Η Διάσχιση του Ατλαντικού Δεν είναι Εύκολη Λύση για τους Μεγάλους Πετρελαϊκούς Ομίλους της Ευρώπης

Η Διάσχιση του Ατλαντικού Δεν είναι Εύκολη Λύση για τους Μεγάλους Πετρελαϊκούς Ομίλους της Ευρώπης
energia.gr
Παρ, 10 Μαΐου 2024 - 09:55

Το 1924 δημιουργήθηκε μια νέα επιχείρηση, η Compagnie française des pétroles, για να αντιμετωπίσει τα προβλήματα ασφάλειας του πετρελαίου της Γαλλίας. Κοίταξε ανατολικά, στο Ιράκ. Εκατό χρόνια αργότερα, ο όμιλος - που τώρα ονομάζεται TotalEnergies - κοιτάζει δυτικά για να προσπαθήσει να λύσει έναν άλλο γρίφο: το χάσμα

αποτίμησης μεταξύ των ευρωπαϊκών και των αμερικανικών πετρελαϊκών εταιρειών. Αυτή τη φορά, μπορεί να μην βρει την απάντηση στο εξωτερικό.

Ο διευθύνων σύμβουλος Patrick Pouyanné θα αναφέρει τον Σεπτέμβριο αν πιστεύει ότι ο μεγάλος γαλλικός πετρελαϊκός όμιλος θα πρέπει να μεταφέρει την κύρια εισαγωγή του στη Νέα Υόρκη. Ο πρώην διευθύνων σύμβουλος της Shell Ben van Beurden έχει δηλώσει ότι μπορεί να επωφεληθεί από τη μετακίνηση της εισαγωγής της από το Λονδίνο, παρά την απόφασή του κατά της υπερατλαντικής μετακίνησης το 2021. Το σημερινό αφεντικό Wael Sawan, έχοντας κάνει παρόμοιες σκέψεις, λέει ότι αυτή δεν είναι μια βιώσιμη προοπτική, σημειώνουν οι FT.

Η εξέταση της Total αντανακλά εν μέρει την μετατόπιση της μετοχικής της βάσης. Τα δύο πέμπτα του μετοχικού της κεφαλαίου κατέχονται από βορειοαμερικανούς επενδυτές έναντι 30% το 2012.

Αλλά η μεγαλύτερη ώθηση είναι η αποτίμηση. Παρόλο που το υπερατλαντικό χάσμα έχει μειωθεί από τις αρχές του 2023, σε βάση μελλοντικών/τιμολογιακών κερδών η Shell, η Total και η BP διαπραγματεύονται με μέσο όρο 32% έκπτωση σε σύγκριση με την ExxonMobil και τη Chevron σύμφωνα με τους αριθμούς της FactSet.

 

Αυτό που δεν αποτυπώνει αυτό είναι ένα ακόμη μεγαλύτερο στρατηγικό χάσμα. Οι ευρωπαϊκές μεγάλες εταιρείες υιοθετούν μια πιο επιθετική προσέγγιση στην ενεργειακή μετάβαση.

Η Total θα διαθέσει φέτος 5 δισ. δολάρια από τις κεφαλαιουχικές δαπάνες ύψους 17-18 δισ. δολαρίων, ήτοι ποσοστό που προσεγγίζει το 30%, στην ολοκληρωμένη δραστηριότητά της στον τομέα της ενέργειας με χαμηλότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. 

Μόνο το 12,5% του προγραμματισμένου προϋπολογισμού της Chevron για το 2024 αφορά δραστηριότητες με χαμηλότερες εκπομπές άνθρακα.

Οι μέτοχοι δυσκολεύονται να κατανοήσουν πώς τα περιουσιακά στοιχεία με χαμηλότερες εκπομπές άνθρακα θα αποφέρουν συγκρίσιμες αποδόσεις με αυτές των υδρογονανθράκων. Οι εταιρείες δεν θα έχουν ευκολότερο δρόμο για να τους πείσουν στις ΗΠΑ.

Κάθε χρόνο που οι ευρωπαϊκές μεγάλες εταιρείες δαπανούν το 20-30% των capex του ομίλου για ανάπτυξη με χαμηλές εκπομπές άνθρακα, οι ομοειδείς εταιρείες των ΗΠΑ - που δεν κάνουν το ίδιο - έχουν 10-15% περισσότερες λειτουργικές ταμειακές ροές για διανομή στους μετόχους, λέει ο αναλυτής της Bank of America Chris Kuplent.

Μια εισαγωγή στη Νέα Υόρκη δεν θα το αλλάξει αυτό χωρίς στρατηγική αλλαγή. Ωστόσο, ο Pouyanné επιμένει ότι η Total θα είναι "συνεπής" με τη στρατηγική της. Η Sawan της Shell έχει τροποποιήσει την προσέγγισή της, αλλά ο όμιλος εξακολουθεί να διαθέτει ένα μεγάλο μέρος των επενδύσεων σε επιχειρήσεις με χαμηλότερες εκπομπές άνθρακα.

Η είσοδος σε αμερικανικούς δείκτες μετοχών, όπως ο S&P 500, δεν είναι δεδομένη. Οι κανόνες σχετικά με την έδρα στις ΗΠΑ φαίνονται δύσκολοι, λέει ο Giacomo Romeo της Jefferies, με βάση παράγοντες όπως η έδρα και το ποσοστό των περιουσιακών στοιχείων μιας εταιρείας στις ΗΠΑ.

Οι δυσκολίες στο εσωτερικό της χώρας θα ωθούν πάντα τις εταιρείες να εξετάζουν λύσεις στο εξωτερικό. Αλλά αν η μετακίνηση στη Νέα Υόρκη δεν συνοδεύεται ρητά από μια σημαντική στρατηγική αλλαγή, είναι παραπλανητικό να πιστεύει κανείς ότι προσφέρει μια εύκολη λύση για τους μεγάλους της Ευρώπης.