Ακατάλληλα Αποθηκευμένο Φορτίο Μπαταριών Ιόντων Λιθίου Προκάλεσε Πυρκαγιά σε Φορτηγό Πλοίο

Ακατάλληλα Αποθηκευμένο Φορτίο Μπαταριών Ιόντων Λιθίου Προκάλεσε Πυρκαγιά σε Φορτηγό Πλοίο
energia.gr
Παρ, 19 Δεκεμβρίου 2025 - 09:53

Δύο χρόνια αφότου ένα φορτηγό πλοίο που διέσχιζε τον βόρειο Ειρηνικό υπέστη δύο πυρκαγιές στα αμπάρια του, το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών των ΗΠΑ, εξέδωσε έκθεση στην οποία διαπιστώνεται ότι όταν το πλοίο αντιμετώπισε κακές καιρικές συνθήκες, το ακατάλληλα ασφαλισμένο φορτίο προκάλεσε πυρκαγιές σε κάθε αμπάρι του πλοίου. Στην έκθεσή του το Συμβούλιο προειδοποιεί για τις μοναδικές προκλήσεις που

αντιμετωπίζει η αποθήκευση μπαταριών ιόντων λιθίου και την ανάγκη σωστής ασφάλισης του φορτίου σύμφωνα με τα εγχειρίδια και τις οδηγίες.

Οι πυρκαγιές εκδηλώθηκαν στις 25 Δεκεμβρίου 2023, στο Genius Star XI, ενώ το πλοίο βρισκόταν νότια της Αλάσκας. Το πλοίο 13.600 dwt, νηολογημένο στον Παναμά, είχε 19 μέλη πληρώματος και βρισκόταν περίπου 370 μίλια νοτιοδυτικά των Αλεούτιων Νήσων, με προορισμό το Λονγκ Μπιτς της Καλιφόρνια. Το πλοίο είχε μήκος 410 πόδια με δύο κύρια αμπάρια φορτίου.

Στις αρχές Δεκεμβρίου, το πλοίο είχε φορτώσει φορτίο στο Χάι Φονγκ του Βιετνάμ, το οποίο αποτελούνταν από 192 συστήματα αποθήκευσης ενέργειας από μπαταρίες ιόντων λιθίου και 35 εναλλάκτες θερμότητας. Κάθε μία από τις μονάδες αποθήκευσης περιείχε 28 συστοιχίες μπαταριών ιόντων λιθίου, καθεμία με τη σειρά της αποτελούμενη από τρεις μονάδες μπαταριών με δέκα στοιχεία μπαταριών ιόντων λιθίου.

Οι μονάδες ήταν στοιβαγμένες μεταξύ του κάτω καταστρώματος και του ενδιάμεσου καταστρώματος καθενός από τα δύο αμπάρια. Ενώ το εγχειρίδιο ασφάλισης φορτίου του πλοίου συνιστούσε τη χρήση συρματόσχοινου, αλυσίδων ή υλικών ισοδύναμης αντοχής, ο ιδιοκτήτης του φορτίου ζήτησε τη χρήση ιμάντων πρόσδεσης από πολυεστέρα για να αποφύγει γρατσουνιές στις μονάδες. Το πλοίο απέπλευσε στις 10 Δεκεμβρίου, κάνοντας στάση ανεφοδιασμού καυσίμων στο Μπουσάν της Νότιας Κορέας και ξεκινώντας το διάπλου του Ειρηνικού στις 18 Δεκεμβρίου.

Από τις 24 Δεκεμβρίου, άρχισε να αντιμετωπίζει κακοκαιρία, η οποία μετά τα μεσάνυχτα μετατράπηκε σε πλήρη θύελλα. Οι άνεμοι ήταν 26 κόμβων, με ριπές έως 31, τα κύματα έφταναν τα 4,5 μέτρα. Κατά τη διάρκεια της κακοκαιρίας, αναφέρθηκε ότι θαλασσινό νερό είχε ξεπλύνει τις καταπακτές φορτίου του πλοίου.

Το πλήρωμα έκανε καθημερινές επιθεωρήσεις για να βεβαιωθεί ότι το φορτίο ήταν ασφαλές και το πρωί της 25ης Δεκεμβρίου, μπαίνοντας στο αμπάρι 2, ανακάλυψαν ότι το φορτίο στο ενδιάμεσο κατάστρωμα είχε μετακινηθεί. Περίπου την ίδια ώρα, ο καπετάνιος του πλοίου παρατήρησε μαύρο καπνό να βγαίνει από το καπάκι ενός φρεατίου που είχε ανοιχτεί για πρόσβαση στο αμπάρι 1. 

Το πλοίο ανέπτυξε το σύστημα πυρόσβεσης  του και μεταγενέστερες αναφορές δείχνουν ότι η θερμοκρασία στο αμπάρι 1 έπεφτε. Ο πλοίαρχος διέταξε το πλήρωμα να ξαναδέσει το φορτίο στο αμπάρι 2. Ωστόσο, επειδή είχαν εξαντλήσει το σύστημα πυρόσβεσης με CO2 που υπήρχε στο πλοίο, το πλοίο ζήτησε και έλαβε άδεια από την Ακτοφυλακή των ΗΠΑ να εκτρέψει πορεία προς το Dutch Harbor της Αλάσκας.

