Οι Υποδομές Αποτελούν το Μεγάλο Στοίχημα για τα «Πράσινα» Καύσιμα

Οι Υποδομές Αποτελούν το Μεγάλο Στοίχημα για τα «Πράσινα» Καύσιμα
του Αντώνη Τσιμπλάκη
Πεμ, 26 Απριλίου 2018 - 14:40
Πρώτη επιλογή ως ναυτιλιακό καύσιμο αναμένεται να αποτελέσει τα επόμενα χρόνια το υγροποιημένο φυσικό αέριο, σύμφωνα με στελέχη πολυεθνικών εταιρειών του τομέα της ενέργειας. Ωστόσο, για να υλοποιηθεί αυτός ο στόχος και να επικρατήσουν τα «πράσινα» καύσιμα θα πρέπει να γίνουν οι απαραίτητες υποδομές από τους ενεργειακούς ομίλους.

Πρώτη επιλογή ως ναυτιλιακό καύσιμο αναμένεται να αποτελέσει τα επόμενα χρόνια το υγροποιημένο φυσικό αέριο, σύμφωνα με στελέχη πολυεθνικών εταιρειών του τομέα της ενέργειας. Ωστόσο, για να υλοποιηθεί αυτός ο στόχος και να επικρατήσουν τα «πράσινα» καύσιμα θα πρέπει να γίνουν οι απαραίτητες υποδομές από τους ενεργειακούς ομίλους.

Πιο συγκεκριμένα, ο αντιπρόεδρος της Shell Energy, Steve Hill, μιλώντας σε συνέδριο στη Σιγκαπούρη, σημείωσε ότι μπορεί το μέλλον στα αυτοκίνητα να είναι οι μπαταρίες, αλλά όταν μιλάμε για μεγάλα φορτία και αποστάσεις τότε η απάντηση είναι το LNG. Ο κ. Hill, ο οποίος είναι υπεύθυνος για τον τομέα του LNG της Shell, σημείωσε επίσης ότι βρισκόμαστε σε μεταβατική περίοδο. «Δεν θα γίνει μέσα σε μία ημέρα, αλλά ήδη συμβαίνει» τόνισε. «Χρειάζονται οι κατάλληλοι άνθρωποι να αναπτύξουν τις υποδομές και οι πλοιοκτήτες να λάβουν τις αποφάσεις» πρόσθεσε ο εκπρόσωπος της Shell.

Την περίοδο αυτή ο ενεργειακός τομέας καταγράφει τις ταχύτητες με τις οποίες γίνονται οι αλλαγές στη ναυτιλία. Σύμφωνα με τον κ. Hill, οι εταιρείες κρουαζιέρας φαίνεται να κινούνται ταχύτερα από άλλους κλάδους, κάτι που έχει άμεση σχέση με τη στάση των επιβατών. «Αν έχεις επιβάτες να κάθονται στο κατάστρωμα δεν θέλεις το πλοίο να βγάζει καπνό όλη την ημέρα» ανέφερε ο αντιπρόεδρος της Shell. Ωστόσο, πέραν της κρουαζιέρας, στο πελατολόγιο της Shell όσον αφορά τον τομέα του LNG υπάρχουν πλέον και δεξαμενόπλοια, και ferries, και containerships, ακόμα και ρυμουλκά.

Από την πλευρά του ο Hadi Hallouche, επικεφαλής του τομέα LNG της Trafigura, δήλωσε κατά τη διάρκεια του συνεδρίου ότι θα μπορούσε να αντιπροσωπεύει ήδη ένα μεγαλύτερο μέρος της αγοράς, αλλά συμπλήρωσε πως εκτιμά ότι είμαστε ακόμα σε πρώιμα στάδια.

Αναρωτήθηκε αν στον επόμενο κύκλο θα έχει επιτευχθεί η ανάπτυξη που αναμένουν, ενώ σημείωσε ότι χρειάζεται να γίνουν περισσότερα στον τομέα των υποδομών ώστε οι ναυτιλιακές εταιρείες να έχουν τη δυνατότητα να επενδύσουν σε μηχανές που χρησιμοποιούν υγροποιημένο φυσικό αέριο.

Ο πρόεδρος της BW Group, Andreas Sohmen-Pao, σημείωσε ότι στον υφιστάμενο στόλο δεν αναμένεται να γίνει εκτεταμένη αλλαγή σε «double fuel» μηχανές, οπότε η προσοχή όλων έχει στραφεί στα υπό παραγγελία πλοία.

Συμπλήρωσε, επίσης, ότι για ένα VLCC (300.000 τόνους φορτίο) η μετατροπή σε LNG fuel μπορεί να κοστίσει επιπλέον ακόμα και 20 εκατ. δολάρια, ενώ για ένα product tanker αξίας 30 εκατ. δολαρίων η μετατροπή θα κοστίσει περίπου 5 εκατ. δολάρια. «Το capex σε αυτή την περίπτωση είναι πολύ υψηλό» υπογράμμισε ο κ. Sohmen-Pao.

Αντίστοιχα ο Jean-Pierre Mateille, αντιπρόεδρος της Total, σημείωσε ότι ο όμιλος ασχολείται με το bunkering και θέλει να συμμετέχει και στη νέα εποχή του LNG. Μάλιστα, ήδη έχει συμφωνήσει με τη γαλλική ναυτιλιακή εταιρεία CMA CGM προκειμένου να εφοδιάζει τα πλοία της με υγροποιημένο φυσικό αέριο.

Ωστόσο, παραδέχθηκε ότι χρειάζεται να γίνουν επενδύσεις σε υποδομές από την πλευρά της Total. «Είναι αναγκαίο να διαθέτουμε εγκαταστάσεις για εφοδιασμό πλοίων με LNG στο Ρότερνταμ, στη Μεσόγειο, στην Ασία, και πιθανώς στη Μέση Ανατολή.

Αν δεν το κάνουμε εμείς ή οι άλλες εταιρείες, θα είναι δύσκολο για τον πλοιοκτήτη να επενδύσει σε νέες τεχνολογίες. Αλλά και αν το κάνουμε μόνοι μας, με ελάχιστα πλοία να έχουν αυτή την τεχνολογία, θα είναι εξαιρετικά δύσκολο η επένδυσή μας να αποδειχθεί κερδοφόρα» υπογράμμισε, θέτοντας το ερώτημα αν «η κότα έκανε το αυγό ή το αυγό την κότα».