Γιατί η Αύξηση της Κυκλοφορίας στο Δεύτερο Lockdown δεν Αποτυπώνεται στις Πωλήσεις Καυσίμων  

Γιατί η Αύξηση της Κυκλοφορίας στο Δεύτερο Lockdown δεν Αποτυπώνεται στις Πωλήσεις Καυσίμων
του Αδάμ Αδαμόπουλου
Τρι, 6 Απριλίου 2021 - 09:20

Είναι βαρύ το αποτύπωμα της πανδημίας του Covid-19 σε όλο το εύρος του φάσματος των ανθρώπινων δραστηριοτήτων και στην οικονομία. Από πέρυσι, τέτοια εποχή, όταν πλέον οι επιπτώσεις της εμφάνισης του νέου κορονοϊού στη ζωή μας είχαν ήδη γίνει αισθητές και ένα κύμα φόβου είχε διαπεράσει την κοινωνία, έως σήμερα, όπου παρά τις απώλειες σε ανθρώπινες ζωές και το πλήγμα στην ευρύτερη οικονομία μοιάζουμε να έχουμε συνηθίσει στην ιδέα της συνύπαρξης με τον ιό, η κατάσταση δεν έχει μεταβληθεί ιδιαίτερα, ιδίως σε ό,τι αφορά σε ένα καίριο κομμάτι της αγοράς: τα καύσιμα.

Η σημαντικά αυξημένη κινητικότητα που καταγράφεται κατά το δεύτερο lockdown, σε σύγκριση με εκείνο που ίσχυσε τον περασμένο Μάρτιο, που επιβεβαιώνει την κοινή διαπίστωση ότι το μέτρο δεν εφαρμόζεται, στην πράξη, στο βαθμό που είχε εφαρμοστεί έναν χρόνο νωρίτερα αποτυπώνεται σε πρόσφατη έρευνα που πραγματοποίησε για το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, ο καθηγητής στη διαχείριση και ασφάλεια κυκλοφορίας, Γιώργος Γιαννής.

Τα  στοιχεία που δημοσιοποίηθηκαν πρόσφατα δείχνουν σαφέστατα ότι ενώ στο πρώτο lockdown η κυκλοφορία αυτοκινήτων μειώθηκε κατά 70% σε σύγκριση με αυτή που καταγραφόταν την περίοδο πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας, στο δεύτερο lockdown η κυκλοφορία αυτοκινήτων αυξήθηκε κατά 110%! 

Πιο αναλυτικά, κατά 37,5% αυξήθηκε η κυκλοφορία στις κεντρικές οδικές αρτηρίες της Αττικής, μεταξύ του πρώτου και του δεύτερου lockdown, ενώ εμφανίζεται μειωμένη κατά μόλις 15,4% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία. 

Στη σχετική ανακοίνωση της Περιφέρειας Αττικής αναφέρεται μεταξύ άλλων ότι: «Το lockdown φαίνεται να επηρέασε σε μικρό βαθμό τον κυκλοφοριακό φόρτο στις οδικές αρτηρίες της Αττικής. Συγκριτικά με τον κυκλοφοριακό φόρτο ένα χρόνο πριν η μείωση που καταγράφεται ανέρχεται μόλις στο 15,4%.»

Με αφορμή αυτή τη δέσμη συγκριτικών στοιχείων, το energia.gr παραθέτει την άποψη της αγοράς καυσίμων. Όπως υποστηρίζουν πηγές του ΣΕΕΠΕ με τους οποίους ήρθαμε σε επαφή, οι βενζίνες τον Ιανουάριο έκλεισαν στο μείον 30, έναντι του ίδίου μήνα πέρυσι. Για την αγορά, ο Γενάρης του 2020 ήταν ένας καλός μήνας καθώς δεν υπήρχε ακόμη η παράμετρος του κορονοϊού στον παρονομαστή.

Το κομμάτι της αγοράς που έχει επηρεάαστεί καίρια από τα μέτρα απαγόρευσης είναι αυτό που αφορά στη μετακίνηση από νομό σε νομό, καθώς εκεί παρατηρούνται οι μεγαλύτερες καταναλώσεις, «Όση κίνηση και αν καταγράφεται εντός Αττικής και στα άλλα μεγάλα αστικά κέντρα, δεν μπορεί να επιδράσει καταλυτικά στις καταναλώσεις του κλάδου», είπε χαρακτηριστικά στέλεχος της αγοράς στο portal.

Όσον αφορά στο ντίζελ κίνησης, η μείωση των πωλήσεων ανήλθε, τον Ιανουάριο στο μείον 27% έναντι του ιδίου μήνα πέρυσι.

