Σε μια φάση αυξημένης μεταβλητότητας, αλλά και έντονων ευκαιριών βρίσκεται η παγκόσμια αγορά των LNG carriers, καθώς η γεωπολιτική αναδιάταξη των ενεργειακών ροών, η στρατηγική στροφή της Ευρώπης μακριά από το ρωσικό φυσικό αέριο και η άνοδος της αμερικανικής παραγωγής LNG επανακαθορίζουν το ισοζύγιο προσφοράς και ζήτησης

Η τελευταία ανάλυση του ναυλομεσιτικού οίκου Intermodal αποτυπώνει με σαφήνεια ότι, παρά τη συγκράτηση της ζήτησης σε ορισμένες αγορές, η ναυλαγορά LNG βρίσκεται σε φάση ισχυρής ανάκαμψης, με το 2026 να προδιαγράφεται ως έτος καμπής.

Συγκεκριμένα, οι αναλυτές εκτιμούν ότι η επόμενη χρονιά θα μπορούσε να σημάνει ισχυρή ανάκαμψη στη ζήτηση LNG και στα τονο-μίλια (ton-miles), υπό την προϋπόθεση ότι θα τεθούν σε λειτουργία νέες μονάδες υγροποίησης, θα αυξηθεί η ασιατική ζήτηση και δεν θα υπάρξουν σοβαρές εμπορικές εντάσεις.

Παράλληλα, η σταδιακή και νομικά δεσμευτική απαγόρευση εισαγωγών ρωσικού LNG από την Ευρώπη έως το τρίτο τρίμηνο του 2027 αναμένεται να ενισχύσει περαιτέρω τη θέση των ΗΠΑ και να αυξήσει τις διατλαντικές ροές.

Σε αυτό το περιβάλλον, τα LNG carriers αναδεικνύονται ως ένας από τους πιο «καυτούς» ναυτιλιακούς κλάδους, με υψηλή ορατότητα εσόδων, ισχυρή ναυλαγορά και αυξανόμενο στρατηγικό ρόλο στην ενεργειακή μετάβαση.

«Έκρηξη» ναύλων

Σύμφωνα με την Intermodal, το πιο εντυπωσιακό στοιχείο της έκθεσης αφορά τη ναυλαγορά LNG. Η spot αγορά σημείωσε εκρηκτική άνοδο τον Νοέμβριο, καθώς η αυξημένη δραστηριότητα στη Δύση προκάλεσε έλλειψη διαθέσιμου τονάζ.

Ο δείκτης για LNG carriers 174.000 cbm ξεκίνησε τον μήνα στα 59.750 δολ./ημέρα και έκλεισε στα 110.000 δολ. ημέρα, επίπεδα που είχαν να καταγραφούν από τον Δεκέμβριο του 2023.

Πρόκειται για αύξηση 4,5 φορές σε σχέση με τα μέσα Οκτωβρίου και σχεδόν τριπλάσια του μέσου όρου του έτους.

Αντίστοιχα, τα συμβόλαια ενός έτους (1-year time charters) ενισχύθηκαν στα 42.000 δολ./ημέρα, αυξημένα κατά 43% σε σχέση με τον Οκτώβριο.

Η αγορά βρίσκεται σε κατάσταση έντονης κινητικότητας, με πλοιοκτήτες και ναυλωτές να προσπαθούν να ισορροπήσουν μεταξύ υψηλών ναύλων και μελλοντικής προσφοράς πλοίων.

Το φυσικό αέριο

Στο μεταξύ, οι ευρωπαϊκές τιμές φυσικού αερίου υποχώρησαν αισθητά τον Νοέμβριο, παρά την είσοδο στη χειμερινή περίοδο.

Το benchmark TTF έκλεισε στα 28,75 ευρώ/MWh, σημειώνοντας πτώση 8% μέσα στον μήνα και 10% σε σχέση με τον μέσο όρο Οκτωβρίου.

Η εξέλιξη αυτή θεωρείται αντιφατική, δεδομένων των χαμηλότερων επιπέδων αποθεμάτων στη Βορειοδυτική Ευρώπη (περίπου 70% στο τέλος Νοεμβρίου), ωστόσο εξηγείται από μια σειρά παραγόντων.

Καθοριστικό ρόλο παίζει η ισχυρή παρουσία των ΗΠΑ ως βασικού προμηθευτή LNG προς την Ευρώπη.

Οι αμερικανικές ροές λειτουργούν ως «μαξιλάρι ασφαλείας», μειώνοντας την αίσθηση επείγοντος για αποθήκευση.

Παράλληλα, οι αγορές προεξοφλούν ενδεχόμενη αποκλιμάκωση του πολέμου στην Ουκρανία, περιορίζοντας τον γεωπολιτικό φόβο διακοπών εφοδιασμού.

Αύξηση εξαγωγών από ΗΠΑ, Κατάρ, Νιγηρία και Ρωσία

Η παγκόσμια εμπορία LNG ενισχύθηκε τον Νοέμβριο, με τις εξαγωγές των ΗΠΑ να αυξάνονται κατά 43% σε ετήσια βάση, φτάνοντας τα 13,8 bcm.

Η Ευρώπη απορρόφησε περίπου 9,4 bcm, καθιστώντας τον άξονα ΗΠΑ – Ευρώπη τον κυρίαρχο εμπορικό διάδρομο του 2025, με ετήσια αύξηση 67%.

Ωστόσο, αυτή η μετατόπιση έχει και επίπτωση στις ναυλαγορές: πρόκειται για μικρότερες αποστάσεις σε σύγκριση με το μακρινό trade ΗΠΑ-Κίνας, γεγονός που περιορίζει τη ζήτηση σε τονο-μίλια.

Στο μέτωπο των εξαγωγέων, το Κατάρ, η Νιγηρία και η Ρωσία κατέγραψαν αύξηση αποστολών, ενώ η Αυστραλία υποχώρησε λόγω τεχνικών προβλημάτων.

Στην Ασία, η Ευρώπη παραμένει ο βασικός «απορροφητής», ενώ η Κίνα διατηρεί σταθερές εισαγωγές.

Λιγότερες παραγγελίες

Σε επίπεδο στόλου, τον Νοέμβριο προστέθηκαν 6 νέα LNG carriers, ανεβάζοντας το σύνολο στα 859 πλοία, με συνολική χωρητικότητα περίπου 131 εκατ. cbm.

Η ετήσια αύξηση στόλου διαμορφώνεται στο 9,5%, ωστόσο το orderbook εμφανίζει σημάδια επιβράδυνσης.

Το βιβλίο παραγγελιών ανέρχεται σε 319 πλοία (51,7 εκατ. cbm), με τον δείκτη orderbook-to-fleet ratio -δηλαδή ο λόγος των παραγγελιών προς τον υπάρχοντα στόλο να υποχωρεί στο 39,4%, ένδειξη σταδιακής εξισορρόπησης της αγοράς.

Ο μέσος όρος ηλικίας του στόλου είναι 10,32 έτη, ελαφρώς νεότερος από τον ιστορικό μέσο όρο, ενώ το 34% της χωρητικότητας αφορά πλοία κάτω των 5 ετών.

Τα παλαιότερης τεχνολογίας steam turbine LNG carriers εξακολουθούν να αντιπροσωπεύουν περίπου 23% του στόλου.

(από την εφημερίδα «ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ»)

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr