποσότητες ρεκόρ, που ανήλθαν σε 27 εκατομμύρια τόνους, ήτοι ποσοστιαία αύξηση +20% από το 2023.

Ενώ όμως το LNG συνέχισε να παίζει καίριο ρόλο στην ευρωπαϊκή ενεργειακή ασφάλεια, το 2024, εν τούτοις οι εισαγωγές μειώθηκαν κατά 23 εκατομμύρια τόνους, ή ποσοστό -19%, εξαιτίας της ισχυρής παραγωγής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές και της περιορισμένης ανάκαμψης της ζήτησης βιομηχανικού φυσικού αερίου.

Ωστόσο, οι χαμηλές θερμοκρασίες του χειμώνα και οι περίοδοι χαμηλής παραγωγής αιολικής ενέργειας προς το τέλος του έτους, επέφεραν το άδειασμα των αποθηκών φυσικού αερίου, που σε συνδυασμό με τον τερματισμό των ροών ρωσικού αερίου από αγωγούς προς την Ευρώπη, μέσω Ουκρανίας, στις 31 Δεκεμβρίου 2024, οδήγησαν σε άνοδο των τιμών.

Η Ευρώπη αναμένεται να αυξήσει τις εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου το 2025 για να αναπληρώσει αυτά τα αποθέματα, καταλήγει η έκθεση της Shell.

Δείτε ολόκληρη την έκθεση της Shell εδώ

 

 

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr