Στο τελευταίο σκέλος της ευρωπαϊκής περιοδείας του στην Ουγγαρία, ο Κινέζος πρόεδρος Xi Jinping αναμένεται την Τετάρτη (8 Μαΐου) να επισκεφθεί τη Βουδαπέστη, τον στενότερο σύμμαχό του στην Ευρωπαϊκή Ένωση ώστε να ενισχύσει περαιτέρω τους δεσμούς του

Μετά το Παρίσι, οι επισκέψεις του Xi στο Βελιγράδι και τώρα στη Βουδαπέστη είναι λιγότερο ευαίσθητες πολιτικά για την Κίνα, με τις δύο χώρες να μοιράζονται την επιφυλακτικότητα του Πεκίνου απέναντι σε μια παγκόσμια τάξη όπου κυριαρχούν οι ΗΠΑ.

Η επίσκεψη του Xi στην Ουγγαρία θα είναι επίσης μια προσπάθεια να αντιστραφεί η ολοένα και πιο πικρή στάση των ανατολικοευρωπαϊκών χωρών απέναντι στο Πεκίνο, αφού η διπλωματική του ώθηση στην περιοχή δέχθηκε πλήγμα τα τελευταία χρόνια.

Από την πλευρά του Πεκίνου, η Βουδαπέστη τους επόμενους μήνες θα μπορούσε να διαδραματίσει έναν γεφυρωτικό ρόλο μεταξύ Κίνας και Ευρώπης.

Ο πρεσβευτής της Κίνας στην Ουγγαρία, Gong Tao, δήλωσε ότι «το Πεκίνο αναμένει από την ουγγρική προεδρία της ΕΕ να ακολουθήσει μια ορθολογική και ρεαλιστική πολιτική έναντι της Κίνας και θα ενθαρρύνει και άλλες χώρες της ΕΕ να πράξουν το ίδιο».

Ο πρωθυπουργός της Ουγγαρίας Viktor Orbán, εν τω μεταξύ, θέλει να χρησιμοποιήσει την επίσκεψη του Κινέζου προέδρου ως αντίβαρο στις πιέσεις των Βρυξελλών. Από τότε που ανέλαβε την εξουσία, έχει πιέσει σταθερά για ένα «ανατολικό άνοιγμα» στην εξωτερική πολιτική της χώρας.

Το 2015, η Ουγγαρία ήταν το πρώτο μέλος της ΕΕ που εντάχθηκε στο νέο σχέδιο της Κίνας για το «Δρόμο του Μεταξιού», καθιστώντας την σημαντική πύλη εμπορίου και μεταφορών για το Πεκίνο προς την Ευρώπη.

Τον περασμένο Οκτώβριο, ο Orbán συμμετείχε σε σύνοδο κορυφής για την πρωτοβουλία Belt and Road Initiative (BRI) του Xi στο Πεκίνο, ενώ όλοι οι άλλοι Ευρωπαίοι ομόλογοι του έμειναν μακριά, ενώ η Ιταλία αποχώρησε από το σχήμα λίγο αργότερα.

Στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας BRI, τα κινεζικά δάνεια χρηματοδοτούν την επέκταση μιας σιδηροδρομικής σύνδεσης μεταξύ Ουγγαρίας και Σερβίας για τη δημιουργία μιας σύνδεσης με το ελληνικό λιμάνι του Πειραιά, το οποίο ανήκει κατά πλειοψηφία στην κινεζική ναυτιλιακή εταιρεία Cosco.

Ηλεκτρικά οχήματα στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος

Ο Xi θα χρησιμοποιήσει επίσης την επίσκεψή του για να ανακοινώσει περαιτέρω επενδύσεις, οι οποίες έρχονται την κατάλληλη στιγμή για την Ουγγαρία, καθώς η οικονομία της Βουδαπέστης έχει χάσει μπλοκαρισμένα κονδύλια της ΕΕ λόγω παραβιάσεων του κράτους δικαίου.

Ενώ η Κίνα έφερε τις περισσότερες άμεσες ξένες επενδύσεις (ΑΞΕ) στην Ουγγαρία το 2020 και το 2023, οι κινεζικές εταιρείες συνεχίζουν να επενδύουν στην Ουγγαρία σε μεγάλη κλίμακα.

Τον Ιανουάριο, ο μεγαλύτερος παραγωγός ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο, η κινεζικών συμφερόντων BYD, ανακοίνωσε ότι θα δημιουργήσει την πρώτη της ευρωπαϊκή μονάδα παραγωγής στη νότια Ουγγαρία, επιπλέον της μονάδας κατασκευής ηλεκτρικών λεωφορείων, η οποία άνοιξε το 2016.

Η σχέση μεταξύ της BYD και της Ουγγαρίας θα καθοδηγείται πιθανότατα από οικονομικές παρά από γεωπολιτικές παραμέτρους. Αρκετές κινεζικές εταιρίες ηλεκτρικών οχημάτων έχουν εκφράσει ενδιαφέρον για εργοστάσια κατασκευής στην Ευρώπη ώστε να κατανοήσουν καλύτερα την ευρωπαϊκή αγορά και να παρακάμψουν τους εμπορικούς δασμούς. Οι ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες ακολούθησαν παρόμοια στρατηγική στην Ευρώπη τη δεκαετία του 1980.

Άλλοι κινέζοι κατασκευαστές σχεδιάζουν να κατασκευάσουν εργοστάσια στην Ισπανία, το Ηνωμένο Βασίλειο και την Πολωνία.

Η καθοριστική στροφή προς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έδωσε στους νεόκοπους κινέζους παραγωγούς την ευκαιρία να εισέλθουν στον προσοδοφόρο τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, την ώρα που οι ευρωπαίοι κατασκευαστές αυτοκινήτων παλεύουν να ανταγωνιστούν με την εγχώρια προσφορά στην ηλεκτροκίνηση.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ξεκινήσει μια υψηλού προφίλ έρευνα για τους κινέζους παραγωγούς ηλεκτρικών οχημάτων. Εάν η έρευνα καταλήξει στο συμπέρασμα ότι οι εταιρείες αυτές έλαβαν αθέμιτη στήριξη από την κυβέρνησή τους, η ΕΕ θα μπορούσε να επιβάλει επιπλέον δασμούς στα κινεζικά αυτοκίνητα που εισάγονται στο μπλοκ.

Ωστόσο, οι εν λόγω δασμοί ενδέχεται να μην επαρκούν για την προστασία των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών. Πρόσφατη μελέτη κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι κατασκευαστές της Κίνας απολαμβάνουν τέτοιο πλεονέκτημα κόστους έναντι των ευρωπαίων αντιπάλων τους που θα χρειαζόταν δασμός 50% για να αποτρέψει τις κινεζικές εισαγωγές αυτοκινήτων.

Επομένως, οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις μπορεί να είναι πιο δεκτικές στην κινεζική παραγωγή στο έδαφός τους, λόγω της ανταγωνιστικής αδυναμίας των εγχώριων αυτοκινητοβιομηχανιών τους.

Στρατόπεδο υπέρ της ειρήνης

Πέρα από το εμπόριο και τις επενδύσεις, ο πόλεμος της Ρωσίας στην Ουκρανία και το σχέδιο ειρήνης της Κίνας αναμένεται να αποτελέσουν άλλα θέματα που θα τεθούν ψηλά στην ατζέντα.

Ο υπουργός Εξωτερικών της Ουγγαρίας Péter Szijjártó δήλωσε ότι η Βουδαπέστη χαιρετίζει την πρόταση του ειρηνευτικού σχεδίου του Πεκίνου «πρώτα απ’ όλα επειδή υπάρχει και επίσης επειδή αφορά την ειρήνη», προσθέτοντας ότι «η Κίνα είναι αναμφισβήτητα ένα από τα ισχυρότερα κράτη στο στρατόπεδο υπέρ της ειρήνης που τονίζει συνεχώς τη σημασία της ειρήνης».

«Υπάρχει πλήρης συναίνεση μεταξύ μας σε αυτό το θέμα, γι’ αυτό και η δυνατότητα δημιουργίας ειρήνης θα είναι ένα σημαντικό θέμα στην ατζέντα των συνομιλιών», είπε.

(από euractiv.gr)