Προτεραιότητα της Κύπρου είναι η ανακάλυψη μεγαλύτερων αποθεμάτων
υδρογονανθράκων μέσα από τον 3ο γύρο αδειοδότησης, όπως τόνισε σήμερα ο
Υπουργός Ενέργειας της Μεγαλονήσου κ. Γιώργος Λακκοτρύπης. Ωστόσο, επισήμανε
ότι η απόφαση για ενδεχόμενη δημιουργία χερσαίου τερματικού, θα εξαρτηθεί από
τις ποσότητες που θα εντοπιστούν.
Αναφερόμενος στην εκμετάλλευση του κοιτάσματος «Αφροδίτη», ο κύριος
Λακκοτρύπης τόνισε ότι η πλέον εφικτή επιλογή είναι η συνεργασία με την Αίγυπτο
με την χρησιμοποίηση των υποδομών της γειτονικής χώρας.
Ο Υπουργός Ενέργειας σημείωσε ότι η γαλλική
Total έχει εντοπίσει τον στόχο στον
τεμάχιο 11 και προετοιμάζεται για την γεώτρηση.
Εντός των επόμενων ημερών, πρόσθεσε, η ΕΝΙ η οποία κατέχει τα τεμάχια 2, 3
και 9 θα ενημερώσει τις αρμόδιες αρχές για τον προγραμματισμό της.
Επίσης, αποκάλυψε ότι υπήρξαν εταιρείες, οι οποίες απέσυραν
το ενδιαφέρον τους εξαιτίας της Τουρκίας. Συγκεκριμένα, σημείωσε ότι
ενδεχομένως οι εν λόγω εταιρείες να μην ήθελαν να διασαλεύσουν τις σχέσεις τους
με την Τουρκία και έκριναν ότι θα ήταν προς το συμφέρον τους να μην υποβάλουν
πρόταση για την κυπριακή ΑΟΖ. Ο κ. Λακκοτρύπης απέφυγε να κατονομάσει τις
εταιρείες.
Αναφερόμενος στην ίδια την προκήρυξη του γ’ γύρου, ο
Υπουργός σημείωσε ότι υπήρχε μεγάλο
δίλημμα κατά πόσο αυτή ήταν η κατάλληλη, καθώς οι τιμές διεθνώς είναι χαμηλές
και δεν προβλέπεται στο άμεσο μέλλον να αυξηθούν. Από την άλλη, συνέχισε, δεν
ήμασταν σε θέση να γνωρίζουμε αν θα υπάρξει καταλληλότερη στιγμή στο μέλλον.
Υπήρξαν σημείωσε σημαντικές μειώσεις στις τιμές του πετρελαίου, αλλά από την
άλλη υπήρξε και μείωση στο κόστος εξόρυξης και εκμετάλλευσης, φέρνοντας ως
παράδειγμα τις τιμές για το ατσάλι. «Μπορεί να μην αντισταθμίζουν τις απώλειες
από τη μείωση των τιμών, αλλά αποτελούν μια σημαντική ελάφρυνση», ανέφερε. Για
να προσθέσει ότι «από το ενδιαφέρον που προέκυψε κρίνουμε ότι τα αποτελέσματα
είναι θετικά».
Παράλληλα, υπογράμμισε ότι «δεν δέχομαι ότι χάσαμε
ευκαιρίες για την εκμετάλλευση των κοιτασμάτων στο οικόπεδο Αφροδίτη», αν και παραδέχτηκε
ότι χάθηκε πολύτιμος χρόνος στην επιλογή της δημιουργίας τερματικού, το οποίο
με τις υφιστάμενες ποσότητες αερίου δεν είναι βιώσιμο.
Γι αυτό, συνέχισε, η προσπάθεια επικεντρώνεται
στην αδειοδότηση περισσότερων οικοπέδων και την αύξηση των υφιστάμενων
αποθεμάτων. «Οι επιλογές μας παραμένουν περιορισμένες, όσο οι διαθέσιμες
ποσότητες φυσικού αερίου δεν αυξάνονται»