Σχέδιο Mείωσης των Eκπομπών Διοξειδίου του Άνθρακα Από την Αλιεία Ανακοίνωσε η Κομισιόν

Σχέδιο Mείωσης των Eκπομπών Διοξειδίου του Άνθρακα Από την Αλιεία Ανακοίνωσε η Κομισιόν
energia.gr
Πεμ, 24 Νοεμβρίου 2022 - 13:25

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ετοιμάζει σχέδιο για την επιτάχυνση της οικολογικής μετάβασης της αλιείας της Ένωσης και την απαλλαγή του τομέα από τον άνθρακα, καθώς αντιμετωπίζει την τρέχουσα ενεργειακή κρίση. Η άνοδος των τιμών των καυσίμων λόγω του πολέμου στην Ουκρανία έχει «καταστροφικές συνέπειες» για την αλιεία της ΕΕ, σε σημείο που να απειλεί τη «βιωσιμότητα» του τομέα, δήλωσε ο Ευρωπαίος Επίτροπος για την αλιεία Βιργκίνιους Σινκεβίτσιους

στους υπουργούς της ΕΕ-27 στο Συμβούλιο Agrifish της ΕΕ τη Δευτέρα (21 Νοεμβρίου).

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Επιτροπής, κάθε φορά που το ναυτιλιακό πετρέλαιο αυξάνεται κατά 0,10 ευρώ, η κερδοφορία του αλιευτικού τομέα της ΕΕ μειώνεται κατά περίπου 188 εκατ. ευρώ – το μισό του κόστους λειτουργίας των πλοίων.

Αν και ο τομέας μπόρεσε να επωφεληθεί από την ταχεία αποδέσμευση των κρατικών ενισχύσεων και του Ευρωπαϊκού Ταμείου Θαλασσίων Υποθέσεων, Αλιείας και Υδατοκαλλιέργειας (EMFAF) για να αποκρούσει τις αυξήσεις των τιμών των καυσίμων, ο Σινκεβίτσιους πιστεύει ότι η λύση βρίσκεται στην αντιμετώπιση της εξάρτησης του τομέα από τα ορυκτά καύσιμα.

«Χρειαζόμαστε μια στρατηγική και συστημική μετάβαση για να διασφαλίσουμε την ανθεκτικότητα του τομέα μας. Αυτό είναι απαραίτητο αν θέλουμε να επιτύχουμε τους στόχους της Κοινής Αλιευτικής Πολιτικής (ΚΑλΠ) και να διασφαλίσουμε μια βιώσιμη και αειφόρο επιχείρηση», δήλωσε ο Επίτροπος.

Ο Έλληνας υπουργός Γεωργίας Γιώργος Γεωργαντάς δήλωσε ότι οι συνέπειες είναι επίσης «καταστροφικές από κοινωνικοοικονομική άποψη για τους αλιείς μικρής κλίμακας», οι οποίοι αποτελούν ένα σημαντικό μέρος του τομέα.

Ωστόσο, οι αυξήσεις των τιμών επιβαρύνουν ακόμη περισσότερο τα μεγαλύτερα, πιο απαιτητικά σε καύσιμα, σκάφη.

«Οι αλιείς μικρής κλίμακας δεν βγαίνουν πολύ μακριά στη θάλασσα, έχουν ελαφρύτερα σκάφη με ελαφρές τεχνικές αλιείας (μικρά δίχτυα, παραγάδια)», δήλωσε η ευρωβουλευτής των Πρασίνων Καρολίν Ρουζ στη EURACTIV.

«Τα μεγάλα σκάφη που υποφέρουν περισσότερο από αυτή την κρίση πρέπει επομένως να καταβάλλουν προσπάθειες κατά προτεραιότητα για να καταναλώνουν λιγότερο και να προσαρμόζουν τις τεχνικές αλιείας τους», πρόσθεσε η ίδια.

Μετάβαση μέσω της καινοτομίας

Η τεχνολογική καινοτομία, σύμφωνα με την Επιτροπή, είναι ο τρόπος με τον οποίο ο τομέας της αλιείας θα μειώσει την εξάρτησή του από τα ορυκτά καύσιμα. Στην ΕΕ έχουν ήδη δρομολογηθεί πρωτοβουλίες που αποσκοπούν στον εκσυγχρονισμό του τομέα.