Στις 28 Δεκεμβρίου, ενώ κατευθυνόταν ακόμα προς την Αλάσκα, το Genius Star XI αντιμετώπισε ξανά έντονη κακοκαιρία. Οι άνεμοι επέστρεψαν στους 26 κόμβους, με ριπές έως 31, και η θάλασσα είχε ύψος 22 πόδια με κυματισμούς 13 ποδιών. Στις 02:15, ενεργοποιήθηκε ο συναγερμός πυρκαγιάς για το Αμπάρι 2 και φάνηκε καπνός να βγαίνει από τους αγωγούς εξαερισμού. Χωρίς διαθέσιμο CO2, το πλήρωμα αναγκάστηκε να καταπολεμήσει τη φωτιά χρησιμοποιώντας νερό για να ψύξει το εξωτερικό του αμπαριού. Μέχρι τη στιγμή που το πλοίο έφτασε στην Αλάσκα, η θερμοκρασία του αμπαριού μειωνόταν, υποδεικνύοντας ότι η φωτιά είχε σβήσει.

Το πλοίο πέρασε σχεδόν έξι εβδομάδες στην Αλάσκα, ενώ η Ακτοφυλακή και ιδιώτες εμπειρογνώμονες εξοικειωμένοι με τον χειρισμό μπαταριών ιόντων λιθίου κλήθηκαν για να διασφαλίσουν την κατάσταση. Αναπληρώθηκε επίσης η τροφοδοσία με CO2. Το πλοίο έφτασε τελικά στο Σαν Ντιέγκο της Καλιφόρνια στα τέλη Φεβρουαρίου. Το NTSB εκτιμά το κόστος της ζημιάς σε 3,8 εκατομμύρια δολάρια.

Το NTSB αναφέρει ότι τρεις από τις μονάδες ισχύος στο ενδιάμεσο κατάστρωμα του Αμαξοστάσιου 1 και μία άλλη στο ενδιάμεσο κατάστρωμα του Αμαξοστάσιου 2 είχαν αποκολληθεί και είχαν υποστεί πυρκαγιές. Συνολικά, 43 από τις 160 μονάδες που ήταν αποθηκευμένες στα ενδιάμεσα καταστρώματα υπέστησαν ζημιές. Η έρευνα έδειξε ότι 41 από τις 43 μονάδες είχαν σπάσει από τα αγκίστριά τους και είχαν μετακινηθεί.

Δύο από τις μονάδες που έσπασαν στο αμπάρι 1 είχαν υποστεί εσωτερική πυρκαγιά. Είκοσι μονάδες ξέσπασαν αλλά δεν υπέστησαν πυρκαγιά. Μία μονάδα ξέσπασε στο Κτήμα 2 και υπέστη τη δεύτερη πυρκαγιά λίγες μέρες αργότερα. Ενώ οι πυρκαγιές προκλήθηκαν από τις ίδιες συνθήκες, οι δύο πυρκαγιές δεν σχετίζονταν μεταξύ τους.

Η έκθεση επισημαίνει βλάβη στον εξοπλισμό κατά την ασφάλιση του φορτίου. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι πολλά άγκιστρα ζώνης πρόσδεσης είχαν σπάσει. 

Η Wisdom Marine Group, η οποία εκμεταλλευόταν το πλοίο, σύμφωνα με το NTSB, αναγνώρισε ότι οι διαδικασίες πρόσδεσης του φορτίου δεν εφαρμόστηκαν σωστά. Επιπλέον, ανέφερε ότι το πλήρωμα δεν είχε επαρκείς γνώσεις για να ελέγξει τις συνθήκες πρόσδεσης εντός του λιμένα φόρτωσης.

Το πλοίο εκτελούσε χρονοναύλωση στο Norden. Επισήμανε ότι το σχέδιο στοίβαξης ήταν παρόμοιο με αυτό που χρησιμοποιήθηκε σε πέντε προηγούμενα ταξίδια. Ο Norden, ωστόσο, τροποποίησε το σχέδιο στοιβασίας αυξάνοντας το φορτίο θραύσης των ιμάντων πρόσδεσης. Για τα επόμενα ταξίδια, ο Norden έδωσε επίσης οδηγίες στους πλοιάρχους να ακολουθήσουν μια πιο νότια διαδρομή διασχίζοντας τον Ειρηνικό.

Το NTSB καταλήγει στο συμπέρασμα ότι ολόκληρο το περιστατικό οφειλόταν στην αποθήκευση του φορτίου. Οι συστάσεις του επικεντρώνονται στην ορθή ασφάλιση και επιθεώρηση των διατάξεων φορτίου. Αναφέρει ότι η σωστή επιθεώρηση και επαλήθευση είναι κρίσιμες για την αποτροπή της μετακίνησης φορτίου. 
 

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr