«Αναγνωρίζουμε ως επιτακτική την ανάγκη στήριξης της ελληνικής βιομηχανίας με δράσεις και παρεμβάσεις των αρμοδίων υπουργείων, οι οποίες αφενός μεν θα εξασφαλίσουν τη βιωσιμότητα της ελληνικής βιομηχανίας και αφετέρου θα τονώσουν την ανταγωνιστικότητά της, θα οδηγήσουν σε μείωση της ανεργίας μέσω της αύξησης των θέσεων εργασίας και θα προσελκύσουν νέες επενδύσεις»

«Αναγνωρίζουμε ως επιτακτική την ανάγκη στήριξης της ελληνικής βιομηχανίας με δράσεις και παρεμβάσεις των αρμοδίων υπουργείων, οι οποίες αφενός μεν θα εξασφαλίσουν τη βιωσιμότητα της ελληνικής βιομηχανίας και αφετέρου θα τονώσουν την ανταγωνιστικότητά της, θα οδηγήσουν σε μείωση της ανεργίας μέσω της αύξησης των θέσεων εργασίας και θα προσελκύσουν νέες επενδύσεις».

Πρόκειται για απόσπασμα από την επιστολή του υφυπουργού Ανάπτυξης κ. Οδυσσέα Κωνσταντινόπουλου προς τα αρμόδια υπουργεία που διαμορφώνουν τη βιομηχανική πολιτική με την οποία τους ζητεί να τοποθετηθούν απέναντι στις προτάσεις της Συντονιστικής Ομάδας Εργασίας για το λειτουργικό κόστος της βιομηχανίας και ειδικότερα το ενεργειακό κόστος της.

Σημειώνεται ότι η Συντονιστική Ομάδα Εργασίας συγκλήθηκε μετά την πρώτη συνεδρίαση της Διυπουργικής Επιτροπής για τη βιομηχανική πολιτική τον περασμένο Ιούλιο.

Αθέμιτος ανταγωνισμός

Στην επιστολή αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι «η ελληνική βιομηχανία έχει σημαντικά υψηλότερο ενεργειακό κόστος σε σύγκριση με τις αντίστοιχες βιομηχανίες των ανταγωνιστριών της ευρωπαϊκών χωρών καθώς οι τελευταίες παρέχουν στοχευμένες εκπτώσεις στις επιχειρήσεις τους αλλά και μέτρα αντιστάθμισης, με αποτέλεσμα να δημιουργείται αθέμιτος ανταγωνισμός εις βάρος των ελληνικών βιομηχανιών» και επισημαίνεται πως «εφόσον υλοποιηθούν οι προτεινόμενες παρεμβάσεις - όλες ή το μεγαλύτερο μέρος εξ αυτών - οι έλληνες βιομήχανοι θα δεσμευθούν για νέες επενδύσεις στη χώρα μας με άμεσο επακόλουθο την ανάπτυξη, την αύξηση της απασχόλησης και την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας».

Η αλήθεια είναι ότι απαιτήθηκαν έξι χρόνια για να αντιληφθεί το πολιτικό προσωπικό ότι η βαριά βιομηχανία της χώρας  αδυνατεί να κοιτάξει στα μάτια τον ευρωπαϊκό ανταγωνισμό, με υπαιτιότητα όμως της ΔΕΗ και της ΔΕΠΑ, που προμηθεύουν με ακριβό ρεύμα και φυσικό αέριο τις επιχειρήσεις, αλλά και του ίδιου του κράτους, το οποίο από το 2010 και μετά επέβαλε υψηλούς Ειδικούς Φόρους Κατανάλωσης στα τιμολόγια για να αντιμετωπίσει το δημοσιονομικό κενό.

Χρειάστηκε να κλείσουν μεγάλες βιομηχανικές μονάδες (η Χαλυβουργία στον Ασπρόπυργο, τα Τσιμέντα Χαλκίδας, ιστορικές κεραμουργίες) και να βρεθούν στον δρόμο χιλιάδες εργαζόμενοι για να ενεργοποιηθεί το κράτος που φαίνεται από την παραπάνω επιστολή να υιοθετεί τα προτεινόμενα μέτρα στήριξης με άμεσες θεσμικές παρεμβάσεις και δράσεις.

Οι διαπιστώσεις της Διυπουργικής Επιτροπής, όπως αποτυπώνονται για πρώτη φορά ξεκάθαρα στην επιστολή που απέστειλε ο κ. Κωνσταντινόπουλος προς τα συναρμόδια υπουργεία, είναι καταλυτικές και καλούν σε λήψη άμεσων μέτρων.

Το περίφημο όμως ενεργειακό κόστος αφορά κυρίως την ηλεκτρική ενέργεια και το φυσικό αέριο. Δεν είναι τυχαίο ότι και τις δύο αυτές πηγές τις διαχειρίζονται μονοπωλιακές δημόσιες επιχειρήσεις. Και εκεί εντοπίζεται το πρόβλημα, που έστω και αργά αναγνώρισε η κυβέρνηση. Για παράδειγμα, δεν μπορεί μια επιχείρηση να έχει φτάσει μέσα από ποικίλες εξοικονομήσεις και με απουσία τραπεζικού δανεισμού να παράγει 20% χαμηλότερα από την αντίστοιχη γερμανική προκειμένου να πληρώνει 30% ακριβότερα το ρεύμα και το φυσικό αέριο στη χώρα μας.

Μήπως τελικά η βιομηχανία, όση δηλαδή απέμεινε, δουλεύει για την εταιρεία ηλεκτρισμού και την εταιρεία αερίου;

Με αυτόν τον τρόπο όμως όχι μόνο δεν μπορεί να ανταγωνιστεί τις ξένες εταιρείες αλλά, αντίθετα, η βιομηχανία συντηρεί τα τοπικά δημόσια μονοπώλια, τα οποία με τη σειρά τους δεν κάνουν την αναγκαία για τη χώρα και αυτονόητη για κάθε εταιρεία του ιδιωτικού τομέα προσπάθεια να γίνουν ανταγωνιστικότερα μέσω εκσυγχρονισμού και μείωσης του κόστους.

Δύο άξονες

Το φαινόμενο αυτό έχει δύο άξονες που το συντηρούν: ο πρώτος είναι η λογική των πιστωτών, της τρόικας, τους οποίους δεν ενδιαφέρει καθόλου η βιωσιμότητα των ιδιωτικών επενδύσεων και η ανταγωνιστικότητα της βιομηχανίας. Αντίθετα, τους ενδιαφέρει η ευημερία των δημοσίων εταιρειών προκειμένου να πουληθούν σε υψηλές τιμές και να μη χάσουν τα λεφτά που έχουν δανείσει. Λανθασμένη βεβαίως λογική. Είναι προφανές ότι δεν υπάρχει σοβαρός επενδυτής που θα πληρώσει υψηλό τίμημα για να αγοράσει μια εταιρεία που, ακόμη και αν φαίνεται ότι ευημερεί, η κρίσιμη πελατειακή βάση της βαδίζει στον αφανισμό.

Ο δεύτερος άξονας αφορά όλες τις κυβερνήσεις της κρίσης, των οποίων ο βασικός στόχος θα έπρεπε να ήταν η αλλαγή του δημόσιου τομέα. Αυτό όμως δεν το έκανε κανείς, με αποτέλεσμα η βιομηχανία να πληρώνει υπέρογκα ποσά που οφείλονται στην παραγωγική ανεπάρκεια και στην έλλειψη αποδοτικότητας μηχανισμών εταιρειών που διέπονται από  συνδικαλιστική νοοτροπία αυτοσυντήρησης.

ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

ΘΕΜΑΤΑ ΥΠΕΚΑ
Αγκάθια η χρέωση ΥΚΩ και τα τέλη πράσινης ενέργειας

Χρέωση Υπηρεσιών Κοινής Ωφελείας (ΥΚΩ) για καταναλωτές υψηλής τάσης και μέσης τάσης με ετήσια κατανάλωση μεγαλύτερη των 13 Gwh

Πρόταση: Μείωση του τέλους Υπηρεσιών Κοινής Ωφελείας (ΥΚΩ) στο επίπεδο της χρέωσης του ΕΤΜΕΑΡ, ήτοι στα 2,23 ευρώ//MWH ή στη χειρότερη περίπτωση μη αύξηση αυτού.

