Ρ. Σκούφιας: «Κεντρικό Ρόλο στις Ευρωπαϊκές Στρατηγικές Ενεργειακές Εξελίξεις θα Δώσει στην Ελλάδα ο ΤΑΡ»

Ρ. Σκούφιας: «Κεντρικό Ρόλο στις Ευρωπαϊκές Στρατηγικές Ενεργειακές Εξελίξεις θα Δώσει στην Ελλάδα ο ΤΑΡ»
energia.gr
Δευ, 9 Σεπτεμβρίου 2013 - 08:19
Μία πολύ σημαντική επένδυση, που θα δώσει ώθηση στην ελληνική οικονομία, αλλάζοντας τον ρόλο της χώρας στον ενεργειακό χάρτη, αποτελεί η συμφωνία για την κατασκευή του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου TAP από τα κοιτάσματα του Shah Deniz II σε όλη την Ευρώπη. Οπως υπογραμμίζει, μιλώντας αποκλειστικά στο «Κέρδος» ο διευθυντής του ΤΑΡ Greece κ. Ρικάρδος Σκούφιας, ένα τόσο μεγάλο έργο θα έχει άμεση θετική επίδραση στη δημιουργία θέσεων εργασίας, ενώ θα έχει και αδιαμφισβήτητα στρατηγικά οφέλη

Μία πολύ σημαντική επένδυση, που θα δώσει ώθηση στην ελληνική οικονομία, αλλάζοντας τον ρόλο της χώρας στον ενεργειακό χάρτη, αποτελεί η συμφωνία για την κατασκευή του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου TAP από τα κοιτάσματα του Shah Deniz II σε όλη την Ευρώπη. Οπως υπογραμμίζει, μιλώντας αποκλειστικά στο «Κέρδος» ο διευθυντής του ΤΑΡ Greece κ. Ρικάρδος Σκούφιας, ένα τόσο μεγάλο έργο θα έχει άμεση θετική επίδραση στη δημιουργία θέσεων εργασίας, ενώ θα έχει και αδιαμφισβήτητα στρατηγικά οφέλη, καθώς ο ΤΑΡ θα δώσει στην Ελλάδα ένα κεντρικό ρόλο στις ευρωπαϊκές στρατηγικές ενεργειακές εξελίξεις, γεγονός που -όπως λέει- στο μέλλον θα ενισχύσει τη θέση της χώρας στην περιοχή της Ν.Α. Ευρώπης. Οπως σημειώνει το γνωστό περιοδικό «Forbes» σε πρόσφατο άρθρο του, ο συγκεκριμένος αγωγός προωθεί της ενεργειακές φιλοδοξίες της χώρας μας, η οποία καθίσταται πλέον ενεργειακός κόμβος για τη γύρω περιοχή.

Ο αγωγός ΤΑΡ επελέγη έναντι του Nabucco West για τη μεταφορά φυσικού αερίου από την Κασπία στην Ευρώπη. Ποια είναι τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του ΤΑΡ έναντι του Nabucco West;

Ο άμεσος και απλός σχεδιασμός της διαδρομής του ΤΑΡ προσφέρει την πιο αποδοτική λύση για το άνοιγμα του Νοτίου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου, ο οποίος αποτέλεσε τον κύριο λόγο για την επιλογή του ως η βέλτιστη λύση για τη μεταφορά των κοιτασμάτων του Shah Deniz II. Να έχετε υπόψη σας ότι η διαδικασία επιλογής ήταν μακρά και έντονη και έγινε με βάση σειρά κριτηρίων, που χρησιμοποιήθηκαν από τους εμπειρογνώμονες της κοινοπραξίας Shah Deniz για την αξιολόγηση του TAP και του Ναμπούκο. Τα κριτήρια περιελάμβαναν όρους εμπορικότητας, στοιχεία για τη δυνατότητα παράδοσης του έργου σε ορισμένο χρόνο και οικονομικό προϋπολογισμό και άλλες λεπτομέρειες για τον μηχανολογικό σχεδιασμό, την ευθυγράμμιση και τη διαφάνεια, καθώς και την ασφαλή και αποτελεσματική λειτουργικότητα του αγωγού.

Ο ΤΑΡ αναμένεται να ανοίξει τον Νότιο Διάδρομο Αερίου. Πόσα κυβικά μέτρα αερίου προβλέπεται ότι θα μεταφέρει και ποια τα οφέλη της συμφωνίας για την TAP AG;

Πράγματι, ο αγωγός TAP είναι το πρώτο σημαντικό βήμα για τη δημιουργία του Νότιου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου. Ο διάδρομος αυτός έχει στρατηγική σημασία για πολλούς από τους εμπλεκόμενους φορείς. Συγκεκριμένα, θα αλλάξει ριζικά τον ευρωπαϊκό ενεργειακό εφοδιασμό, ο οποίος αποτελεί σημαντικό στρατηγικό στόχο για την ΕΕ και τα κράτη-μέλη. Επίσης, ο ΤΑΡ έχει αξιοσημείωτη στρατηγική σημασία για τις χώρες που βρίσκονται στην επιλεγμένη διαδρομή και από αυτήν την άποψη είμαστε χαρούμενοι που εξασφαλίσαμε τη νίκη αυτή για τον ΤΑΡ και την Ελλάδα.
Οπως αναφέρθηκε, το άνοιγμα του Νοτίου Διαδρόμου Αερίου ήταν ένα από τα βασικά κριτήρια για την κοινοπραξία Shah Deniz για να επιλέξει τον νικητή και αυτό ήταν ένα από τα χαρακτηριστικά που έδωσε στον TAP ένα σαφές ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Ο ΤΑΡ αρχικά έχει σχεδιαστεί για τη μεταφορά 10bcm αερίου, αυτό είναι σήμερα το αρχικό ποσό αερίου, που διατίθεται από τα κοιτάσματα του Shah Deniz. Ο ΤΑΡ μπορεί να επεκταθεί και να μεταφέρει διπλάσιες ποσότητες αερίου (20bcm).

Ποια είναι τα οφέλη από την κατασκευή του αγωγού ΤΑΡ για την Ελλάδα;

Ο TAP είναι ίσως η μεγαλύτερη και μοναδική άμεση ξένη επένδυση στην Ελλάδα σήμερα αξίας 1,5 δισ. ευρώ. Είναι εύκολο να αντιληφθεί κάποιος ότι ένα τόσο μεγάλο έργο έχει άμεση θετική οικονομική επίδραση στη δημιουργία θέσεων εργασίας και στις ελληνικές επιχειρήσεις που ήδη συνεργάζονται με τον ΤΑΡ. Οι οικονομικές μελέτες του ΙΟΒΕ έχουν υπολογίσει ότι θα δημιουργηθούν άμεσα περίπου 2.000 θέσεις εργασίας στην Ελλάδα κατά την περίοδο κατασκευής του αγωγού στη Βόρεια Ελλάδα, ενώ περίπου άλλες 10.000 θέσεις θα δημιουργηθούν σε συνδυασμό με τα άμεσα και έμμεσα οφέλη στην οικονομία.

Πέρα όμως από αυτά τα άμεσα οικονομικά οφέλη υπάρχουν επίσης και σημαντικά στρατηγικά οφέλη. Ο ΤΑΡ θα δώσει στην Ελλάδα έναν κεντρικό ρόλο στις ευρωπαϊκές στρατηγικές ενεργειακές εξελίξεις - γεγονός που πιστεύω ότι στο μέλλον θα ενισχύσει τη θέση της Ελλάδας στην περιοχή της Ν.Α. Ευρώπης.

