Η ενεργειακή μετάβαση είναι πλέον μονόδρομος και, όπως ανέφερε προ ημερών και ο επικεφαλής των ΕΛΠΕ κ. Ανδρέας Σιάμισιης,  μιλώντας σε δημοσιογράφους στο πλαίσιο της παρουσίασης του νέου σχεδίου του ομίλου  Vision 2020-2025, τους αφορά όλους, καταρχάς λόγω του Green Deal αλλά εν όψει και του νέου ευρωπαϊκού κανονισμού για την ταξινόμηση των βιώσιμων επενδύσεων (Taxonomy Regulation). Το επενδυτικό πρόγραμμα των 3,5 με 4 δισ. ευρώ, το οποίο προβλέπει την …πράσινη στροφή των ΕΛΠΕ, περιλαμβάνει «καθαρές» επενδύσεις 1,5 με 2 δισ. ευρώ με έμφαση 

στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ), στον περιορισμό του ανθρακικού αποτυπώματος στην ηλεκτροκίνηση, στην παραγωγή υδρογόνου και στην παραγωγή καθαρότερων υγρών καυσίμων. Πέρα από την ανάπτυξη έργων ΑΠΕ όλων των τεχνολογιών, τα οποία σχεδιάζονται σε Ελλάδα και εξωτερικό, είτε μέσω εξαγορών, είτε και μέσω συνεργασιών, το Vision 2020-2025 περιλαμβάνει και «πρασίνισμα» των διυλιστηρίων. Άλλωστε ο ένας από τους πέντε άξονες του σχεδίου για μηδενικό ανθρακικό αποτύπωμα του ομίλου έως το 2050, όπως ανέφερε ο κ. Σιάμισιης στη συνέντευξη Τύπου είναι η εισαγωγή μονάδων παραγωγής πράσινου και μπλε υδρογόνου και βιοκαυσίμων καθώς και τεχνολογιών δέσμευσης άνθρακα από τα διυλιστήρια.

Μάλιστα ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΠΕ σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «Καθημερινή», εχθές Κυριακή, εξειδίκευσε τις «πράσινες» δράσεις για τα διυλιστήρια. Επεσήμανε ότι προωθούνται έργα μπλε υδρογόνου καθώς και ένα έργο «πράσινου» υδρογόνου βιομηχανικής κλίμακας, καθώς, όπως εξήγησε «είναι τεχνικά και οικονομικά δύσκολο στην παρούσα φάση και στην κλίμακα στην οποία λειτουργούμε να περάσουμε απευθείας στο πράσινο υδρογόνο».

Σχετικά με το διυλιστήριο της Ελευσίνας θα μετεξελιχθεί σε πρότυπο διυλιστήριο για την ενεργειακή μετάβαση, με στόχο τον περιορισμό του ανθρακικού αποτυπώματος έως και 40%, με μια σειρά έργων ενεργειακής αποδοτικότητας, μεταξύ των οποίων και ένα έργο συμπαραγωγής ενέργειας. Στην υφιστάμενη μονάδα υδρογόνου του διυλιστηρίου θα υλοποιηθεί ένα έργο «μπλε» υδρογόνου με μονάδα δέσμευσης διοξειδίου του άνθρακα και ένα  πιλοτικό έργο παραγωγής «πράσινου» υδρογόνου με ηλεκτρόλυση, με χρήση ενέργειας που θα παράγεται από φωτοβολταϊκό πάρκο το οποίο θα χωροθετηθεί εντός των εγκαταστάσεων του διυλιστηρίου Ελευσίνας. Επίσης, για το «πρασίνισμα» του διυλιστηρίου της Θεσσαλονίκης,  τα ΕΛΠΕ θα επενδύσουν σε μια μονάδα παραγωγής ανανεώσιμου ντήζελ, με ορίζοντα λειτουργίας το  2024.

Γενικότερα, οι αλλαγές που δρομολογούνται για τα ΕΛΠΕ στηρίζονται σε πέντε άξονες:

  1.Περιορισμό των εκπομπών CO2 κατά 30% έως το 2030 και μηδενικό ανθρακικό αποτύπωμα το 2050. Εισαγωγή μονάδων παραγωγής υδρογόνου και βιοκαυσίμων καθώς και τεχνολογιών δέσμευσης άνθρακα από τα διυλιστήρια.

  2.Ανάπτυξη ΑΠΕ. Ήδη διαθέτουν χαρτοφυλάκιο αδειών για έργα 1,2 GW. Σχεδιάζονται επενδύσεις και για επέκταση της ηλεκτροκίνησης.

  3.Εταιρικός μετασχηματισμός με ξεχωριστές εταιρείες, π.χ. για την ηλεκτροκίνηση ή τις ΑΠΕ, ώστε να έχει εύκολη πρόσβαση στη χρηματοδότηση και «να μη σκοντάφτει στη δραστηριότητα μας στη διύλιση», όπως ανέφερε ο κ. Σιάμισιης. Μελετάται η δημιουργία holding εταιρείας, υπό την ομπρέλα της οποίας θα τεθούν όλες οι δραστηριότητες, με τις οριστικές αποφάσεις να μην έχουν ακόμη ληφθεί. 

  4.Υιοθέτηση κανόνων εταιρικής διακυβέρνησης με αλλαγές στο καταστατικό και περιορισμό των μελών του ΔΣ από 13 σε 11. Σύμφωνα με τον. κ. Σιάμισιη οι συγκεκριμένες αλλαγές δεν υποκρύπτουν μεταβολή στην μετοχική σύνθεση μεταξύ των βασικών μετόχων αλλά στοχεύουν σε έναν πιο ευέλικτο όμιλο.

  5.Αλλαγή branding. Η ταυτότητα και το όνομα του ομίλου θα πρέπει να αποτυπώνουν και τις δραστηριότητες στις ΑΠΕ.