Αιτιολόγηση: Η αύξηση της συνολικής χρέωσης για τα ΥΚΩ για όλους τους καταναλωτές είναι της τάξης των 150 εκατ. ευρώ. Επομένως, η όποια αύξηση επιβληθεί για την ανωτέρω κατηγορία καταναλωτών δεν θα λύσει το πρόβλημα, αφού θα συγκεντρώσει μόνο 2 εκατ. ευρώ και παράλληλα θα επιβαρύνει τις 60 μεγάλες βιομηχανίες της Μέσης Τάσης που δεν προστατεύονται από το πλαφόν.

Αναπροσαρμογή του πλαφόν ΕΤΜΕΑΡ

Πρόταση: Αναπροσαρμογή του πλαφόν ΕΤΜΕΑΡ με βάση τις νέες Κατευθυντήριες Γραμμές για κρατικές ενισχύσεις στην ενέργεια και το περιβάλλον: 4% της ακαθάριστης προστιθέμενης αξίας της επιχείρησης και 0,5% για κλάδους με ένταση ηλεκτρικής ενέργειας άνω του 20%.

Αιτιολόγηση: Η ρύθμιση αυτή είναι απόλυτα συμβατή με το Ευρωπαϊκό Δίκαιο και θα ελαφρύνει σημαντικά το κόστος σε πολλούς βιομηχανικούς κλάδους της χώρας.

Τιμή φυσικού αερίου

Πρόταση: (α) Επαναδιαπραγμάτευση της συμφωνίας με Gazprom όσον αφορά τις φόρμουλες υπολογισμού και τις συμφωνημένες ελάχιστες ποσότητες (take or pay).
(β) Παρέμβαση της κυβέρνησης στα κοινοτικά όργανα ώστε να υπάρξει πρόσβαση μέσω Βουλγαρίας στο φθηνό φυσικό αέριο των ευρωπαϊκών hubs.

Αιτιολόγηση: Η τιμή του φυσικού αερίου παραμένει 40% υψηλότερη από την αντίστοιχη στην Ευρώπη δημιουργώντας μεγάλο πρόβλημα ανταγωνιστικότητας της ελληνικής βιομηχανίας.

Διατήρηση υφιστάμενων βιομηχανικών τιμολογίων μέχρις ότου εφαρμοστούν οι δημοπρασίες Ηλεκτρικής Ενέργειας από τη ΔΕΗ, τύπου ΝΟΜΕ

Πρόταση: Να σχεδιασθεί το ΝΟΜΕ στο πρότυπο του γαλλικού, ώστε να δίνει τιμές στη βιομηχανία στο επίπεδο των υφιστάμενων τιμολογίων.

Άνοιγμα αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας μέσω δυνατότητας αυτοπρομήθειας της βιομηχανίας μέσω εισαγωγών

Πρόταση: Να γίνονται οι εισαγωγές εκτός υποχρεωτικού pool, με παράλληλη θέσπιση ασφαλιστικών δικλίδων για την προστασία των βιομηχανικών καταναλωτών κατά τη συμμετοχή τους στα CBC auctions από αθέμιτες δράσεις παικτών της αγοράς με δεσπόζουσα θέση (στο πρότυπο των virtual imports που εφαρμόζονται στην Ιταλία).

Αιτιολόγηση: Θα επιτευχθούν ανταγωνιστικές τιμές στην ηλεκτρική ενέργεια.

Αυτοπαραγωγή Ηλεκτρικής Ενέργειας

Πρόταση: Να απαλλαγεί η αυτοπαραγόμενη ηλεκτρική ενέργεια από την επιβολή του ΕΤΜΕΑΡ και των ΥΚΩ.

Εκδοση άδειας περιβαλλοντικών όρων

Πρόταση: Να απλουστευθεί η διαδικασία και να τεθεί αυστηρός χρονικός περιορισμός για την έκδοση Αδειας Περιβαλλοντικών Ορων, καθώς και να επεκταθεί σε όλες τις επενδύσεις το ισχύον θεσμικό πλαίσιο των αδειοδοτήσεων των ιδιωτικών και στρατηγικών επενδύσεων.

ΔΡΑΣΕΙΣ
Στο στόχαστρο και η μείωση του μισθολογικού κόστους

Στις διαπιστώσεις της Διυπουργικής περιλαμβάνονται και άλλες στρεβλώσεις και προτείνονται αναπτυξιακές δράσεις για τη μείωση του μη μισθολογικού κόστους και τη σύνδεση της έρευνας και της τεχνολογίας με τη βιομηχανία, για αυτό και η επιστολή έχει κοινοποιηθεί και στους υπουργούς Εργασίας και Παιδείας κ.κ. Ι. Βρούτση και Αν. Λοβέρδο αντιστοίχως. 

Τέλος, σχετικά με θέματα ευρισκόμενα στο στάδιο επίλυσης, όπως η διακοψιμότητα στην επιστολή, αναφέρεται πως άμεσα αναμένεται η έκδοση υπουργικής απόφασης από το ΥΠΕΚΑ για την εγκρινόμενη διαδικασία του μηχανισμού έπειτα από πρόταση του ΑΔΜΗΕ που είναι και ο αρμόδιος φορέας για τη διενέργεια των δημοπρασιών.

ΘΕΜΑΤΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Οι φόροι στραγγαλίζουν τις επιχειρήσεις

Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης (ΕΦΚ) για βιομηχανική χρήση στο φυσικό αέριο

Πρόταση: Να μειωθεί στο 1/5 της σημερινής τιμής (ελάχιστο επιτρεπόμενο από την οδηγία επίπεδο) μόνο για βιομηχανική χρήση. Ο περιορισμός των MWh μπορεί να γίνει με κατώφλι κατανάλωσης (π.χ., Ολλανδία).

Αιτιολόγηση: Η εκτιμώμενη κατανάλωση της βιομηχανίας (μη συμπεριλαμβανομένης της συμπαραγωγής της ΑτΕ) για το 2014 είναι της τάξεως των 6.500.000 MWh και, σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ, το εκτιμώμενο έσοδο ανέρχεται σε περίπου 54 εκατ. ευρώ. Ο επιβαλλόμενος ΕΦΚ είναι ο υψηλότερος στην Ευρώπη (πλην Κύπρου), αν ληφθούν υπόψη οι εξαιρέσεις και οι επιστροφές για τις βιομηχανίες (στοιχεία Eurostat). Η απώλεια των συγκεκριμένων εσόδων όχι απλώς αντισταθμίζεται αλλά αντιστρέφεται τόσο με τη διατήρηση και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας όσο και συνολικά σε επίπεδο ελληνικής οικονομίας (δηλαδή, συνεκτιμώντας την απώλεια εσόδων, το αποτέλεσμα βγαίνει θετικό κατά περίπου 15 εκατ. ευρώ).

ΕΦΚ για ηλεκτροπαραγωγή και συμπαραγωγή

Πρόταση: Να καταργηθεί, καθώς απαγορεύεται κατ' αρχήν από την οδηγία αλλά αποτελεί και φόρο στον φόρο ή, στη χειρότερη περίπτωση, να ενσωματωθεί στις προσφορές των μονάδων στην ημερήσια αγορά και να μην επιβαρύνει οριζόντια όλους τους προμηθευτές μέσω διακριτού λογαριασμού προσαύξησης.

Αιτιολόγηση: Η εκτιμώμενη κατανάλωση για το 2014 είναι της τάξεως των 17.000.000 MWh και το αναμενόμενο έσοδο ανέρχεται σε περίπου 89 εκατ. ευρώ. Συνεκτιμώντας την απώλεια του ανωτέρω εσόδου το τελικό αποτέλεσμα για την ελληνική οικονομία είναι θετικό από το εν λόγω μέτρο κατά 43 εκατ. ευρώ. Εκτιμάται ότι τα ανωτέρω μέτρα μπορούν να αυξήσουν την προστιθέμενη αξία στην ελληνική οικονομία κατά 623 εκατ. ευρώ και την απασχόληση κατά 12.500 θέσεις εργασίας.

ΕΦΚ ηλεκτρικής ενέργειας που επιβάλλεται σε ετήσιες καταναλώσεις > 13 GWh
(Εκτιμώμενη συνολική κατανάλωση της κατηγορίας αυτής 1.800 GW)

Πρόταση: Εξομοίωση του επιβαλλόμενου ΕΦΚ σε αυτή την κατηγορία με τη χρέωση στην υψηλή τάση (μείωση από 5 ευρώ/MWh σε 2,5 ευρώ/ΜWh).

Επίσης υπάρχει πρόταση και για απαλλαγή από τον ΕΦΚ της ηλεκτρικής ενέργειας που χρησιμοποιείται για ορυκτολογική κατεργασία.

(από την εφημερίδα "ΤΟ ΒΗΜΑ", 23/11/2014)