Σύμφωνα με στοιχεία του PortEconomics για το γ΄ τρίμηνο του 2025, το λιμάνι του Πειραιά παρουσιάζει πτώση κατά 2,4% στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, ωστόσο διατηρείται στην πρώτη πεντάδα των 15 μεγαλύτερων ευρωπαϊκών λιμένων έχοντας διακινήσει 4,79 εκατ. TEUs το 2024.
Την ίδια ώρα, στην κορυφή της ευρωπαϊκής κατάταξης παραμένει το Ρότερνταμ, που με διακίνηση 13,8 εκατ. TEUs το 2024 σημειώνει αύξηση 3% το τρίτο τρίμηνο του 2025, επιβεβαιώνοντας τον ρόλο του ως σταθερού πυλώνα του ευρωπαϊκού εμπορίου.
Πτώση τον Νοέμβριο
Σύμφωνα, πάντως, με τα στοιχεία της Cosco Shipping Ports, για τον μήνα Νοέμβριο 2025 από τις Προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά διακινήθηκαν σε μηνιαία βάση 301 χιλιάδες TEUs, έναντι 363 χιλιάδων TEUs τον αντίστοιχο μήνα του 2024, σημειώνοντας πτώση της τάξης του 17%.
Αξιοσημείωτο είναι ότι η κάμψη αυτή καταγράφεται σε έναν μήνα που παραδοσιακά χαρακτηρίζεται από αυξημένη εμπορευματική δραστηριότητα εν όψει της εορταστικής περιόδου.
Σε επίπεδο ενδεκαμήνου, η συνολική διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων από το λιμάνι του Πειραιά ανήλθε σε 3,6 εκατ. TEUs, έναντι 3,8 εκατ. TEUs την αντίστοιχη περίοδο του 2024, καταγράφοντας μείωση κατά 5,6%.
Σημειώνεται ότι ο πρόεδρος της ΟΛΠ Α.Ε., Han Chao, μιλώντας πρόσφατα στη «Ν» εξέφρασε την εκτίμηση ότι το λιμάνι του Πειραιά διαθέτει όλα τα εχέγγυα για να ανακτήσει σταδιακά τα φορτία εμπορευματοκιβωτίων που χάθηκαν την περίοδο των γεωπολιτικών αναταράξεων.
Όπως τόνισε, η γεωγραφική θέση του Πειραιά, σε άμεση εγγύτητα με τη Διώρυγα του Σουέζ, αποτελεί διαχρονικά ένα από τα ισχυρότερα στρατηγικά πλεονεκτήματα του λιμένα.
Tην ίδια ώρα, σε παγκόσμιο επίπεδο η Cosco Shipping Ports παρουσίασε καλές επιδόσεις το ενδεκάμηνο του 2025, με τη διακίνηση στους 37 λιμένες της να ανέρχεται στα 107 εκατ. TEUs (βασική μονάδα μέτρησης στη ναυτιλία των εμπορευματοκιβωτίων – αντιστοιχεί σε εμπορευματοκιβώτιο 20 ποδών), έναντι 101 εκατ. TEUs το ίδιο διάστημα πέρυσι, με αύξηση 6%.
Σε επίπεδο μήνα σε παγκόσμιο επίπεδο παρουσίασε επίσης θετικά αποτελέσματα, με τη διακίνηση τον Νοέμβριο να ανέρχεται σε 10,3 εκατ. TEUs, έναντι 9,4 εκατ. TEUs τον ίδιο μήνα πέρυσι – αύξηση 9,7%.
Οι ευρωπαϊκοί λιμένες
Μετά από μια ισχυρή ανάκαμψη το 2024, που ακολούθησε το ιδιαίτερα δύσκολο 2023, οι πρώτοι εννέα μήνες του 2025 αποκαλύπτουν μια καθαρή μεταβολή στη δυναμική ανάπτυξης των 15 κορυφαίων λιμένων εμπορευματοκιβωτίων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Επιλεκτική ανάπτυξη
Σύμφωνα με το PortEconomics, τα στοιχεία του γ’ τριμήνου του 2025 δείχνουν ότι η ανάπτυξη παύει να είναι οριζόντια και μετατρέπεται σε έντονα επιλεκτική, με σαφείς κερδισμένους και χαμένους σε ένα περιβάλλον γεωπολιτικής αστάθειας, αναδιάταξης δρομολογίων και νέων συμμαχιών των ναυτιλιακών ομίλων.
Στην κορυφή της ευρωπαϊκής κατάταξης παραμένει το Ρότερνταμ, που διακίνησε 13,8 εκατ. TEUs το 2024 και κατέγραψε αύξηση 3% στους πρώτους εννέα μήνες του 2025, επιβεβαιώνοντας τον ρόλο του ως σταθερού πυλώνα του ευρωπαϊκού εμπορίου.
Ακολουθεί η Αμβέρσα-Μπριζ, με διακίνηση 13,5 εκατ. TEUs το 2024, αλλά με σαφώς πιο περιορισμένη δυναμική το 2025 (+1,6%), ένδειξη ωρίμανσης μετά την ισχυρή περσινή ανάκαμψη.
Το Αμβούργο ξεχωρίζει ανάμεσα στο «βαρύ» τρίο της Ευρώπης. Παρότι το 2024 έκλεισε με περίπου 7,9 εκατ. TEUs, στο 2025 καταγράφει ισχυρή ετήσια αύξηση 8,4%, υπερκαλύπτοντας κατά πολύ τις επιδόσεις των Ρότερνταμ και Αμβέρσας.
Η αναβίωση του Αμβούργου έρχεται μετά από χρόνια μέτριας απόδοσης και αποδίδεται στην αύξηση των προσεγγίσεων πλοίων λόγω νέων δομών συμμαχιών -με αιχμή την Gemini-, αλλά και στην είσοδο ξένων operators στους τερματικούς σταθμούς.
Μόνο τρία λιμάνια της πρώτης 15άδας κατόρθωσαν να πετύχουν διψήφια αύξηση το 2025. Το Γκντανσκ, που διακίνησε 2,2 εκατ. TEUs το 2024, αναδεικνύεται στον απόλυτο πρωταγωνιστή με άνοδο 21,7% το τρίτο τρίμηνο του 2025, χάρη στην έναρξη λειτουργίας του νέου τερματικού στο Baltic Hub.
Το Μπρέμερχαφεν, με διακίνηση 4,45 εκατ. TEUs το 2024, σημειώνει αύξηση άνω του 10% και εκτιμάται ότι θα ανέλθει από την έβδομη θέση το 2024 στην πέμπτη έως το τέλος του έτους.
Σταθερά ανοδική παραμένει και η πορεία του Τζόια Τάουρο, το οποίο διακίνησε 3,94 εκατ. TEUs το 2024 και συνεχίζει να ενισχύεται με 1,6%, υποστηριζόμενο από τις επενδύσεις και τη στρατηγική παρουσία της MSC.
Στη Νότια Ευρώπη
Στη Νότια Ευρώπη η εικόνα είναι πιο υποτονική. Η Βαλένθια, με 5,48 εκατ. TEUs το 2024, καταγράφει μέτρια αύξηση 3,7% στο 9μηνο του 2025, ενώ η Αλχεθίρας (4,71 εκατ. TEUs το 2024) και η Βαρκελώνη (3,89 εκατ. TEUs το 2024) κινούνται σε αρνητικό έδαφος -1,6% και -5,1% αντίστοιχα το τρίτο τρίμηνο του 2025.
Η κάμψη αυτή αποδίδεται στο γεγονός ότι το 2024 είχε ενισχυθεί τεχνητά από τις εκτροπές δρομολογίων λόγω της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα.
Αντίστοιχα, το Σίνες υποχωρεί από τα υψηλά επίπεδα του 2024, όταν είχε διακινήσει 1,93 εκατ. TEUs, σημειώνοντας πτώση κατά 5,5%.
Τα γαλλικά λιμάνια HAROPA και Μασσαλία σημείωσαν σημαντικά χαμηλότερη ανάπτυξη σε σύγκριση με τις ισχυρές επιδόσεις τους το 2024, 18,5% και 8,9 αντίστοιχα.
Το σύμπλεγμα HAROPA, με 3,1 εκατ. TEUs το 2024, παρουσίασε αύξηση κατά 3,1% το τρίτο τρίμηνο του 2025, καθώς και η Μασσαλία, που διακίνησε 1,45 εκατ. TEUs, σημείωσε άνοδο 1%.
Μάλιστα, η Μασσαλία εκτιμάται ότι θα υποχωρήσει από τη 15η θέση, λόγω του ότι το Λας Πάλμας, το οποίο μετά από διακίνηση 1,32 εκατ. TEU το 2024, καταγράφει ισχυρή αύξηση 15,7% το 2025.
Στην Ανατολική Μεσόγειο, ο Πειραιάς διατηρείται στην πρώτη πεντάδα της Ε.Ε. έχοντας διακινήσει 4,79 εκατ. TEUs το 2024, ωστόσο συνεχίζει να κινείται σε αρνητικό έδαφος το 2025 με πτώση 2,4%.
Η επίδοση αυτή αντικατοπτρίζει τόσο το υποτονικό 2024 όσο και τις επιπτώσεις της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα και των αλλαγών στα δρομολόγια Ασίας-Ευρώπης.
Την ίδια στιγμή, αρκετά λιμάνια εκτός της πρώτης 15άδας αναμένεται να ξεπεράσουν το όριο του 1 εκατ. TEUs το 2025, μεταξύ των οποίων τα Wilhelmshaven, La Spezia, Koper, Klaipeda, Gdynia και Constanza, στοιχείο που δείχνει μια ευρύτερη γεωγραφική ανακατανομή φορτίων εντός της Ε.Ε.
(Από την εφημερίδα Η Ναυτεμπορική)