Στην υλοποίηση των μέτρων που αφορούν στην αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου στο χώρο των υγρών καυσίμων προχωρά το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, καθώς επιταχύνονται οι διαδικασίες για την εφαρμογή του συστήματος «Ποσειδώνας», που θα επιτρέπει την ηλεκτρονική παρακολούθηση της διακίνησης των ναυτιλιακών καυσίμων.

Στην υλοποίηση των μέτρων που αφορούν στην αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου στο χώρο των υγρών καυσίμων προχωρά το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, καθώς επιταχύνονται οι διαδικασίες για την εφαρμογή του συστήματος «Ποσειδώνας», που θα επιτρέπει την ηλεκτρονική παρακολούθηση της διακίνησης των ναυτιλιακών καυσίμων.

Eιδικότερα, χθες, ο αρμόδιος υφυπουργός Οικονομίας, Αντώνης Μπέζας, υπέγραψε τις δύο πρώτες αποφάσεις, που προβλέπουν τη δημιουργία του μητρώου Διακινητών Πετρελαίου Ναυτιλίας και Αφορολογήτων Καυσίμων (ΔΙΠΕΝΑΚ) και την καταγραφή των πλωτών και χερσαίων μέσων μεταφοράς και με τις οποίες τίθεται στους υπόχρεους προθεσμία έως και τις 30 Σεπτεμβρίου να προσκομίσουν στις Τελωνειακές Αρχές όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά.

Θα πρέπει να αναφερθεί ότι η κυβέρνηση προχωρά στη λήψη μέτρων για την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου στο πετρέλαιο ναυτιλίας, καθώς το σύστημα της εξίσωσης των φορών στα πετρέλαια κίνησης και θέρμανσης, που εφαρμόστηκε από την αρχή του χρόνου, δεν μπορούσε να συμπεριλάβει και το πετρέλαιο ναυτιλίας, διότι η αφορολόγητη διάθεσή του είναι διεθνές καθεστώς.

Επομένως, η επιβολή φόρου αλλά ακόμη και η καθιέρωση διαδικασίας καταβολής και επιστροφής του φόρου θα δημιουργούσε προβλήματα σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα των ελληνικών λιμανιών για τα ποντοπόρα πλοία και θα επηρέαζε αρνητικά πολλούς κλάδους τροφοεφοδίων πλοίων, αλλά και τον τομέα των ναυπηγοεπισκευαστικών βάσεων.

Για το λόγο λοιπόν αυτό, το πετρέλαιο ναυτιλίας παραμένει αφορολόγητο και ύστερα από διαβούλευση με όλους τους ενδιαφερομένους, τίθεται σε εφαρμογή το Σύστημα Ελέγχου Διακίνησης Πετρελαίου Ναυτιλίας με την κωδική ονομασία «Ποσειδώνας», με το οποίο:

  • καταγράφονται για πρώτη φορά όλα τα εφοδιαστικά μέσα πλωτά και χερσαία, σε ειδικό μητρώο και βάση δεδομένων,
  • καθιερώνεται για πρώτη φορά ηλεκτρονικό βιβλίο ατελούς παραλαβής καυσίμων για κάθε πλοίο, για την πλήρη παρακολούθηση και έλεγχο των ποσοτήτων πετρελαίου που παραλαμβάνει,
  • εγκαθίστανται δορυφορικά συστήματα εντοπισμού θέσης και ηλεκτρονικής σφράγισης στα εφοδιαστικά μέσα (πλοία και βυτιοφόρα), τα οποία θα παρακολουθούνται και θα ελέγχονται πλέον ηλεκτρονικά, από την παραλαβή μέχρι την παράδοση του καυσίμου, μέσω της τηλεματικής και της κινητής τηλεφωνίας, από Κέντρο Ελέγχου-Θάλαμο Επιχειρήσεων που εγκαθίσταται στην Κεντρική Υπηρεσία του υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών,
  • εξοπλίζεται η Τελωνειακή Υπηρεσία με ειδικούς ανιχνευτές, αντιλαθρεμπορικά πλοία και ελικόπτερο για τον πλήρη έλεγχο της διακίνησης του πετρελαίου.

Με τα μέτρα αυτά, το Κέντρο Ελέγχου - Θάλαμος Επιχειρήσεων της Κεντρικής Υπηρεσίας του υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών θα μπορεί:

  • να εντοπίζει το στίγμα του εφοδιαστικού μέσου,
  • να παρακολουθεί τη μετακίνησή του προς το εφοδιαζόμενο πλοίο και τις τυχόν παρεκκλίσεις από το δρομολόγιό του,
  • να ελέγχει εάν προσεγγίζουν το εφοδιαστικό μέσο το εφοδιαζόμενο πλοίο,
  • να καταγράφει πού σταματά το εφοδιαστικό μέσο, πότε αποσφραγίζεται και πότε εκφορτώνει το καύσιμο,
  • να εξετάζει την αναγκαιότητα της χορηγούμενης ποσότητας καυσίμου,
  • να καταχωρεί στο ηλεκτρονικό βιβλίο την ποσότητα του καυσίμου παραδόθηκε,
  • να εποπτεύει την πορεία του και μετά το πέρας του εφοδιασμού για οποιονδήποτε έλεγχο απαιτηθεί.

Διαδικασία αναγνώρισης των δεξαμενόπλοιων - σλεπίων ως αποθηκών αποταμίευσης, ως φορολογικών αποθηκών και ως μεταφορικών - εφοδιαστικών μέσων

Με την υπ' αριθμ. Τ.4005/25/Γ0019/21.8.2008 εγκύκλιο του υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών, που υπέγραψε ο κ. Μπέζας, όλα τα πλωτά μεταφορικά μέσα, για να επιτρέπεται να μεταφέρουν πετρέλαιο ναυτιλίας και άλλα αφορολόγητα καύσιμα, θα πρέπει ανεξαρτήτως χωρητικότητας και διαστάσεων:

  1. Να εφοδιαστούν έως 30/9/2008 με το αυτόματο σύστημα προσδιορισμού ταυτότητας πλοίων (AUTOMATIC IDENTIFICATION SYSTEM - AIS). Την υποχρέωση αυτή έχουν μέχρι σήμερα όλα τα πλοία άνω των 45 μέτρων και τα δεξαμενόπλοια άνω των 300 κόρων, σύμφωνα με τις απαιτήσεις της Κοινοτικής Οδηγίας 2002/59ΕΚ, υποχρέωση που επεκτείνεται ανεξαρτήτως κόρων, ειδικά για τα δεξαμενόπλοια (εφοδιαστικά πλοία - σλέπια) αφορολογήτων καυσίμων.
  2. Να φέρουν εμφανώς το σήμα και την επωνυμία της ιδιοκτήτριας εταιρείας ή της εταιρείας στην οποία είναι χρονοναυλωμένα.
  3. Να φέρουν εμφανώς και στις δύο πλευρές τους ένα ειδικό σήμα τετραγώνου σχήματος με κίτρινο χρώμα στο εσωτερικό και με κόκκινο χρώμα στο περίγραμμα, διαστάσεων 1 τετραγωνικού μέτρου (1mΧ1m), ενδεικτικό του ότι μεταφέρουν αφορολόγητο καύσιμο.

Οι ιδιοκτήτες όλων των εφοδιαστικών πλοίων θα πρέπει, έως 30/9/2008, να προσκομίσουν στα Τελωνεία Ζ' Πειραιά και ΣΤ' Θεσσαλονίκης τα σχετικά πιστοποιητικά και μετά από αυτοψία ειδικής επιτροπής, που θα συστήσουν για το λόγο αυτό οι παραπάνω Δ/νσεις Τελωνείων, θα τους χορηγηθεί ο αριθμός μητρώου ΔΙΠΕΝΑΚ.

Αναλυτικότερα, το πλήρες κείμενο της εν λόγω εγκυκλίου έχει ως εξής:

Με αφορμή τα προβλήματα που έχουν ανακύψει, από τον εφοδιασμό των πλοίων, με καύσιμο ναυτιλίας, από τα δεξαμενόπλοια - σλέπια, που λειτουργούν, ως μεταφορικά - εφοδιαστικά και για τον αποτελεσματικότερο έλεγχο των εφοδιασμών, τροποποιούμε την Τ.3473/31/Γ0019/14-8-02 ΕΔΥΟ με την προσθήκη εδαφίων, στο κεφ. Β παρ. Ι. ως ακολούθως:

ζ) Τα δεξαμενόπλοια - σλέπια, ανεξαρτήτως χωρητικότητας και διαστάσεων, που μεταφέρουν αφορολόγητα καύσιμα, για να εγκριθούν, ως μεταφορικά - εφοδιαστικά, πρέπει να έχουν εγκαταστήσει αυτόματο σύστημα προσδιορισμού ταυτότητας πλοίων (AUTOMATIC IDENTIFICATION SYSTEM -AIS). Τα ήδη εγκεκριμένα μεταφορικά - εφοδιαστικά θα πρέπει να έχουν εγκαταστήσει το ανωτέρω σύστημα μέχρι την 30-9-2008.

η) Να φέρουν εμφανώς το σήμα και την επωνυμία της εφοδιάστριας εταιρείας και όταν τα δεξαμενόπλοια - σλέπια δεν είναι ιδιόκτητα, αλλά είναι χρονοναυλωμένα, θα πρέπει η εφοδιάστρια εταιρεία να προσκομίζει και το χρονοναυλοσύμφωνο, για τη χρονική διάρκεια του οποίου θα εγκρίνεται το συγκεκριμένο σλέπι.

θ) Επιπλέον, τα ανωτέρω σλέπια θα πρέπει να φέρουν εμφανώς και στις δύο πλευρές τους ένα ειδικό σήμα τετραγώνου σχήματος, με κίτρινο χρώμα στο εσωτερικό και με κόκκινο χρώμα στο περίγραμμά του, διαστάσεων ενός τετραγωνικού μέτρου (1mX1m), ενδεικτικό του ότι μεταφέρουν αφορολόγητο καύσιμο.

ι) Οι ιδιοκτήτες των παραπάνω πλοίων θα πρέπει να υποβάλουν έως 30.9.08 αίτηση, εις τριπλούν, στα Τελωνεία Ζ' Πειραιά και ΣΤ΄ Θεσσαλονίκης, για τη χορήγηση αριθμού μητρώου Διακινητή Πετρελαίου Ναυτιλίας και Αφορολογήτων Καυσίμων (ΔΙΠΕΝΑΚ), κατά τα οριζόμενα στην αριθμ. T.4006/68/B0019/21-8-08 ΑΥΟΟ, «Εκδοση πιστοποιητικού καταλληλότητας για τελωνειακή σφράγιση βυτιοφόρων και χορήγηση αριθμού μητρώου «Διακινητή Πετρελαίου Ναυτιλίας και Αφορολογήτων Καυσίμων» (τύπος αίτησης για τη χορήγηση μητρώου ΔΙΠΕΝΑΚ επισυνάπτεται). Τα ανωτέρω τελωνεία θα συστήσουν Επιτροπή για τον έλεγχο της εγκατάστασης και λειτουργίας του συστήματος AIS του αιτούντος, προκειμένου στη συνέχεια να χορηγηθεί αριθμός μητρώου ΔΙΠΕΝΑΚ σύμφωνα με το παράρτημα 1 της ανωτέρω ΑΥΟΟ και εφόσον ελέγξουν την ύπαρξη των λοιπών δικαιολογητικών και προϋποθέσεων της παρούσας παραγράφου. Μετά τη χορήγηση του αριθμού μητρώου ΔΙΠΕΝΑΚ, το πρώτο αντίτυπο της αίτησης θα παραμένει στο αρμόδιο τελωνείο, το δεύτερο θα υποβάλλεται στην 33η Δ/νση Ελέγχου Τελωνείων, για τη δημιουργία σχετικού μηχανογραφικού αρχείου βάσης δεδομένων για αξιοποίηση κάθε πληροφορίας και το τρίτο αντίτυπο, αφού σφραγισθεί, θα παραδίδεται στον αιτούντα, ο οποίος υποχρεούται να το φυλάσσει και να το επιδεικνύει σε οποιονδήποτε έλεγχο, εάν του ζητηθεί.

Εκδοση πιστοποιητικού καταλληλότητας για τελωνειακή σφράγιση βυτιοφόρων και χορήγηση αριθμού μητρώου «Διακινητή Πετρελαίου Ναυτιλίας και Αφορολογήτων Καυσίμων»

Με την υπ' αριθμ. Τ. 4006/68/Β0019/21.8.2008 απόφαση του υπουργού Οικονομίας, Αντ. Μπέζα, όλα τα χερσαία μεταφορικά μέσα, για να επιτρέπεται να μεταφέρουν πετρέλαιο ναυτιλίας και άλλα αφορολόγητα καύσιμα, θα πρέπει να έχει ανανεωθεί έως 30/9/2008 το Πιστοποιητικό Καταλληλότητάς τους για τελωνειακή σφράγιση (Τελωνειακή Εγκριση Καταλληλότητας Αυτοκινήτου - ΤΕΚΑ), με στόχο τον επανέλεγχο της αξιοπιστίας των ράβδων ογκομετρικής καταμέτρησης του φορτίου και την εκ νέου σφράγισή τους με νέες τελωνειακές σφραγίδες υψηλής ασφάλειας.

Οι ιδιοκτήτες όλων των παραπάνω μέσων θα πρέπει, έως 30/9/2008, να προσκομίσουν τα αυτοκίνητά τους σε ένα από τα Τελωνεία Γ' Πειραιά, Δ' Θεσσαλονίκης, Πάτρας, Καλαμάτας, Ηγουμενίτσας, Βόλου, Καστοριάς, Καβάλας, Ρόδου, Ηρακλείου και Χίου, επιδεικνύοντας τα ισχύοντα πιστοποιητικά καταλληλότητας για την ανανέωσή τους και, μετά από αυτοψία ειδικής επιτροπής που θα συστήσουν για το λόγο αυτό οι παραπάνω Δ/νσεις Τελωνείων, θα τους χορηγηθεί ο αριθμός μητρώου ΔΙΠΕΝΑΚ.

Ολοι οι χορηγηθέντες αριθμοί μητρώου ΔΙΠΕΝΑΚ, σε πλωτά και χερσαία μεταφορικά μέσα, υποβάλλονται άμεσα από τις Δ/νσεις Τελωνείων που τους χορήγησαν, στην 33η Δ/νση Ελέγχων, όπου δημιουργείται σχετικό μηχανογραφικό αρχείο - βάση δεδομένων.

Στην ίδια Δ/νση θα εγκατασταθεί νέο τερματικό του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Τελωνείων (ΟΠΣΤ), μέσω του οποίου θα αντλούνται οι πληροφορίες για κάθε εφοδιασμό πλοίου ή εξαγωγή καυσίμων με βάση τον αριθμό μητρώου ΔΙΠΕΝΑΚ που θα αναφέρει σαν υποχρεωτικό πεδίο στο τελωνειακό παραστατικό.

Αναλυτικότερα, το πλήρες κείμενο της ανωτέρω αποφάσεως έχει ως εξής:

Εχοντας υπόψη κ.λπ., αποφασίζουμε:

Aρθρο 1

  1. Ολα τα βυτιοφόρα οχήματα, που μεταφέρουν υποκείμενα υγρά καύσιμα με οποιοδήποτε τελωνειακό καθεστώς που επιβάλλει τη σφράγισή τους, θα πρέπει να διαθέτουν Πιστοποιητικό Καταλληλότητας για τελωνειακή σφράγιση, το οποίο εκδίδεται και ανανεώνεται ανά διετία, σύμφωνα με τις διατάξεις των παραρτημάτων 2, 3 και 4 της Σύμβασης TIR 1975.
  2. Στο πιστοποιητικό καταλληλότητας απαραίτητα προσαρτάται φωτογραφία του οχήματος, στην οποία θα εμφανίζονται όλα τα σημεία στα οποία τίθεται τελωνειακή σφραγίδα. Στις περιπτώσεις που δεν είναι δυνατόν σε μια φωτογραφία να εμφανίζονται όλα τα σημεία σφράγισης, θα προσαρτάται και δεύτερη φωτογραφία.

Αρθρο 2

Εκδοση εκ νέου πιστοποιητικών καταλληλότητας για τελωνειακή σφράγιση των βυτιοφόρων οχημάτων

  1. Μέχρι 30-9-2008, όλα τα βυτιοφόρα οχήματα μεταφοράς υποκειμένων υγρών καυσίμων, που είναι ταξινομημένα στην Ελλάδα και μεταφέρουν υγρά καύσιμα υπό καθεστώς που προϋποθέτει τελωνειακή σφράγιση, θα ελεγχθούν εκ νέου, προκειμένου να εκδοθεί πιστοποιητικό καταλληλότητας για τελωνειακή σφράγιση, στο οποίο θα αναγράφεται η ένδειξη «ΔΙΠΕΝΑΚ» με τον αριθμό μητρώου ΔΙΠΕΝΑΚ, που σημαίνει Διακινητής Πετρελαίου Ναυτιλίας και Αφορολογήτων Καυσίμων.
  2. Από 1-10-2008, τα βυτιοφόρα υγρών καυσίμων που δεν διαθέτουν πιστοποιητικό καταλληλότητας με την ένδειξη «ΔΙΠΕΝΑΚ» δεν μπορούν να μεταφέρουν υγρά καύσιμα, υπό καθεστώς που προϋποθέτει τελωνειακή σφράγιση.
  3. Το πιστοποιητικό καταλληλότητας για τελωνειακή σφράγιση πρέπει να βρίσκεται πάντοτε στο βυτιοφόρο όχημα.
  4. Ακριβή αντίγραφα της αίτησης χορήγησης μητρώου ΔΙΠΕΝΑΚ βυτιοφόρων κατάλληλα θεωρημένης και εγκεκριμένης από την στην αριθμ. Τ.3200/25/68 ΑΥΟ προβλεπόμενη Επιτροπή, με αναγραφόμενο τον αύξοντα αριθμό μητρώου ΔΙΠΕΝΑΚ, καθώς και του αντίστοιχου Πιστοποιητικού Καταλληλότητας για Τελωνειακή Σφράγιση θα υποβάλλονται άμεσα από τις Τελωνειακές Αρχές που τα χορήγησαν στην 33η Δ/νση Ελέγχου Τελωνείων, για τη δημιουργία σχετικού μηχανογραφικού αρχείου βάσης δεδομένων για αξιοποίηση κάθε πληροφορίας.

Αρθρο 3

Περιορισμός τελωνειακών αρχών αρμοδίων για την έκδοση πιστοποιητικού καταλληλότητας για τελωνειακή σφράγιση των βυτιοφόρων οχημάτων που μεταφέρουν υποκείμενα υγρά καύσιμα.