Ανάλογη εικόνα υπήρξε και τον Φεβρουάριο, όπου οι πωλήσεις ήταν στο μείον 31%, που σημαίνει ότι διατηρείται αυτό το τεράστιο ποσοστό πτώσης, ενώ τα πράγματα στο ντίζελ κίνησης παρουσίασαν μια κάποια βελτίωση, αφού η κάμψη των πωλήσεων περιορίστηκε στο μείον 15% έναντι του του ιδίου μήνα πέρυσι, όταν και είχε ήδη αρχίσει να διαφαίνονται οι πρώτες επιπτώσεις από την εμφάνιση της πανδηνίας στη χώρα.  

Επομένως, η πτώση των πωλήσεων συνεχίζεται στο πρώτο δίμηνο του έτους που διανύουμε, με αποτέλεσμα, αθροιστικά, οι μεν βενζίνες να βρίσκονται ήδη στο μείον 30% και το ντίζελ κίνησης στο μείον 21%, πράγμα που σημαίνει ότι η αγορά έχει επηρεαστεί πάρα πολύ, ιδίως και στον απόηχο της απαγόρευσης της κυκλοφορίας κατά τις νυχτερινές ώρες, όταν είχε αποφασιστεί να εφαρμόζεται μία ώρα νωρίτερα από προηγουμένως, αλλά και εξαιτίας της απαγόρευσης της κυκλοφορίας κατά τα Σαββατοκύριακα, από τις 6 το απόγευμα. «Αυτό έχει παίξει το ρόλο του στη συνολική αποτύπωση της εικόνας στην αγορά καυσίμων, αφού πολύς κόσμος που έπαιρνε το αυτοκίνητό του για να πάει μια βόλτα στην παραλία ή στο βουνό, δεν μπορούσε πλέον να κυκλοφορήσει το όχήμά του. Χάθηκαν, λοιπόν και αυτές οι καταναλώσεις», τόνισε ο ίδιος.

Σχολιάζοντας τα στοιχεία του καθηγητή Γιαννή για την πιο αυξημένη κυκλοφορία αυτοκινήτων κατά τη διάρκεια του δεύτερου lockdown, εξήγησε πως ναι μεν ισχύει αυτό, αλλά την ίδια ώρα, εξήγησε, την περίοδο εκείνη, η πτώση των πωλήσεων άγγιξε το 70% μόνο για τον Μάρτιο, επειδή ο κόσμος φοβόταν το άγνωστο και παρέμεινε σπίτι του.

Μπορεί η κυκλοφορία να έχει αυξηθεί κατά το ποσοστό που αναφέρεται (συν 110%) σε σχέση με το πρώτο lockdown, αλλά αυτό δεν αφορά στις μετακινήσεις από νομό σε νομό που κάνουν τη διαφορά, ενώ θα πρέπει να επισημανθεί και το γεγονός ότι χάνονται και άλλες καταναλώσεις, όπως είναι από βιομηχανίες που έχουν κλείσει, από την κυκλοφορία εταιρικών αυτοκινήτων και από γεωργικές εργασίες που δεν γίνονται, ή έχουν μειωθεί σημαντικά.

«Επομένως, υπάρχει μεν μια καλύτερη εικόνα σε ό,τι αφορά στις πωλήσεις καυσίμων από την περίοδο Μάρτιος-Απρίλιος του 2020,  χωρίς αυτό να σημαίνει όμως, πως η αγορά έχει ισορροπήσει. Δεν υπήρξε ποτέ άνοδος. Όλα κινούνται ακόμη σε αρνητικό έδαφος» πρόσθεσε.

Τέλος, τα προκαταρκτικά στοιχεία για τον περασμένο μήνα, Μάρτιο δείχνουν ότη η πτώση των πωλήσεων ανέρχεται στο μείον 11%, που σημαίνει ότι έχει αρχίσει να φαίνεται ένας κάποιος περιορισμός των απωλειών.

Η πρόβλεψη της αγοράς είναι ότι όλα θα εξαρτηθούν από το άνοιγμα ή όχι, κατά  την περίοδο του Πάσχα, το αν δηλαδή θα επιτραπεί η μετακίνηση από νομό σε νομό. Εκεί θα φανεί η διαφορά. Επειδή ακόμη και η επανεκκίνηση της κυκλοφορίας σε διαδημοτικό επίπεδο δεν συνεισφέρει ιδιαίτερα, αφού οι αποστάσεις είναι μικρές.

«Παρά γεγονός ότι οι μεγάλες καταναλώσεις καταγράφονται στην Αττική, πράγμα απολύτως λογικό, πρέπει να εντάξουμε στις μετρήσεις και τις καταναλώσεις σε πανελλαδικό επίπεδο, όπου ο κόσμος και λιγότερος είναι και δεν μετακινείται όπως παλιότερα», είπε χαρακτηριστικά.