Ναυτιλία: Το ICS Προτείνει Φόρο Άνθρακα 20-40 δολαρίων Χωρίς Αυτόματες Αυξήσεις

Ναυτιλία: Το ICS Προτείνει Φόρο Άνθρακα 20-40 δολαρίων Χωρίς Αυτόματες Αυξήσεις
energia.gr
Δευ, 5 Φεβρουαρίου 2024 - 11:58

Το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο διατύπωσε μια αναθεωρημένη πρόταση για ένα ταμείο του ΙΜΟ σχετικά με τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Όπως και με τις προηγούμενες προτάσεις, θα προβλέπει αμφίδρομες χρηματοοικονομικές ροές που θα εισέρχονται και θα εξέρχονται από ένα ταμείο - οι πλοιοκτήτες που εκπέμπουν άνθρακα θα πληρώνουν χρήματα, ενώ οι πλοιοκτήτες με χαμηλές εκπομπές άνθρακα θα παίρνουν χρήματα - αλλά ενσωματώνει νέες λεπτομέρειες.

Εννοιολογικά, η ιδέα είναι μια παραλλαγή της προηγούμενης έκκλησης του ICS για ένα σύστημα φόρων και επιδοτήσεων, το οποίο θα αύξανε το κόστος των συμβατικών καυσίμων και θα μείωνε το κόστος των ακριβών πράσινων καυσίμων. Αυτό θα είχε ως αποτέλεσμα να εξισωθούν οι όροι ανταγωνισμού και να καταστεί η πράσινη δεξαμενή καυσίμων ανταγωνιστική στην παγκόσμια αγορά. Τα καύσιμα μηδενικών εκπομπών άνθρακα αναμένεται να είναι περίπου τέσσερις φορές ακριβότερα από τα συμβατικά ορυκτά καύσιμα και οι περισσότεροι ενδιαφερόμενοι προβλέπουν ότι θα απαιτηθεί ένα σύστημα φόρων και επιδοτήσεων για να επιτευχθεί εμπορική κλίμακα.

Το νέο σχέδιο του ICS βασίζεται σε μια προηγούμενη πρόταση με κατ' αποκοπήν "εισφορά", η οποία εγκρίθηκε από την Ιαπωνία και τα κράτη μέλη της ΕΕ, αλλά αντικαθιστά μια χαμηλότερη προτεινόμενη φορολογική αξία και προσθέτει νέες λεπτομέρειες σχετικά με τη διαφάνεια και τη λογοδοσία.

Η πρόταση προβλέπει μια κατ' αποκοπήν εισφορά της τάξης των 20-40 δολαρίων ανά τόνο καυσίμου, πολύ χαμηλότερη από άλλες ανεξάρτητες προτάσεις. Ετσι  υπολογίζεται ότι θα εισπράττεται έως και 5-10 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως, αρκετά για να επιδοτηθούν τα καύσιμα μηδενικών εκπομπών άνθρακα για το 5-10% της παγκόσμιας ναυτιλίας, αλλά όχι περισσότερο.

Για την περαιτέρω αύξηση του συντελεστή εισφοράς ώστε να ευθυγραμμιστεί με τους αυξανόμενους κλιματικούς στόχους, η MEPC του ΙΜΟ θα πρέπει να συζητήσει και να αναθεωρήσει εκ νέου τον κανονισμό σε κάθε βήμα.

Οι τιμές βρίσκονται στο χαμηλότερο άκρο του φάσματος. Οι Νήσοι Μάρσαλ ζητούν εδώ και καιρό 300 δολάρια ανά τόνο, ο πρώην διευθύνων σύμβουλος της Maersk, Soren Skou, ζήτησε 450 δολάρια ανά τόνο και η Trafigura έχει ταχθεί υπέρ του ποσού των 900 δολαρίων ανά τόνο. (Η Maersk χώρισε τους δρόμους της με το διοικητικό συμβούλιο του ICS λόγω διαφορών στο κλίμα).

Το ιαπωνικό σχέδιο εισφοράς - το πλάνο για το νέο σχέδιο ICS - ζητούσε έναν παγκόσμιο φόρο που θα ξεκινούσε από περίπου 175 δολάρια ανά τόνο καυσίμων από το 2025 και θα αυξανόταν σε περίπου 2.000 δολάρια ανά τόνο έως το 2040. 

Η πιο πρόσφατη μελέτη του ICS εκτιμά ότι τα τέλη διοξειδίου του άνθρακα ύψους έως και 300 δολαρίων ανά τόνο καυσίμων καυσίμων θα είχαν μικρή επίδραση στις εθνικές οικονομίες. Το εύρος αυτό είναι συγκρίσιμο με τη διαφορά τιμής μεταξύ HFO και VLSFO, τα οποία είναι και τα δύο ανταγωνιστικά καύσιμα στην ελεύθερη αγορά.

Η πρόταση του ICS συνυπογράφεται από τη Λιβερία και τις Μπαχάμες, δύο από τις μεγαλύτερες διοικήσεις κρατών σημαίας.

Σε δήλωσή του, ο γενικός γραμματέας της ICS Guy Platten χαρακτήρισε τον μηχανισμό "δίκαιο, διαφανή και απλό". Ζήτησε να αναληφθεί ταχεία δράση σε ένα σχέδιο για την επίτευξη των πρώτων στόχων του ΙΜΟ για το 2030 - που απέχει τώρα μόλις έξι χρόνια - ως απαραίτητο σκαλοπάτι για την επίτευξη του στόχου του καθαρού μηδενισμού που έχει τεθεί για το 2050.

"Ένας παγκόσμιος μηχανισμός τιμολόγησης των αερίων του θερμοκηπίου για τη ναυτιλία πρέπει επειγόντως να συμφωνηθεί το επόμενο έτος", δήλωσε. "Η προεργασία έχει γίνει και το κανονιστικό πλαίσιο έχει καθοριστεί προσεκτικά. Το μόνο που χρειάζεται είναι η πολιτική βούληση των κυβερνήσεων να εφαρμόσουν γρήγορα και αποτελεσματικά αυτή την κατάλληλη για το σκοπό αυτό λύση".

Αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που το ICS προωθεί ένα σχέδιο για τον άνθρακα. Η πρώτη πρόταση του ICS για τον άνθρακα προέβλεπε ένα τέλος "έρευνας" ύψους 2 δολαρίων ανά τόνο για μια αρχική δεκαετή περίοδο. Το σχέδιο αυτό απορρίφθηκε από τους περιβαλλοντολόγους, οι οποίοι πίστευαν ότι ήταν πολύ μικρό για να είναι αποτελεσματικό και στη συνέχεια αποσύρθηκε αφού απέτυχε δύο φορές να κερδίσει αρκετή υποστήριξη από τα μέλη του ΙΜΟ.