  1. Οι τελωνειακές αρχές που είναι αρμόδιες για την έκδοση των πιστοποιητικών καταλληλότητας για τελωνειακή σφράγιση βυτιοφόρων οχημάτων μεταφοράς υποκειμένων υγρών καυσίμων περιορίζονται στις ακόλουθες: Γ' Τελωνείο Εξαγωγής Πειραιά, Δ' Τελωνείο Εξαγωγής Θεσσαλονίκης, Τελωνείο Πατρών, Τελωνείο Καλαμάτας, Τελωνείο Βόλου, Τελωνείο Ηγουμενίτσας, Τελωνείο Καστοριάς, Τελωνείο Καβάλας, Τελωνείο Ρόδου, Τελωνείο Ηρακλείου και Τελωνείο Χίου.
  2. Οι ανωτέρω τελωνειακές αρχές θα τηρούν βιβλίο μητρώου ΔΙΠΕΝΑΚ, γραμμογραφημένο όπως στο συνημμένο Παράρτημα 1. Οι αιτήσεις χορήγησης αριθμού μητρώου ΔΙΠΕΝΑΚ καταχωρούνται αρχικά στο γενικό βιβλίο πρωτοκόλλου του Τελωνείου και αφού πραγματοποιηθεί ο έλεγχος από την αρμόδια Επιτροπή ογκομέτρησης, σύμφωνα με την αριθμ. Τ.3200/25/30-5-68 ΑΥΟ καταχωρούνται στο βιβλίο μητρώου ΔΙΠΕΝΑΚ και αναγράφεται σε αυτές ο αντίστοιχος αύξων αριθμός του βιβλίου ΔΙΠΕΝΑΚ.

Υπόδειγμα αίτησης χορήγησης μητρώου ΔΙΠΕΝΑΚ προσαρτάται ως Παράρτημα 2 της παρούσας.

Αρθρο 4

Τρόπος έκδοσης πιστοποιητικού καταλληλότητας για τελωνειακή σφράγιση βυτιοφόρων οχημάτων μεταφοράς υποκειμένων υγρών καυσίμων.

  1. Τα πιστοποιητικά καταλληλότητας βυτιοφόρων οχημάτων μεταφοράς υποκειμένων υγρών καυσίμων θα εκδίδονται σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις με τη σύμφωνη γνώμη της από το άρθρο 2 της αριθμ. Τ.2541/63/4.9.79 ΑΥΟ (ΦΕΚ 850/Β/25.9.79) προβλεπόμενης Επιτροπής. Επιπλέον, οι αρμόδιες τελωνειακές αρχές θα διατηρούν, στο αρχείο της υπηρεσίας τους, φακέλους για όλα τα βυτιοφόρα οχήματα μεταφοράς υποκειμένων υγρών καυσίμων, που προσήλθαν σε αυτές και ζήτησαν την έκδοση πιστοποιητικού καταλληλότητας για τελωνειακή σφράγιση.
  2. Στους φακέλους θα τηρείται συμπληρωμένο και κατάλληλα θεωρημένο από την επιτροπή ελέγχου το φύλλο ελέγχου, που προσαρτάται ως Παράρτημα 3 της παρούσας.
  3. Το ως άνω φύλλο ελέγχου θα φυλάσσεται και στους τηρούμενους φακέλους των βυτιοφόρων οχημάτων υγρών καυσίμων, για τα οποία εκδόθηκε πιστοποιητικό καταλληλότητας για τελωνειακή σφράγιση.
  4. Το βιβλίο καταχώρησης των πιστοποιητικών καταλληλότητας για τελωνειακή σφράγιση των βυτιοφόρων οχημάτων μεταφοράς υποκειμένων υγρών καυσίμων, καθώς και τα φύλλα ελέγχου είναι δυνατόν να τηρούνται ηλεκτρονικά από τις αρμόδιες τελωνειακές αρχές.
  5. Τα ως άνω τελωνεία, παράλληλα με το πιστοποιητικό καταλληλότητας, θα πραγματοποιούν έλεγχο της αξιοπιστίας των ράβδων καταμέτρησης και την εκ νέου σφράγισή τους με νέα τελωνειακή σφραγίδα, σύμφωνα με την Τ.3200/25/68 ΑΥΟ.

Αρθρο 5

Από την εφαρμογή της παρούσας απόφασης δεν προκύπτουν δαπάνες εις βάρος του Κρατικού Προϋπολογισμού.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

(Από την εφημερίδα Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ, 23/08/2008)

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr