Υπογράφηκαν Σήμερα οι Συμβάσεις για τη Διασύνδεση των Κυκλάδων

Υπογράφηκαν Σήμερα οι Συμβάσεις για τη Διασύνδεση των Κυκλάδων
της Αθηνάς Καλαϊτζόγλου
Τετ, 10 Σεπτεμβρίου 2014 - 15:37
Μετά από μια 20ετία καθυστερήσεων, παλινωδιών και αναβολών, η διασύνδεση των Κυκλάδων με το ηπειρωτικό σύστημα φαίνεται ότι παίρνει σάρκα και οστά. Η ηλέκτριση του υποβρύχιου καλωδίου, που θα διασυνδέσει το Λαύριο με τη Σύρο και τη Σύρο με την Πάρο, την Τήνο και τη Μύκονο, προβλέπεται να γίνει στο β’ εξάμηνο του 2016. Η τυπική έναρξη της πρώτης φάσης του έργου σηματοδοτήθηκε από τη σημερινή υπογραφή των συμβάσεων του ΑΔΜΗΕ με τις τέσσερις ανάδοχες εταιρίες, οι οποίες αναλαμβάνουν να διεκπεραιώσουν τις ισάριθμες υποομάδες στις οποίες έχει «σπάσει».

Μετά από μια 20ετία καθυστερήσεων, παλινωδιών και αναβολών, η διασύνδεση των Κυκλάδων με το ηπειρωτικό σύστημα φαίνεται ότι παίρνει σάρκα και οστά. Η ηλέκτριση του υποβρύχιου καλωδίου, που θα διασυνδέσει το Λαύριο με τη Σύρο και τη Σύρο με την Πάρο, την Τήνο και τη Μύκονο, προβλέπεται να γίνει στο β’ εξάμηνο του 2016. Η τυπική έναρξη της πρώτης φάσης του έργου σηματοδοτήθηκε από τη σημερινή υπογραφή των συμβάσεων του ΑΔΜΗΕ με τις τέσσερις ανάδοχες εταιρίες, οι οποίες αναλαμβάνουν να διεκπεραιώσουν τις ισάριθμες υποομάδες στις οποίες έχει «σπάσει».

Η ιταλική Prysmian Power Link Srl θα κατασκευάσει την υπόγεια και υποβρύχια καλωδιακή διασύνδεση 150 KV Λαυρίου-Σύρου, η ελληνική Ελληνικά Καλώδια ΑΕ τις διασυνδέσεις 150 KV Τήνου-Σύρου, Σύρου-Μυκόνου, Σύρου-Πάρου και το τερματικό καλωδίων 150 KV στην Τήνο, η γαλλική Alstom Grid Spa τους υποσταθμούς, ζεύξης 150 KV στο Λαύριο και υποβιβασμού 150 KV/ MT σε Σύρο, Πάρο και Μύκονο, καθώς και τις υπαίθριες διατάξεις σύνδεσης με το ΚΥΤ 400 KV του Λαυρίου και η σουηδική ABB AB με την ABB ΑΕ το συγκρότημα αυτόματης αντιστάθμισης αέργου ισχύος στη Σύρο. Η συμβατική υποχρέωση των αναδόχων για την παράδοση των τριών πρώτων κομματιών είναι οι 22 μήνες, ενώ για το τελευταίο οι 18 μήνες.

Το πιο δύσκολο κομμάτι του όλου project είναι η κατασκευή του υποβρύχιου καλωδίου, που θα πάρει και τον περισσότερο χρόνο, ενώ η πόντιση του εκτιμάται για το 2016.

Στη β’ φάση του έργου για τις Κυκλάδες, για το οποίο θα γίνει εκ νέου διεθνής διαγωνισμός, προβλέπεται η σύνδεση της Νάξου με την Πάρο και τη Μύκονο. Η εκτίμηση που δίνεται είναι ότι θα τεθεί σε λειτουργία το 2017. Τότε θα είναι δυνατή και η δυνατότητα απομάκρυνσης των Αυτόνομων Σταθμών Παραγωγής, που λειτουργούν με πετρέλαιο και οι οποίοι θα τεθούν σε ψυχρή εφεδρεία, έτοιμοι να χρησιμοποιηθούν σε έκτακτες περιπτώσεις. Θα υπάρξει και μία γ’ φάση που περιλαμβάνει και δεύτερη σύνδεση της Σύρου με το Λαύριο και για την οποία θα χρειασθεί, επίσης, διεθνής διαγωνισμός. Με αυτήν πλέον, που υπολογίζεται να λειτουργήσει ως το 2019, ολοκληρώνεται η διασύνδεση των Κυκλάδων, η οποία θα επιφέρει σε ετήσια βάση εξοικονόμηση 100 εκατ. ευρώ από την κατάργηση των ΥΚΩ.

Σήμερα η επιβάρυνση από τα ΥΚΩ ανέρχεται στο δυσθεώρητο ποσό του 1 δισ. ευρώ ετησίως, το 50% των οποίων προέρχεται από τη μη διασύνδεση της Κρήτης. Για το έργο αυτό ο ΑΔΜΗΕ έχει αναθέσει και είναι σε εξέλιξη μελέτες βυθού, ενώ διερευνάται και η χωροθέτηση του καλωδίου στην κατάληξη του στην Κρήτη. Κατά πάσα πιθανότητα, το καλώδιο που θα συνδέσει την Κρήτη με το ηπειρωτικό σύστημα θα ξεκινά κι αυτό από το Λαύριο.

Μιλώντας στην εκδήλωση υπογραφής των συμβάσεων ο υφυπουργός ΠΕΚΑ Μάκης Παπαγεωργίου υπογράμμισε τη σημασία των διασυνδέσεων, τις οποίες χαρακτήρισε ακρογωνιαίο λίθο για την ενίσχυση του ανταγωνισμού στην εγχώρια ηλεκτρική αγορά. Όπως είπε, οι διασυνδέσεις αποκτούν σημασία και με τις άλλες μεταρρυθμίσεις που προωθούνται για την αναδιοργάνωση της αγοράς, η οποία έτσι θα αλλάξει εντελώς πρόσωπο στ επόμενα χρόνια.

Ο πρόεδρος της ΡΑΕ Νίκος Βασιλάκος επισήμανε ότι το έργο προσδίδει αξία για το μέλλον, αποτελεί τον πρόδρομο για τη διασύνδεση όλων των νησιών του Αιγαίου, καθώς και κρίσιμο βήμα για τη μείωση της επιβάρυνσης από τα ΥΚΩ. Ωστόσο, είπε, υπάρχει ακόμη δρόμος και αρκετή δουλειά να γίνει από όλους. Ο ίδιος υπενθύμισε ότι η ΡΑΕ έχει κάνει μελέτη, σε συνεργασία με το ΕΜΠ, για τη διασύνδεση όλων των νησιών με το ηπειρωτικό σύστημα, ενώ το 2011 δόθηκε στη δημοσιότητα και η μελέτη για τη σύνδεση της Κρήτης. Το έργο αυτό περιλαμβάνεται πλέον στο 10ετές πρόγραμμα επενδύσεων του ΑΔΜΗΕ (2014-2023) και στόχος είναι να λειτουργήσει το 2019.

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΗ Αρθούρος Ζερβός επισήμανε την ανάγκη να αντιμετωπισθούν τα θέματα καθυστερήσεων σε αυτού του είδους τα έργα, τις οποίες, πάντως, απέδωσε στις αντιδράσεις των τοπικών κοινωνιών. Σήμερα, είπε, η κοινωνική αποδοχή αυτών των έργων είναι πολύ μεγαλύτερη σε σχέση με το παρελθόν και σε αυτό συνέβαλε θετικά το black out στη Σαντορίνη πέρυσι το καλοκαίρι.

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ Γιάννης Γιαρέντης ανέφερε ότι ο ΑΔΜΗΕ έχει προγραμματίσει επενδύσεις 2,5 δισ. ευρώ για την επόμενη 10ετία, υπεραμύνθηκε της κατάτμησης του έργου των Κυκλάδων, σε σύγκριση με τον προηγούμενο διαγωνισμό που τον αντιμετώπισε σαν σύνολο και εν τέλει κηρύχθηκε άγονος, υποστήριξε ότι το έργο θα κάνει απόσβεση σε 2,5 χρόνια, υπογράμμισε ότι έτσι πλέον θα αξιοποιείται και για το ηπειρωτικό σύστημα η παραγόμενη αιολική ενέργεια στα νησιά, που σήμερα προορίζεται μόνον για τοπική χρήση, διατύπωσε ως στόχο τη διασύνδεση όλων των νησιών ως το 2030 και εξέφρασε την άποψη ότι έτσι διευκολύνεται και το έργο της ηλεκτρικής σύνδεσης με την Κύπρο, μέσω του project Eurasia Interconnector.

Στην εκδήλωση απηύθυναν χαιρετισμό και οι πρέσβεις της Ιταλίας, της Γαλλίας και της Σουηδίας.