«Φρένο» στα έσοδα των αποκρατικοποιήσεων έβαλε η κρίση του κορωνοϊού. Ο στόχος των 2,4 δισ. ευρώ για το 2020 δείχνει ανέφικτος, με την… κούρσα να παραμένει καθηλωμένη έως ότου επιστρέψει η κανονικότητα στην παγκόσμια οικονομία. Σε κάθε περίπτωση, η παρτίδα για το πρόγραμμα των ιδιωτικοποιήσεων έχει χαθεί για εφέτος -ο ίδιος ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ, κ. Αρης Ξενόφος, μιλώντας στο Reuters προσδιόρισε τα προσδοκώμενα έσοδα στα 350-400 εκατ. ευρώ – με την έκβασή της να αποτελεί ζητούμενο για το 2021.

Οι «ναυαρχίδες» και οι διαγωνισμοί

Το γενικό lockdown έβαλε στον πάγο «ναυαρχίδες» του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων όπως είναι η πώληση του 30% του «Ελευθέριος Βενιζέλος». Οσο για τους δύο διαγωνισμούς των ΔΕΠΑ Υποδομών και Εμπορίας, αν και οι… ρυθμοί του ΤΑΙΠΕΔ αλλά και των επενδυτών «έπεσαν» στις μέρες της πανδημίας, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) εκτιμά ότι εντός Ιουνίου αναμένονται οι short lists των υποψηφίων.

Σχετικά με την πώληση του 49% του ΔΕΔΔΗΕ (διαχειριστής των ηλεκτρικών δικτύων μέσης και χαμηλής τάσης), το ενεργειακό επιτελείο της κυβέρνησης επιμένει ότι ο διαγωνισμός θα ξεκινήσει, όπως είναι προγραμματισμένο, εντός του τρίτου τριμήνου του έτους και θα ακολουθήσουν οι διαδικασίες για την παραχώρηση της υπόγειας αποθήκης αερίου στην Καβάλα και την περαιτέρω αποκρατικοποίηση του ΑΔΜΗΕ (διαχειριστής των ηλεκτρικών δικτύων υψηλής τάσης).

Υπογραφές για τη μαρίνα Αλίμου

Στο ταμείο πρόκειται να μπει το εφάπαξ τίμημα των 57,5 εκατ. ευρώ για τη μαρίνα Αλίμου, για την οποία έπεσαν οι υπογραφές με την Ακτωρ Παραχωρήσεις μέσα στην εβδομάδα, και, εφόσον όλα εξελιχθούν ομαλά, η πρώτη δόση των 300 εκατ. ευρώ για το Ελληνικό. Μετά την απόρριψη από το Συμβούλιο της Επικρατείας της προσφυγής της Hard Rock International, ξεκινά η επόμενη φάση με το άνοιγμα της τεχνικής προσφοράς του σχήματος Mohegan – ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Θολώνει το «διαμάντι» του ΤΑΙΠΕΔ

Με τον αεροπορικό κλάδο να έχει πληγεί ανεπανόρθωτα και την πορεία του τουρισμού να αποτελεί το «κλειδί» για την ανάκαμψη, η διαδικασία πώλησης του 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) αναμένεται να επανεκκινήσει, βάσει του καλού σεναρίου, το 2021. Ενδεικτικό είναι ότι το «διαμάντι» του ΤΑΙΠΕΔ, από το οποίο αναμένονται έσοδα ως και 1,5 δισ. ευρώ, βλέπει στο πικ της κρίσης την επιβατική του κίνηση να εξαϋλώνεται στο 1%.

Το Ταμείο δεν ρισκάρει να κάψει το καλό του χαρτί, μην έχοντας αξιόπιστη αποτίμηση των μελλοντικών μεγεθών (επιβατική κίνηση, ταμειακές ροές κ.ά.), βάσει των οποίων θα γίνει η αξιολόγηση των προσφορών. Άλλωστε, το μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον που έχει φέρει στο κατώφλι της β’ φάσης των δεσμευτικών προσφορών εννέα σχήματα, πυροδοτείται από τις υψηλές επιδόσεις και τη μερισματική πολιτική του ΔΑΑ. Για το 2019, η επιβατική κίνηση σημείωσε ρεκόρ με 25,57 εκατ. επιβάτες, που οφείλεται κυρίως στην άνοδο κατά 8,6% της κίνησης εξωτερικού.

Στον «πάγο» και η ενέργεια

Το στοίχημα της ολοκλήρωσης των ενεργειακών ιδιωτικοποιήσεων εντός του 2020 φαίνεται ήδη χαμένο, με το ενεργειακό επιτελείο να επιχειρεί να κλείσει εκκρεμότητες, στρώνοντας το έδαφος για την επόμενη μέρα και διατηρώντας ταυτόχρονα «ζεστούς» τους παίκτες που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον.

Ετσι, τις μέρες του lockdown, προχώρησε ο διαχωρισμός της ΔΕΠΑ σε τρεις εταιρείες. Ουσιαστικά αποσχίστηκε η ΔΕΠΑ Υποδομών, ώστε η ΔΕΠΑ να μετονομαστεί σε ΔΕΠΑ Εμπορίας, ενώ το τμήμα των Διεθνών Εργων – με ρύθμιση που περιλαμβάνεται στον νέο νόμο για την απλοποίηση της περιβαλλοντικής νομοθεσίας – «κόλλησε» στην Ελληνική Διαχειριστική Εταιρεία Υδρογονανθράκων, παραμένοντας στο Δημόσιο. Παράλληλα, προχωρεί από τους συμβούλους του ΤΑΙΠΕΔ η αξιολόγηση των φακέλων εκδήλωσης ενδιαφέροντος και για τις δύο εταιρείες (ΔΕΠΑ Υποδομών και Εμπορίας).

