Δύο ζητήματα θα πρέπει να ρυθμιστούν για να
προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση των ελληνικών σιδηροδρόμων που αναμένεται, άνευ
απροόπτου, να λάβει χώρα μέσα στις επόμενες εβδομάδες.
Ο λόγος για την ολοκλήρωση των διεταιρικών
συμβάσεων μεταξύ της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της ΕΕΣΣΤΥ αλλά και για την εκδήλωση
ενδιαφέροντος- κάτι που δεν είναι εξαρχής δεδομένο- από τους υποψήφιους
επενδυτές.
Σύμφωνα πάντως, με το χρονοδιάγραμμα, μέχρι το
τέλος του Φεβρουαρίου θα κατατεθούν δεσμευτικές προσφορές.
Οι διεταιρικές
Οι διεταιρικές σχέσεις, δηλαδή η σύναψη απευθείας
συμβάσεων μεταξύ ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, ΕΕΣΣΤΥ και ΟΣΕ θεσμοθετήθηκαν με το νόμο του
2010 για την εξυγίανση των σιδηροδρόμων και αποτελούν "αγκάθι” για την
αποκρατικοποίηση της εταιρείας, με την Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών
(ΠΟΣ) να είναι μόνιμα αντίθετη με την έγκρισή τους. Εξάλλου, στο πρόσφατο
διοικητικό συμβούλιο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ μετά από παρέμβαση των σιδηροδρομικών, η
έγκριση των διεταιρικών συμβάσεων δεν συζητήθηκε.
Τελικά την Πέμπτη το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων
αποφάσισε να "περάσει” τις διεταιρικές συμβάσεις μεταξύ της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και
των ΕΕΣΣΤΥ και ΓΑΙΑΟΣΕ μέσω της νέας γενικής συνέλευσης μετόχων. Ως μέτοχος,
δηλαδή, κατά 100% της κρατικής εταιρείας παροχής σιδηροδρομικών υπηρεσιών, θα
εξουσιοδοτήσει μέσω της γ.σ. τον αντιπρόεδρο της εταιρείας Νικόλαο Τσιαμπαρλή
για να προχωρήσει στην υπογραφή των σχετικών συμβάσεων που προαπαιτούνται για
την ολοκλήρωση του διαγωνισμού αποκρατικοποίησης της σιδηροδρομικής
επιχείρησης.
Οι δύο συμβάσεις που θα υπογράψει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ
είναι, σε ετήσια βάση, προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ και αφορούν την μίσθωση
τροχαίου υλικού από τη ΓΑΙΑΟΣΕ (14 εκατ. ευρώ) και τη συντήρηση τροχαίου υλικού
(27 εκατ. ευρώ). Η δεύτερη σύμβαση είναι κατά 4-5 εκατ. ευρώ ακριβότερη και
αυτός είναι ο βασικός λόγος για τον οποίο οι συνδικαλιστές έχουν εμποδίσει τη
διαδικασία των υπογραφών.
Το επενδυτικό ενδιαφέρον
Ωστόσο, εάν το ζήτημα των διεταιρικών συμβάσεων
θα μπορούσε, εν τέλει, να είναι διαχειρίσιμο, εκεί που βρίσκεται στραμμένη η
προσοχή είναι στην εκδήλωση επενδυτικού ενδιαφέροντος. Ήδη η διαγωνιστική
διαδικασία έχει παραταθεί, κατά μερικές εβδομάδες, με τους τρεις διεκδικητές να
είναι η γαλλική SNCF, η ρουμανική CFR και η ρωσική RZD. Ωστόσο, τίθεται εν
αμφιβόλω ότι οι Γάλλοι και οι Ρώσοι θα υποβάλλουν προσφορές, ενώ οι ρουμανικοί
σιδηρόδρομοι αντιμετωπίζουν προβλήματα.
Στον αντίποδα, για την ΕΕΣΣΤΥ συγκεντρώνει ισχυρό
ενδιαφέρον από την γαλλική Alstom και τη γερμανική Siemens.
Πάντως, εάν η διαδικασία δεν οδηγήσει στην
ανάδειξη προτιμητέου επενδυτή, τότε το ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρήσει στην άμεση
επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού.