Η ΕΕ προετοίμασε μια λίστα σχεδόν 2.000 υποψήφιων έργων συνολικής αξίας 1.3 τρις ευρώ, που θα μπορούσαν να επωφεληθούν από το επενδυτικό σχέδιο ύψους 315δις ευρώ

Η ΕΕ προετοίμασε μια λίστα σχεδόν 2.000 υποψήφιων έργων συνολικής αξίας 1.3 τρις ευρώ, που θα μπορούσαν να επωφεληθούν από το επενδυτικό σχέδιο ύψους 315δις ευρώ.

Σύμφωνα με το έγγραφο της ΕΕ, πάνω από 2.000 έργα σε όλη την ΕΕ ελπίζουν να εξασφαλίσουν ένα κομμάτι από το επενδυτικό σχέδιο δισεκατομμυρίων ευρώ που ανακοίνωσε ο νέος Πρόεδρος της Κομισιόν, Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ. Η Κομισιόν ζήτησε από τα κράτη μέλη να υποβάλουν μια λίστα δυνητικών έργων που θα μπορούσαν να χρηματοδοτηθούν.

Τα έργα αυτά ποικίλουν, από την κατασκευή ενός νέου τερματικού σταθμού στο αεροδρόμιο του Ελσίνκι, την αναβάθμιση των αντιπλημμυρικών έργων στη Μεγάλη Βρετανία μέχρι και τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης των δημοσίων κτιρίων στη Γαλλία.

Μακροσκελής λίστα

Σε δελτίο Τύπου στις 9 Δεκεμβρίου, η Κομισιόν προσδιόρισε «περίπου 2.000 έργα σε όλη την Ευρώπη αξίας 1.3 τρις ευρώ δυνητικών επενδύσεων, από τις οποίες πάνω από € 500 δισεκατομμύρια αξίας των έργων θα μπορούσε ενδεχομένως να εφαρμοστεί κατά τα επόμενα τρία χρόνια. Πολλά από αυτά τα έργα, αυτή τη στιγμή, δεν έχουν υλοποιηθεί λόγω οικονομικών, ρυθμιστικών ή άλλων εμποδίων.

Τα υποψήφια έργα σε αυτή τη λίστα, η οποία δεν έχει ακόμη οριστικοποιηθεί, περιλαμβάνουν ένα πρόγραμμα ανακαίνισης κτιρίων στις Κάτω Χώρες, την κατασκευή του νέου λιμένα στην Ιρλανδία καθώς και την κατασκευή μιας νέας σιδηροδρομικής γραμμής υψηλής ταχύτητας μεταξύ της Εσθονίας, της Λετονίας, της Λιθουανίας και της Πολωνίας, αξίας € 4.5 δις.

Η Κομισιόν ευελπιστεί τα πρώτα έργα που θα επιλέξει να αποκτήσουν πρόσβαση σε χρηματοδότηση τον Ιούνιο του 2015.

Συμφωνία με ΕΚΤ

Ο στόχος του επενδυτικού σχεδίου, δη σε μια περίοδο όπου τα επίπεδα επενδύσεων είναι σε ιστορικό χαμηλό, είναι να αποφευχθεί μια παρατεταμένη περίοδος οικονομικής στασιμότητας. Η Επιτροπή ελπίζει ότι τα € 21 δισεκατομμύρια κεφαλαίων του EFSI θα ξεκινήσουν μια «αλυσιδωτή αντίδραση», δημιουργώντας € 315 δις σε επενδύσεις σε διάστημα τριών ετών.

Το συνολικό ποσό που θα μπορούσε να φτάσει ακόμη και τα € 500 δισεκατομμύρια, αν τα κράτη μέλη της ΕΕ δώσουν επίσης χρήματα στο σχέδιο. Η συνεισφορά τους θα εξαιρείται από την αξιολόγηση της Επιτροπής σχετικά με τους εθνικούς προϋπολογισμούς τους, κάτι που θα μπορούσε να βοηθήσει ορισμένες χώρες να φέρουν τους προϋπολογισμούς τους σε επίπεδο συμβατό με τους ευρωπαϊκούς κανόνες.

Ορισμένοι αναλυτές θεωρούν το επενδυτικό σχέδιο ως μια σιωπηρή συμφωνία μεταξύ της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ) και των κρατών μελών, σε μια εποχή που τα κράτη είναι αντιμέτωπα με αναιμική ανάπτυξη, μαζική ανεργία και χαμηλά επίπεδα του πληθωρισμού.

Σύμφωνα με τους όρους της συμφωνίας αυτής, τα κράτη μέλη της ΕΕ θα δεσμεύονται για μεταρρυθμίσεις, προκειμένου να βελτιώσουν την ανταγωνιστικότητά τους και να ενισχύσουν τις επενδύσεις, και σε αντάλλαγμα, η ΕΚΤ θα ξεκινήσει μια πολιτική «ποσοτικής χαλάρωσης», που αφορούν στην αγορά των κρατικών ομολόγων, προκειμένου να επιστρέψει τη ρευστότητα πίσω στην ευρωπαϊκή οικονομία.

Η έκθεση καταλήγει στο συμπέρασμα ότι δίνοντας έμφαση στις σωστές μεταρρυθμίσεις, διευρύνοντας το ρόλο του ιδιωτικού τομέα και αναπτύσσοντας μια ευρωπαϊκή αγορά υποδομών θα βοηθηθεί η οικονομική ανάπτυξη, η ανταγωνιστικότητα, η απασχόληση και η κοινωνική ευημερία.

Ο αντιπρόεδρος Jyrki Katainen, αρμόδιος για την Απασχόληση, Ανάπτυξη, τις Επενδύσεις και την Ανταγωνιστικότητα, δήλωσε: «Η σημερινή έκθεση δείχνει ότι υπάρχουν τεράστιες επενδυτικές ανάγκες και βιώσιμα σχέδια, τα οποία θα μπορούσαν να αυξήσουν την οικονομική ανάπτυξη και να δημιουργήσουν περισσότερες ευκαιρίες εργασίας στην Ευρώπη. Υπήρξε μια σοβαρότατη αποσύνδεση μεταξύ των διαθέσιμων επενδύσεων και των υπαρχόντων αξιόπιστων σχεδίων. Τώρα πραγματοποιούμε ένα μεγάλο βήμα για να αποκαταστήσουμε την εμπιστοσύνη των επενδυτών και τη σύνδεση των δύο»