Αποτελεί ζητούμενο η συμμετοχή τους

Ωστόσο, όπως σχολιάζουν στο «Βήμα» κυβερνητικά στελέχη, όσο πιο πίσω πάει η διαδικασία τόσο το καλύτερο: «Τα funds που έχουν εκδηλώσει μη δεσμευτικό ενδιαφέρον στην πρώτη φάση, έχουν πληγεί από την πτώση στα διεθνή Χρηματιστήρια, ή από επενδύσεις σε ομόλογα, οπότε αποτελεί ζητούμενο η συμμετοχή τους στην επόμενη φάση. Όσο για ορισμένες από τις εταιρείες που συμμετείχαν (π.χ. η ιταλική Italgas και η κινεζική China Resources που ενδιαφέρονται για τη ΔΕΠΑ Υποδομών) προέρχονται από χώρες που έχουν πληγεί σημαντικά», εξηγούν.

Διαπραγματεύσεις για τις ρήτρες

Ακόμη, παραμένουν ανοιχτές οι διαπραγματεύσεις για τις ρήτρες «take or pay» στις συμβάσεις προμήθειας φυσικού αερίου με την Gazprom και τους άλλους προμηθευτές. Το πρόβλημα έγκειται στο γεγονός ότι το  μερίδιο της ΔΕΠΑ στην εγχώρια αγορά έχει υποχωρήσει εξαιτίας του ισχυρού ανταγωνισμού από το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), με συνέπεια να μην μπορούν να απορροφηθούν στην ελληνική αγορά οι συμβολαιοποιημένες ποσότητες που υποχρεούται να αγοράσει από τους προμηθευτές της.

Ενδιαφέρον από επενδυτές

Σχετικά με την πώληση του 49% του ΔΕΔΔΗΕ και την παραχώρηση του μάνατζμεντ, αν και η κυβέρνηση επιμένει ότι οι διαδικασίες έχουν προχωρήσει, παράγοντες της αγοράς κρίνουν ότι θα είναι δύσκολο ο διαγωνισμός να έχει προκηρυχτεί έως τον Σεπτέμβριο, όπως ήταν αρχικά προγραμματισμένο και προσδιορίζουν τις εξελίξεις προς το τέλος του έτους. Οσον αφορά την περαιτέρω αποκρατικοποίηση του ΑΔΜΗΕ (σήμερα το 24% κατέχει η κινεζική State Grid που διατηρεί και το δικαίωμα πρώτης προτίμησης), με ρύθμιση στον πρόσφατο περιβαλλοντικό νόμο αίρεται ένα νομικό εμπόδιο ώστε να μπορεί να περιοριστεί η συμμετοχή του Δημοσίου.  Και για τις δύο εταιρείες υπάρχει αυξημένο ενδιαφέρον, καθώς η οικονομική κρίση που επέφερε ο νέος κορωνοϊός δεν επηρέασε τις εταιρείες που διαχειρίζονται δίκτυα και έχουν ρυθμιζόμενο έσοδο.

Πιο πίσω χρονικά πάει και ο διαγωνισμός παραχώρησης των δικαιωμάτων εκμετάλλευσης του εξαντλημένου κοιτάσματος φυσικού αερίου στην Καβάλα ως υπόγειας αποθήκης φυσικού αερίου, ο οποίος σχεδιαζόταν να προκηρυχθεί τον Ιούνιο, ενώ για τα ΕΛΠΕ ούτως ή άλλως η επικείμενη αποκρατικοποίηση, και πριν από την πανδημία, είχε μετατεθεί ατύπως για το 2021.

Ωρίμαση εντός Μαΐου για τα λιμάνια, Οκτώβριο οι προσφορές για Εγνατία Οδό

Για τα λιμάνια αυτή την περίοδο γίνονται κυρίως βήματα ωρίμασης διαγωνισμών, ώστε μόλις η συγκυρία κριθεί κατάλληλη να πατηθεί το «κουμπί» της εκκίνησης. Εντός Μαΐου θα είναι όλα έτοιμα, βάσει των δεσμεύσεων του Ταμείου, για τους διαγωνισμούς πώλησης του 67% των Οργανισμών Λιμένων Αλεξανδρούπολης και Ηγουμενίτσας. Εκκρεμεί η έγκριση των τευχών δημοπράτησης.

Εν τω μεταξύ, πιθανώς τον Οκτώβριο θα μετατεθεί, από τα τέλη Ιουνίου, η ημερομηνία κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού. Ο διαγωνισμός, που αποτελεί διαχρονικό «αγκάθι» στις αξιολογήσεις των θεσμών, το διάστημα πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας είχε ανεβάσει ρυθμούς, όμως οι προγραμματισμένες για Μάρτιο – Απρίλιο επιτόπιες επισκέψεις των ενδιαφερόμενων επενδυτών δεν πρόλαβαν να πραγματοποιηθούν. Η αποσαφήνιση των εργασιών και του κόστους για τη συντήρηση των γεφυρών και η πιστοποίηση των σηράγγων δεν αναμένεται να ολοκληρωθούν ως το τέλος Μαΐου, όπως όριζε ο οδικός χάρτης.

Πηγή: ΤΟ ΒΗΜΑ

 

*Η κα. Μάχη Τράτσα είναι δημοσιογράφος στο ΒΗΜΑ και στο Energia.gr