Η παρουσίαση του σχεδίου της ΕΕ για την πράσινη βιομηχανία την Τετάρτη (1 Φεβρουαρίου) προκάλεσε συγκρατημένη ανακούφιση στη Γερμανία – αν και ορισμένα σημεία του ενδέχεται να οδηγήσουν σε διαφωνίες εντός του συνασπισμού «φανάρι» της χώρας

Την Τετάρτη, οι Βρυξέλλες παρουσίασαν το «Βιομηχανικό Σχέδιο Πράσινης Συμφωνίας» για την ενίσχυση των καθαρών βιομηχανιών της Ευρώπης.

Η στρατηγική αυτή ακολουθεί την πρόσφατη ανακοίνωση των ΗΠΑ για την Πράξη Μείωσης του Πληθωρισμού που θα επιδοτήσει τις αμερικανικές βιομηχανίες με 400 δισεκατομμύρια ευρώ, καθώς και τη συνεχιζόμενη βιομηχανική πολιτική της Κίνας που έχει οδηγήσει τη χώρα σε ηγετική θέση στην ηλιακή ενέργεια.

«Η Ευρώπη είναι αποφασισμένη να ηγηθεί της επανάστασης της καθαρής τεχνολογίας», δήλωσε η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν.

Το σχέδιο επιδιώκει να απελευθερώσει κεφάλαια για την ανάπτυξη της λεγόμενης «καθαρής» βιομηχανίας και να χαλαρώσει τους κανόνες της ΕΕ για τις επιδοτήσεις, ώστε να επιτευχθούν ταυτόχρονα οι κλιματικοί στόχοι και να διατηρηθεί η ευημερία.

Η κίνηση χαιρετίστηκε από τη γερμανική κυβέρνηση, καθώς και τα τρία κόμματα του συνασπισμού πίεζαν τις Βρυξέλλες για περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με τη στρατηγική εδώ και μήνες.

«Πρόκειται για μια πολύ καλή πρόταση», δήλωσε ο υπουργός Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ, επισημαίνοντας τον «κοινό στόχο» της ενίσχυσης της ανάπτυξης της πράσινης οικονομίας και της Ευρώπης ως επιχειρηματικού τόπου.

«Η πρόταση της Επιτροπής θέτει τις σωστές προτεραιότητες για το σκοπό αυτό και ταιριάζει καλά με πολλά από αυτά που έχουμε προτείνει», πρόσθεσε ο Χάμπεκ.

Παρόλα αυτά, αποτελεί τελικά μόνο μια «πολύ καλή βάση για τη συζήτηση με τους Ευρωπαίους εταίρους μας τις επόμενες εβδομάδες», δήλωσε ο υπουργός.

Αν και ικανοποιημένος από την άμβλυνση της νομοθεσίας της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις – που δημιουργήθηκε με σκοπό να προστατεύσει τα μικρότερα κράτη μέλη από το να ανταγωνίζονται επί ίσοις όροις με οικονομικά βαριά κράτη όπως η Γερμανία – δεν είναι όλες οι πρωτοβουλίες που ανακοινώθηκαν ευπρόσδεκτες στο Βερολίνο.

Όσον αφορά, για παράδειγμα, το λεγόμενο Ευρωπαϊκό Ταμείο Κυριαρχίας, ο γερμανικός συνασπισμός είναι διχασμένος.

Το Ταμείο είναι ένα χρηματοδοτικό εργαλείο για τη στήριξη της εγχώριας βιομηχανίας ώστε να καταστεί ανταγωνιστική μεσοπρόθεσμα, συμπεριλαμβανομένων τομέων όπως η κβαντική πληροφορική, η τεχνητή νοημοσύνη και η βιοτεχνολογία.

Ενώ ορισμένες χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Γαλλίας και της Ιταλίας, επιθυμούν ένα τέτοιο ταμείο να χρηματοδοτηθεί με νέο κοινό χρέος, ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών Κρίστιαν Λίντνερ του φιλελεύθερου FDP αντιτάχθηκε στην ιδέα αυτή.

Η γερμανική κυβέρνηση δεν βλέπει «καμία ανάγκη για νέα χρηματοδοτικά μέσα σε ευρωπαϊκό επίπεδο», δήλωσε ο Λίντνερ μετά από συνομιλίες με τον Ιταλό Επίτροπο Οικονομίας Πάολο Τζεντιλόνι στο Βερολίνο τη Δευτέρα.

Ο Χάμπεκ, ωστόσο, ανακοίνωσε ότι η Γερμανία θα «συμμετάσχει εποικοδομητικά σε αυτή τη συζήτηση».

Η γερμανική βιομηχανία εξέφρασε επίσης την ικανοποίησή της

Η γερμανική βιομηχανία επαίνεσε σε μεγάλο βαθμό την προσέγγιση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

«Το Βιομηχανικό Σχέδιο για την Πράσινη Συμφωνία αναγνωρίζει ορθά τον κεντρικό ρόλο της βιομηχανίας στον μετασχηματισμό προς την κλιματική ουδετερότητα», σχολίασε η Τάνια Γκένερ, διευθύνουσα σύμβουλος της Γερμανικής Ομοσπονδίας Βιομηχανιών (BDI), σχετικά με την πρωτοβουλία των Βρυξελλών.

Ωστόσο, ενώ η Επιτροπή θέλει να επικεντρωθεί σε ορισμένες εγγυημένα φιλικές προς το κλίμα τεχνολογίες, όπως οι αντλίες θερμότητας ή τα ηλεκτρονικά αυτοκίνητα, η πιο σημαίνουσα βιομηχανική ένωση της Γερμανίας βλέπει τα πράγματα διαφορετικά.

«Η Ευρώπη πρέπει να επικεντρωθεί στη δύναμη των βιομηχανικών αλυσίδων αξίας της και όχι μόνο σε μεμονωμένες τεχνολογίες», τόνισε η Γκένερ.

Ως εκ τούτου, το πλαίσιο κρατικών ενισχύσεων της ΕΕ πρέπει να γίνει «πιο ευέλικτο και η πρόσβαση σε προγράμματα χρηματοδότησης λιγότερο γραφειοκρατική» πρόσθεσε.

Ο Σύνδεσμος της Γερμανίας για την αυτοκινητοβιομηχανία (VDA) εκφράζει μεγαλύτερη υποστήριξη στην πρόταση της φον ντερ Λάιεν.

Ειδικότερα, ο VDA εκτιμά ότι οι Βρυξέλλες θα αναλάβουν τις συμφωνίες ελεύθερου εμπορίου και την απλούστευση των σημαντικών έργων κοινού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος (IPCEI) – «δύο κεντρικά ζητήματα» σύμφωνα με τις ενώσεις.

Καθώς προωθούν καινοτόμες μεθόδους και διαδικασίες για τη βιομηχανία, τα IPCEI μπορούν να παρακάμψουν τους κανόνες περί κρατικών ενισχύσεων. Οι συμφωνίες ελεύθερων συναλλαγών, από την άλλη πλευρά, διαδραματίζουν κεντρικό ρόλο στην απρόσκοπτη πώληση γερμανικών αυτοκινήτων σε τρίτες χώρες.

«Αυτό που είναι ζωτικής σημασίας τώρα είναι η συγκεκριμενοποίηση των σχεδίων και η γρήγορη και μη γραφειοκρατική εφαρμογή τους», εξήγησε η πρόεδρος του VDA Χίλντεγκαρντ Μίλερ.

Μικτές αντιδράσεις στη Bundestag

Η Βαυαρή ευρωβουλευτής των Πρασίνων Τζαμίλα Σέφερ χαιρέτισε το βιομηχανικό σχέδιο.

«Η πρόταση της Επιτροπής της ΕΕ είναι ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση», δήλωσε η ίδια, σημειώνοντας στο Twitter ότι η Επιτροπή παραμένει «δικαίως επιφυλακτική» για το αν «ο μετασχηματισμός μπορεί να διαχειριστεί με αυτά τα κεφάλαια».

«Τα ρυθμιστικά μέτρα και τα κοινά κονδύλια της ΕΕ πρέπει να χρησιμοποιηθούν για να διασφαλιστεί ότι όλες οι χώρες επωφελούνται εξίσου από την κρατική στήριξη», πρόσθεσε.

Αντιθέτως, το συντηρητικό CDU, που βρίσκεται σήμερα στην αντιπολίτευση, ήταν επικριτικό.

«Με τη σημερινή πρόταση, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εγκαινιάζει την αρχή του δικού της τέλους», δήλωσε ο ευρωβουλευτής του CDU Κρίστιαν Έχλερ.

«Είναι πλέον σαφές ότι η Επιτροπή έχει φτάσει στα διανοητικά και πολιτικά της όρια στην προσπάθειά της να καταστήσει την ευρωπαϊκή βιομηχανία ξανά ανταγωνιστική», είπε.

Η πρόκληση των ΗΠΑ «δείχνει ότι η ρυθμιστική προσέγγιση του [επικεφαλής της ΕΕ για το κλίμα] Τίμερμανς Πράσινη Συμφωνία έχει τεράστιους περιορισμούς», δήλωσε ο ευρωβουλευτής.

«Η Επιτροπή δεν είναι σε θέση να σταματήσει τον κανονιστικοκεντρικό μηχανισμό της», πρόσθεσε.

(από euractiv.gr)