Αυτό όμως που έχει σημασία είναι να μην χαθείτε στις μεγάλες στρατηγικές σκέψεις, αλλά να εστιάσετε στον άμεσο αντίκτυπο που μπορεί να φέρει το έργο στη χώρα και στις τοπικές κοινότητες που βρίσκονται στη διαδρομή. Αυτό που πολλοί άνθρωποι δεν ξέρουν είναι ότι ο TAP έχει ήδη πραγματοποιήσει εδώ και χρόνια περιβαλλοντικές και κοινωνικές αναλύσεις και μελέτες για το πώς είναι δυνατό το έργο να ωφελήσει όσο δυνατόν περισσότερο τις κοινότητες. Αυτήν τη στιγμή υπάρχουν αρκετές ομάδες στη Βόρεια Ελλάδα, οι οποίες έρχονται σε επαφή με εκατοντάδες ενδιαφερομένους για να μοιραστούν μαζί τους τα αποτελέσματα των μελετών αλλά και να μάθουν πώς θα μπορέσουν να συνεργαστούν καλύτερα μαζί τους.

Στα μέσα του καλοκαιριού άλλαξε η μετοχική σύνθεση της ΤΑΡ AG. Πιστεύετε ότι η αλλαγή αυτή θα είναι ωφέλιμη για την εταιρεία; Λέγεται ότι ενδιαφέρον για συμμετοχή εκδήλωσε και το ελληνικό Δημόσιο. Με τι ποσοστό θα συμμετέχει;

Οι νέοι μέτοχοι θα ενισχύσουν τη στρατηγική θέση της εταιρείας, που δημιουργεί παράλληλα έναν αναπόσπαστο κρίκο κατά μήκος ολόκληρης της αλυσίδας της επιχείρησης.

Ο TAP βρίσκεται σε συνεχή διάλογο με τις ελληνικές κυβερνήσεις από το 2003. Οσον αφορά στη συμμετοχή του ελληνικού Δημοσίου στο μερίδιο των μετοχών τη ΤΑΡ, αυτό είναι μία συζήτηση μεταξύ της κυβέρνησης και των μετόχων μας, αλλά αυτό που μπορώ να επαναλάβω - όπως έχω κάνει πολλές φορές στο παρελθόν - είναι ότι ο TAP είναι πάντα ανοιχτός σε νέους μετόχους.

Μέτοχοι του φυσικού αερίου ΤΑΡ είναι πλέον οι BP (20%), SOCAR (20%), Statoil (20%), Fluxys (16%), Total (10%), η E.ON (9%) και Axpo (5%).

Σε τι φάση βρίσκεται αυτήν τη στιγμή το έργο; Πότε προβλέπεται να ολοκληρωθεί; Ποια είναι τα μελλοντικά σχέδια της TAP AG;

Η κατασκευή του αγωγού θα ξεκινήσει μόνο όταν το έργο έχει λάβει όλες τις άδειες και έχει περάσει από όλες τις απαραίτητες διαδικασίες που ορίζονται από την ελληνική νομοθεσία, καθώς και από διεθνώς αναγνωρισμένα πρότυπα, όπως οι περιβαλλοντικές και κοινωνικές απαιτήσεις απόδοσης της Ευρωπαϊκής Τράπεζας για την Ανασυγκρότηση και Ανάπτυξη (ΕΤΑΑ).

Αυτό σημαίνει ότι η κατασκευή θα ξεκινήσει περίπου σε δύο χρόνια και θα ολοκληρωθεί σε τρία. Θα κατασκευάζονται μικρά τμήματα του αγωγού, έτσι ώστε οι κατασκευαστικές εργασίες να μην διαρκούν πολύ και να έχουν ελάχιστες επιπτώσεις στις τοπικές κοινότητες. Παρ' όλα αυτά προς το παρόν έχουμε πολλή δουλειά να κάνουμε - ιδίως όσον αφορά στη συνεργασία με τις τοπικές κοινότητες. Περιμένω με μεγάλη ανυπομονησία να περάσω λίγο περισσότερο χρόνο, συζητώντας με τους ανθρώπους που ζουν στη Βόρεια Ελλάδα.

(από την εφημερίδα "Κέρδος", 08/09/2013)