Μεγάλη έρευνα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ) με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, δείχνει ότι η κατανάλωση ήταν πολύ συγκρατημένη όλο τον Ιούνιο, καθώς οι περισσότεροι πολίτες εκτιμούν ότι η κρίση θα διαρκέσει έως τα τέλη του 2021

Η έρευνα μεταξύ άλλων συνέκρινε τις καταναλωτικές προθέσεις που είχαμε προ κορονοϊού για τον περσινό Νοέμβριο, με το φετινό Ιούνιο. Έχουν κοπεί στα μισά σχεδόν όλα, εκτός από τα φάρμακα, που ακόμα κι αυτά μειώθηκαν. Σταθερά έμειναν τα είδη ρουχισμού, που όμως έτσι κι αλλιώς ήταν χαμηλά. Επισης σταθερά -αυτά στο μηδέν-, έμειναν τα έπιπλα. Ο πρώτος πίνακας αναφέρεται στην πρόθεση κατανάλωσης για τον επόμενο μήνα και όχι στο πώς ήδη ξοδεύουμε, δηλαδή που σκοπεύαμε να δώσουμε λεφτά το φθινόπωρο και πού σκοπεύουμε σήμερα.

Grafima_8

 

Οι καταναλωτές προβλέπουν κρίση διαρκείας

Αυτή η δυσάρεστη εικόνα σχετίζεται με την οικονομική δυσπραγία που ήδη αντιμετωπίζουν πάρα πολλά νοικοκυριά, αλλά και με τις απαισιόδοξες προβλέψεις των καταναλωτών για τους επόμενους μήνες.Το επόμενο 6μηνο η εκτίμηση μεγάλου μέρους του καταναλωτικού κοινού είναι ότι θα χειροτερέψει ακόμα περισσότερο η οικονομική κατάσταση για τους ίδιους και για τη χώρα (πτώση από 30% σε 11% και από 27% σε 16%).

Συγκρίθηκαν οι εκτιμήσεις του περσινού Οκτωβρίου με εκείνες του φετινού Ιουνίου. Ενώ τον Οκτώβρη αισιοδοξούσε το 30%, τώρα αισιοδοξεί μόνον το 11%. Επισης, ενώ τον Οκτώβρη ένα 32% θεωρούσε ότι η προσωπική του οικονομική κατάσταση τους τελευταίους μήνες είχε βελτιωθεί, τώρα μόλις το 10% υποστηρίζει το ίδιο:

Grafima_2

Grafima_3

Μάλιστα 9 στους 10 καταναλωτές εκτιμούν ότι η οικονομική κρίση λόγω της πανδημίας του COVID-19 θα διαρκέσει τουλάχιστον ως το τέλος του 2021 ενώ 4 στους 10 εκτιμούν ότι θα ξεπεράσει το 2022.

Τίποτα "στη μπάντα" - Το 9% δανείζεται

Η έρευνα δείχνει επίσης ότι  το 75% του κοινού ξοδεύει πάνω από το 80% του διαθέσιμου εισοδήματος του σε μηνιαία βάση, ενώ το 9% ξοδεύει πάνω από το 100%, πρακτικά δηλαδή δανείζεται  για να καλύψει τις ανάγκες του.

Grafima_4

Οι δαπάνες για τους μηνιαίους λογαριασμούς ανέρχονται στο 27% του εισοδήματος, όσο σχεδόν και οι δαπάνες για αγορές προϊόντων με 28%. Οι φόροι ακολουθούν με 15% και οι υπηρεσίες με 14%. Σημειωτέον ότι η τάση για αγορές προϊόντων, αλλά και για πάγιους λογαριασμούς υπηρεσιών είναι αυξητική (ως ποσοστό του διαθέσιμου εισοδήματος), ενώ η τάση για τους φόρους και τις υπηρεσίες πτωτική.

Grafima_5

Τα ηλεκτρονικά

Το πού ξοδεύονται τα χρήματα δείχνει επισης πολλά. Ο περισσότερος κόσμος δαπανά για τρόφιμα και ποτά ποσοστό 46% ενώ τον Οκτώβριο δαπανούσε το 41%. Επισης δαπανά περισσότερα για ηλεκτρονικά, ίσως επειδή λόγω της καραντίνας πολλοί ένιωσαν μεγάλη εξάρτηση και έλλειψη από τον αντίστοιχο εξοπλισμό και την πρόσβαση στο διαδίκτυο. Αυτός ο πίνακας δεν είναι σαν τον προηγούμενο που έδειχνε την πρόθεση να ξοδέψουμε τον αμέσως επόμενο μήνα, αλλά το που ξοδεύουμε σήμερα και συγκρίνει πάλι τις απαντήσεις από την έρευνα του περσινού Οκτωβρίου με του φετινού Ιουνίου.

Grafima_6

Η εστίαση η οποία στην προηγούμενη μέτρηση βρισκόταν στη δεύτερη θέση υποχωρεί από 12% σε 9% και τα εισιτήρια/ξενοδοχεία από 5% σε μόλις 1% ενώ είναι και καλοκαίρι. Αντίθετα, αύξηση παρουσιάζουν τα ηλεκτρικά-ηλεκτρονικά είδη από 7% σε 12%, ενώ οι υπόλοιπες κατηγορίες έχουν μικρές μεταβολές.

Ξοδεύουμε για αναγκαία

Η συνολική μέση αξία αγορών παρουσιάζει μικρή μείωση και η έρευνα δειχνει ότι δεν μειώθηκε τόσο πολύ το πόσο ξοδεύουμε, αλλά άλλαξε το πού το ξοδεύουμε. Έγινε δηλαδή μια αναδιανομή της δαπάνης από το διαθέσιμο εισόδημα στις λιανικές αγορές. Σημαντική μείωση καταγράφουν οι δαπάνες για διασκέδαση (εστίαση -32%, ψυχαγωγία -81%).

Καταγράφεται μείωση ακόμα και στην πρόθεση επίσκεψης για αγορές ή κατανάλωση κατά 48% -από 19,2  διερευνητικές επισκέψεις ανά μήνα κατά κεφαλήν, σε μόλις 10,1. Τη μεγαλύτερη μείωση καταγράφει ο κλάδος της εστίασης, από 5,5 επισκέψεις σε 2,0, ενώ ο κλάδος των τροφίμων παρά τη μεγάλη μείωση (από 9,9 επισκέψεις σε 5,4) παραμένει με διαφορά η πιο τακτική συνήθεια των καταναλωτών.

Τα αποτελέσματα της έρευνας καταγράφουν τη σημαντική αλλαγή που επήλθε στο καταναλωτικό κοινό το τελευταίο 6μήνο και την μεγάλη επίδραση της κρίσης του COVID-19 στο καταναλωτικό κλίμα και στην αγορά της λιανικής στην Ελλάδα.

Η έρευνα έλαβε χώρα πανελλαδικά κατά το διάστημα 9-19 Ιουνίου 2020  σε δείγμα 865 καταναλωτών, όπως και η αντίστοιχη του περσινού Οκτωβρίου.

(από slpress.gr)