Προστασία για Διακοπή Ηλεκτροδότησης και Ρυθμίσεις Χρεών Ζητούν Από την ΡΑΕ οι Καταναλωτές

Προστασία για Διακοπή Ηλεκτροδότησης και Ρυθμίσεις Χρεών Ζητούν Από την ΡΑΕ οι Καταναλωτές
της Αθηνάς Καλαϊτζόγλου
Δευ, 16 Ιουνίου 2014 - 13:31
Ο κίνδυνος να βρεθούν χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα, αλλά και η δυσκολία συμφωνίας για τη ρύθμιση ληξιπροθέσμων οφειλών, κυριαρχούν στις καταγγελίες των καταναλωτών προς τη ΡΑΕ το 2013. Καθώς η οικονομική κρίση παρουσίασε επιδείνωση πέρυσι οι αναφορές που υποβλήθηκαν στο Ρυθμιστή για αυτού του είδους τα θέματα παρουσίασαν αύξηση, ειδικά από την πλευρά των ευάλωτων καταναλωτών

Ο κίνδυνος να βρεθούν χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα, αλλά και η δυσκολία συμφωνίας για τη ρύθμιση ληξιπροθέσμων οφειλών, κυριαρχούν στις καταγγελίες των καταναλωτών προς τη ΡΑΕ το 2013. Καθώς η οικονομική κρίση παρουσίασε επιδείνωση πέρυσι οι αναφορές που υποβλήθηκαν στο Ρυθμιστή για αυτού του είδους τα θέματα παρουσίασαν αύξηση, ειδικά από την πλευρά των ευάλωτων καταναλωτών.

Σύμφωνα με στοιχεία της Ετήσιας Έκθεσης που δημοσιοποίησε η ΡΑΕ, οι καταναλωτές, εξαιτίας της κρίσης και των συνεπειών της, φαίνονται πιο «διαβασμένοι» στην προσπάθεια τους να αναζητήσουν προστασία ή μεσολάβηση για τα αιτήματα τους. Έτσι εκτός από το Ρυθμιστή της αγοράς, προσφεύγουν πλέον και στο Συνήγορο του Καταναλωτή, επιλογή που αναγράφεται στους λογαριασμούς του ρεύματος, για την εξωδικαστική επίλυση διαφορών μεταξύ πελάτη και προμηθευτή. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να εμφανίζονται μειωμένες οι αναφορές που υποβλήθηκαν το 2013 απευθείας στη ΡΑΕ σε σχέση με το 2012, ωστόσο η Αρχή κατέγραψε και τα αιτήματα που κοινοποιήθηκαν σε αυτή από το Συνήγορο του Καταναλωτή. Με αυτά τα δεδομένα η ΡΑΕ δέχθηκε πέρυσι 135 καταγγελίες, έναντι 299 του 2012, αλλά εξέτασε και 187 αναφορές που υποβλήθηκαν στο Συνήγορο του Καταναλωτή, έναντι 115 του 2012 (+49,9%). Συνεπώς, ο συνολικός αριθμός των καταγγελιών που έκαναν οι καταναλωτές το 2013 παρουσιάζει ανοδική πορεία σε σχέση με το 2012, υποδηλώνοντας τη δυσχερή κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει.

Απόδειξη του γεγονότος αυτού είναι ότι οι περισσότερες αναφορές προέρχονται από τα νοικοκυριά (το 74,4% του συνόλου), ενώ οι επαγγελματίες αντιπροσωπεύουν το 18,7%. Επιπλέον, οι ευάλωτοι καταναλωτές που αναζητούν το δίκιο τους στο Ρυθμιστή είναι πολύ περισσότεροι το 2013 έναντι του 2012. Από 1,2% που αντιπροσώπευαν το 2012 εκτοξεύθηκαν στο 4,8% πέρυσι. Μάλιστα το 2013 καταγράφεται δυναμικά και μια νέα κατηγορία πελατών που εμφανίζεται να έχει προβλήματα. Αυτή του οικιακού-παραγωγού, με ποσοστό 2,1%.

Πάντως, θα πρέπει να επισημανθεί ότι η συντριπτική πλειοψηφία των αναφορών έχουν να κάνουν με παράπονα για τον ηλεκτρισμό (89,1%) και πολύ λιγότερο για το φυσικό αέριο (9,1%). Ωστόσο, οι αναφορές που σχετίζονται με ζητήματα φυσικού αερίου παρουσιάζουν αύξηση το 2013 έναντι του 2012, που ήταν το 6,6% του συνόλου.

Καθώς η ΔΕΗ κυριαρχεί στη λιανική αγορά, ήταν εύλογο το μεγαλύτερο ποσοστό των καταγγελιών να αφορούν στη Δημόσια Επιχείρηση (60,8%). Επιπλέον, παρουσιάζεται διπλασιασμός των καταγγελιών για τον ΔΕΔΔΗΕ, καθώς αυξήθηκαν οι μηνιαίες εντολές από το Διαχειριστή του Δικτύου για διακοπή ηλεκτροδότησης λόγω χρεών (το 14,9% του συνόλου των αναφορών). Όσο για τους ανεξάρτητους προμηθευτές, που είχαν πολύ μικρά μερίδια το 2013, τα περισσότερα παράπονα αφορούσαν σε λάθη υπολογισμού χρεώσεων στους λογαριασμούς.

Με βάση τα επίσημα στοιχεία του ΔΕΔΔΗΕ, στις 31/12/2013, η ΔΕΗ είχε μερίδιο στη λιανική αγορά 99,6%, με 6.518.835 πελάτες, η Elpedison 0,2% με 15.694 πελάτες, η Watt & Volt 0,1% με 4.018 πελάτες, η ΗΡΩΝ 0,1% με 3.837 πελάτες, η Greek Energy ποσοστό μικρότερο του 0,1% με 2.438 πελάτες, η Volterra είχε 89 πελάτες και η Protergia 52 πελάτες.

Τα παράπονα και καταγγελίες που υποβλήθηκαν στη ΡΑΕ πέρυσι επικεντρώνονται σε τρεις κατηγορίες:

1. Λογαριασμοί, που είναι και το μεγαλύτερο κομμάτι (38%) και αφορούν στη δυσκολία συμφωνίας για ρύθμιση ληξιπρόθεσμων οφειλών, στην αδυναμία κατανόησης του υπολογισμού των χρεώσεων, σε λάθη, αλλά και σε υπέρογκες χρεώσεις για τις οποίες δεν ενημερώνονται οι πελάτες.

2. Δίκτυο (το 24,6%), που έχει να κάνει με αμφισβητούμενες καταγραφές κατανάλωσης, αποσυνδέσεις, παράπονα για την ποιότητα ηλεκτροδότησης, καθώς και άρνηση αιτημάτων σύνδεσης και καθυστερήσεις στις εργασίες σύνδεσης κυρίως με το δίκτυο φυσικού αερίου.

3. Τιμές και χρεώσεις (το 23,1%), που συνδέονται κυρίως με το «χαράτσι» ακινήτων, τις ρυθμιζόμενες χρεώσεις, αλλά και την αδιαφάνεια στον τρόπο υπολογισμού των ρυθμιζόμενων χρεώσεων και της επιστροφής της εγγύησης από τους προμηθευτές που τέθηκαν εκτός αγοράς.