Στη Βρετάνη, τον Ιούλιο εγκαινιάστηκε η πρώτη γαλλική ηλεκτροκίνητη φορτηγίδα στρειδιών.

Το σκάφος «κινείται από δύο ηλεκτροκινητήρες 70 kW και διαθέτει δύο μπαταρίες 40 kWh», δήλωσε ο Γιανίκ Μπιάν, διευθυντής του ναυπηγείου, στην Ouest France μετά την έναρξη του έργου. Σύντομα το σκάφος «θα μπορεί να εξοπλιστεί με κιτ υδρογόνου», πρόσθεσε.

Την ίδια στιγμή, αυξάνεται ο αριθμός των υβριδικών πλοίων που λειτουργούν με ντιζελοηλεκτρικούς κινητήρες, με ορισμένα στα ολλανδικά ύδατα να υπερηφανεύονται για μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα έως και 60% σε σύγκριση με τους ντιζελοκινητήρες.

Όμως, παρά τις προσπάθειες αυτές και τις σημαντικές βελτιώσεις στο μέτωπο της ενεργειακής απόδοσης τα τελευταία χρόνια, η πρόοδος παραμένει πολύ οριακή.

«Δεν υπάρχει αρκετή ευαισθητοποίηση, δεν υπάρχει αρκετός συντονισμός» μεταξύ των διαφόρων φορέων, δήλωσε ο Σινκεβίτσιους.

Αποδεσμευμένη αλιεία

Για την επιτάχυνση και την ενίσχυση της αποανθρακοποίησης της αλιευτικής βιομηχανίας, η Επιτροπή παρουσίασε τρεις άλλους τομείς εστίασης.

Εκτός από την προώθηση της τεχνολογικής καινοτομίας, η Επιτροπή ζητεί «ισχυρή δέσμευση» από όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς, συμπεριλαμβανομένων των εταιρειών, των ΜΚΟ, των αλιέων, των μηχανικών και των κατασκευαστών σκαφών, καθώς και ευκολότερη πρόσβαση στη χρηματοδότηση και εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό.

Στις 7 Νοεμβρίου, η Επιτροπή άνοιξε τη φάση διαβούλευσης με όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς για να συγκεντρώσει σχόλια σχετικά με μια μελλοντική συντονισμένη δράση σε επίπεδο ΕΕ για τη στήριξη και την παροχή μιας πιο πράσινης προοπτικής στον τομέα της αλιείας.

Η Γαλλία χαιρέτισε την πρωτοβουλία, δήλωσε ο υφυπουργός Θάλασσας, Ερβέ Μπερβίλ, ο οποίος ο ίδιος υποστηρίζει ένα «σοκ απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές».

Η ενεργειακή μετάβαση θα καταστήσει δυνατή «την ανάπτυξη του τοπικού οικονομικού ιστού και την καταπολέμηση της παράνομης αλιείας», είπε, σημειώνοντας ότι τα ζητήματα αυτά «επιδεινώνονται» στα γαλλικά υπερπόντια εδάφη.

Επιπλέον, ο Μπερβίλ επισήμανε ότι η τρέχουσα Κοινή Αλιευτική Πολιτική και το ΕΓΤΕ δεν επαρκούν για την αντιμετώπιση της γήρανσης του αλιευτικού στόλου της ΕΕ, καθώς το 65% των σκαφών είναι ηλικίας άνω των 25 ετών.

Υπέρ της πρωτοβουλίας τάσσεται επίσης ο Ισπανός υπουργός Γεωργίας Λουίς Πλάνας, ο οποίος δήλωσε ότι η πρόταση θα αποτελέσει προτεραιότητα για όταν η χώρα του αναλάβει την εξάμηνη προεδρία του Συμβουλίου της ΕΕ το δεύτερο εξάμηνο του 2023.

«Δεν θα συμβεί από τη μια μέρα στην άλλη», προειδοποίησε ο Σινκεβίτσιους, σημειώνοντας ότι η πρόταση θα μας επιτρέψει να «βγούμε πιο δυνατοί» από την κρίση και να επιτύχουμε τους στόχους της Πράσινης Συμφωνίας.

euractiv.gr