υιοθέτησε τη Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου νέο πακέτο κυρώσεων που στοχεύει ρωσικά πετρελαϊκά συμφέροντα και συγκεκριμένα πρόσωπα που φέρονται να συνέβαλαν στην παράκαμψη των περιορισμών στις εξαγωγές αργού πετρελαίου.
Στο επίκεντρο των κυρώσεων βρίσκονται οι έμποροι πετρελαίου Μurtaza Lakhani και Etibar Eyyub, οι οποίοι, σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές αρχές, βοήθησαν τη Μόσχα να συνεχίσει τις εξαγωγές αργού, ενισχύοντας τη χρηματοδότηση του πολέμου της Ρωσίας στην Ουκρανία. Ο αυτοδημιούργητος Πακιστανός πολυεκατομμυριούχος Μurtaza Lakhani συνδέθηκε με την Jet Oil από το 2020, όταν η εταιρεία Mercantile & Maritime Group, υπό τον έλεγχό του, απέκτησε το πλειοψηφικό πακέτο μετοχών της Cetracore Energy, με έδρα τη Βιέννη.
Η αυστριακή εταιρεία είχε αποκτήσει ήδη από το 2018 τον πλήρη έλεγχο της Jet Oil, ανοίγοντας ένα νέο κεφάλαιο εξυγίανσης μετά την υπαγωγή της εταιρείας στο άρθρο 99 του πτωχευτικού κώδικα. Πρόκειται για μια περίοδο που σημαδεύτηκε από την αυτοκτονία του προέδρου και συνιδρυτή της Jet Oil, Κυριάκου Μαμιδάκη.
Σε επίσημη ανακοίνωσή της η εταιρεία επισημαίνει ότι η αναστολή είναι προσωρινού χαρακτήρα και ότι βρίσκεται σε στενή συνεργασία με τους νομικούς της συμβούλους, καθώς και με τις αρμόδιες εθνικές και ευρωπαϊκές αρχές, προκειμένου να επιτραπεί το συντομότερο δυνατό η επαναλειτουργία της, σε πλήρη συμμόρφωση με το ισχύον κανονιστικό πλαίσιο.
Η εταιρεία φέρεται να συνέβαλε στην παράκαμψη των περιορισμών στις εξαγωγές αργού πετρελαίου της Ρωσίας.
Παράλληλα, στο πλαίσιο εφαρμογής των διεθνών κυρώσεων, με απόφαση της Ανεξάρτητης Αρχής για την Καταπολέμηση του Ξεπλύματος Μαύρου Χρήματος «παγώνουν» τα περιουσιακά στοιχεία συνολικά πέντε εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην εμπορία καυσίμων. Πρόκειται για την Jet Oil και τέσσερις ακόμη μικρότερες εταιρείες που ελέγχονται από το ίδιο πρόσωπο.
Η αναστολή λειτουργίας της εταιρείας, που ιδρύθηκε το 1990 από τα αδέλφια Νίκο, Κυριάκο και Γιώργο Μαμιδάκη από την Ανώσκελη Χανίων και έφτασε στο απόγειό της να ελέγχει έως και το 10% της εγχώριας αγοράς, δεν αναμένεται, σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου, να προκαλέσει δυσλειτουργίες στην αγορά καυσίμων.
Το άλλοτε εκτεταμένο δίκτυο των 600 πρατηρίων έχει πλέον περιοριστεί σε περίπου 80, ενώ η διοίκηση της εταιρείας έχει αποδεσμεύσει τους πρατηριούχους από την υποχρέωση αποκλειστικής προμήθειας. Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες, εταιρείες του κλάδου βρίσκονται ήδη σε συζητήσεις με πρατηριούχους του δικτύου Jet Oil για νέες συμβάσεις προμήθειας.
Σημαντικότερο αποτύπωμα αφήνει η εξέλιξη αυτή στον τομέα της αποθήκευσης. Η Jet Oil διαθέτει από τις μεγαλύτερες εγκαταστάσεις καυσίμων στο Καλοχώρι Θεσσαλονίκης, που αντιστοιχούν περίπου στο 15% της συνολικής αποθηκευτικής ικανότητας της χώρας. Η αναστολή επηρεάζει άμεσα τη Motor Oil, η οποία έκανε χρήση των εγκαταστάσεων βάσει μακροχρόνιας μίσθωσης, με κύκλους της εταιρείας ωστόσο να εκτιμούν ότι η κατάσταση είναι διαχειρίσιμη μέσω της ταχείας ανακατανομής αποθεμάτων στους αποθηκευτικούς χώρους που διαθέτει ο όμιλος σε Θεσσαλονίκη και Καβάλα. Διαχειρίσιμη αξιολογούν την κατάσταση και άλλοι πάραγοντες της αγοράς, αν και επισημαίνουν ότι «δεν είναι κάτι αμελητέο το να κλείνουν οι μεγαλύτερες εγκαταστάσεις αποθήκευσης στη Βόρεια Ελλάδα». Μέρος του κενού εκτιμούν ότι θα καλυφθεί και από τις εγκαταστάσεις της HELLENiQ ENERGY στη Θεσσαλονίκη και της Ελίν στο Πόρτο Λάγος.
Μεγάλα προβλήματα
Η γενικότερη αίσθηση της αγοράς ωστόσο είναι ότι η προσωρινή αναστολή θα οδηγήσει πιθανότατα και στο οριστικό κλείσιμο της ιστορικής πετρελαϊκής εταιρείας και στην πλήρη έξοδό της από την αγορά έπειτα από περισσότερα από 65 χρόνια παρουσίας, καθώς οι εξελίξεις θα δυσχεραίνουν κάθε είδους οικονομική συναλλαγή, από τον δανεισμό μέχρι την εξόφληση υποχρεώσεων
*Από την ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