Μόλις κατά ένα τρίτο αναμένεται να μειωθεί η κατανάλωση άνθρακα στην Κίνα έως το 2040, σύμφωνα με έκθεση ευρωπαϊκής εταιρείας συμβούλων που δημοσιεύθηκε την Τρίτη, θέτοντας εν αμφιβόλω την επίτευξη των κλιματικών στόχων που επιβάλλουν τη σταδιακή κατάργηση μεγάλου μέρους της παγκόσμιας χρήσης άνθρακα έως εκείνη τη χρονιά. 

Υπενθυμίζεται ότι ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (ΙΕΑ) έχει πει ότι η παγκόσμια δυναμικότητα ενέργειας από άνθρακα πρέπει να εξαλειφθεί έως το 2040 ώστε να διατηρηθεί η μέση παγκόσμια αύξηση της θερμοκρασίας εντός του βασικού ορίου των 1,5 βαθμών Κελσίου (2,7 βαθμούς Φαρενάιτ).

Ωστόσο, η νορβηγική εταιρεία αξιολόγησης κινδύνου DNV επισημαίνει στην έκθεσή της ότι τα ευρήματά της δείχνουν ότι η κατανάλωση άνθρακα στην Κίνα -η μεγαλύτερη στον κόσμο- θα σημειώσει «μικρή άνοδο» τα επόμενα δύο χρόνια και στη συνέχεια θα μειωθεί κατά το ένα τρίτο έως το 2040, καταλήγοντας περίπου στα 25% της κορύφωσής της, που αναμένεται για το 2050.

Τα ευρήματα υπογραμμίζουν την σύνδεση των ενεργειακών προοπτικών της Κίνας με τα ορυκτά καύσιμα. Τον Σεπτέμβριο, ο πρώην εκπρόσωπος της χώτσε για το κλίμα, Xie Zhenhua, είχε δηλώσει στο πλαίσιο των συνομιλιών της COP28 για το κλίμα ότι θα ήταν "μη ρεαλιστικό να καταργηθεί πλήρως η ενέργεια από ορυκτά καύσιμα".

Η Κίνα θα συνεχίσει να χρησιμοποιεί άνθρακα παρά τη μαζική αύξηση της παραγωγής ΑΠΕ, η οποία θα αποτελέσει το 88% του μείγματος ηλεκτροπαραγωγής της Κίνας το 2050, όπως προβλέπει η έκθεση. Η Κίνα ενέκρινε άλλα 114 GW σταθμών ηλεκτροπαραγωγής άνθρακα πέρυσι, εξέλιξη που αποτελεί αύξηση κατά 10% σε σχέση με το 2022, ενώ οι τομείς του σιδήρου και του χάλυβα αναμένεται να εκτοπίσουν την ηλεκτροπαραγωγή από την πρώτη θέση στην κατανάλωση άνθρακα μέχρι τα μέσα του αιώνα.

Σημαντικό μερίδιο της εναπομείνασας ζήτησης θα αποτελέσουν επίσης τα παραφινικά υγρά καύσιμα και χημικά που προέρχονται από την αεριοποίηση άνθρακα, σύμφωνα με την έκθεση.

Η απανθρακοποίηση του τομέα του χάλυβα μέσω νέων μεθόδων, όπως η καθαρότερη τεχνολογία ηλεκτρικών κλιβάνων τόξου υστερεί στην Κίνα, όπως έδειξε έρευνα.

Η κατανάλωση φυσικού αερίου θα παραμείνει μέρος του ενεργειακού μείγματος με την κατανάλωση να μειώνεται έως το 2050 μόλις κατά 2% σε σχέση με τα επίπεδα του 2022, αναφέρει η έκθεση. Ωστόσο, η Κίνα είναι «κοντά» στην επίτευξη του δικού της στόχου για ουδετερότητα άνθρακα έως το 2060, εάν επιταχύνει την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές ορισμένων τομέων, ιδιαίτερα του μεταποιητικού, προσθέτει η έκθεση.

Η DNV προβλέπει ότι οι εκπομπές άνθρακα της Κίνας θα κορυφωθούν μέχρι το 2026, πολύ πριν από τον επίσημο στόχο του 2030, αλλά πιο αργά σε σχέση με την πρόβλεψη του Κέντρου Έρευνας για την Ενέργεια και τον Καθαρό Αέρα, για «δομική πτώση» το 2024 .

Η συνολική ενεργειακή ζήτηση της Κίνας, η οποία αυξάνεται κατά περίπου 3% ετησίως, φαίνεται να επιβραδύνεται κατά το υπόλοιπο της τρέχουσας δεκαετίας, ενώ θα κορυφωθεί το 2030 για να πέσει κατά επιπλέον 20% μέχρι το 2050, σύμφωνα με την έκθεση του νορβηγικού οίκου.

Ο μεγαλύτερος εισαγωγέας αργού στον κόσμο, η Κίνα, είναι έτοιμη να καταργήσει σταδιακά το πετρέλαιο με ταχύτερο ρυθμό από ό, τι τον άνθρακα, λόγω της ηλεκτροκίνησης.

Η έκθεση βλέπει τη ζήτηση πετρελαίου στον οδικό τομέα της Κίνας να μειώνεται κατά 94% έως το 2050 - μια ταχύτερη μετάβαση από αυτή που προβλέπουν οι μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες της Κίνας, οι οποίες προβλέπουν μείωση στο ήμισυ της ζήτησης βενζίνης έως το 2045.

Η συνολική κατανάλωση πετρελαίου θα μειωθεί κατά το ήμισυ έως το 2050 σε σχέση με την κορύφωσή της το 2027, σύμφωνα με την DNV, με το 84% αυτής να καλύπτεται ακόμη από τις εισαγωγές. Ωστόσο, το μερίδιο του πετρελαίου στη ζήτηση αεροπορικής ενέργειας θα μειωθεί από 99,6% το 2022 σε 59% το 2050, καθώς χάρη στη χρήση εναλλακτικών λύσεων όπως η βιοενέργεια και τα ηλεκτρονικά καύσιμα.

«Μια ταχύτερη μετάβαση σε καθαρά μηδενικές εκπομπές άνθρακα το 2050 όπου το μεγαλύτερο μέρος της χρήσης πετρελαίου και φυσικού αερίου θα έχουν αντικατασταθεί από εγχώριες ΑΠΕ ή πυρηνικά θα ενίσχυε σημαντικά την ενεργειακή ανεξαρτησία», αναφέρει η έκθεση.