Καθησυχαστική για το παρόν, αλλά ανήσυχη για το μέλλον εμφανίζεται η Goldman Sachs, όταν κλήθηκε να σχολιάσει τις τελευταίες εξελίξεις που επισυμβαίνουν στην αγορά πετρελαίου, που τελεί εν αναμονή της επανέναρξης των αμερικανικών κυρώσεων σε βάρος του Ιράν. Οι ιρανικές εξαγωγές σημείωσαν κάθετη πτώση τις τελευταίες εβδομάδες, καθώς οι επικείμενες κυρώσεις, που τίθενται σε ισχύ από τις 4 Νοεμβρίου, έχουν αρχίσει, ήδη, να αφήνουν το αποτύπωμά τους

«Προς το παρόν, φαίνεται πως δεν υπάρχει κάποιο πρόβλημα στις τιμές του πετρελαίου. Αλλά ενδεχομένως να έχουμε στο μέλλον» επισημαίνει στο CNBC o Τζεφ Κουρ, αναλυτής της αγοράς εμπορευμάτων στην Goldman Sachs.

Οι πελάτες της τρίτης μεγαλύτερης πετρελαϊκής χώρας στον κόσμο, δηλαδή του Ιράν, απομακρύνονται σταδιακά από το ιρανικό αργό, φοβούμενοι τον κίνδυνο προστίμων από την πλευρά των ΗΠΑ. Στο πλαίσιο αυτό, αρκετοί αναλυτές διαβλέπουν ράλι στην τιμή του πετρελαίου, η οποία θα υπερβεί, ενδεχομένως, τα 100 δολάρια το βαρέλι, εξαιτίας των ανισορροπιών στο ισοζύγιο προσφοράς - ζήτησης.

Δεν είναι τυχαίο άλλωστε, το ότι η τιμή της ποικιλίας αναφοράς, Brent, εκτινάχθηκε στα τέλη Σεπτεμβρίου σε νέα υψηλά από το 2014, ενώ η ετήσια άνοδος στην αξία των συμβολαίων πετρελαίου ξεπερνάει, σωρευτικά, το 20% - 25%.

«Αναμφίβολα, η αύξηση στα 100 δολάρια δεν αποτελεί το βασικό σενάριο. Δεν ισχυρίζομαι ότι δεν μπορεί να συμβεί, αλλά αυτό προϋποθέτει το μηδενισμό των ιρανικών εξαγωγών, όπως και αναταράξεις σε άλλες πετρελαιο-παραγωγικές χώρες, όπως η Βενεζουέλα», εξηγεί ο αναλυτής της Goldman Sachs.

Κάτι τέτοιο, σπεύδει να επισημάνει, «δεν σημαίνει ότι ενδεχομένως δεν θα έχουμε πρόβλημα αύριο. Αυτό που πρέπει να δούμε, αρχικά, είναι ο αριθμός των βαρελιών που θα τεθούν εκτός αγοράς, καθώς έως στιγμής δεν γνωρίζουμε πόσο μεγάλη θα είναι η τρύπα που θα δημιουργηθεί». Παρατηρεί δε, ότι, «ενώ μειώνονται οι ιρανικές εξαγωγές, τα αποθέματα σε άλλες χώρες αυξάνονται με ταχύτερο ρυθμό από ό,τι προσδοκούσαν οι αναλυτές».

Ενδεικτικά, στις χώρες του ΟΠΕΚ, η άνοδος των αποθεμάτων υπερέβη κατά 32.000 βαρέλια ημερησίως τη μείωση του ιρανικού αργού.

«Έτσι, σήμερα δεν έχουμε πρόβλημα, χωρίς όμως να γνωρίζουμε τι θα γίνει αύριο» καταλήγει συμπερασματικά ο Κουρ.