πληρώνουν 15.000 ριάλ ανά λίτρο (~4,7 σεντς ΗΠΑ ανά γαλόνι) για τα πρώτα 60 λίτρα που καταναλώνονται σε έναν μήνα, 30.000 ριάλ ανά λίτρο (~9,4 σεντς ανά γαλόνι) για τα επόμενα 100 λίτρα και 50.000 ριάλ ανά λίτρο (~15,7 σεντς ανά γαλόνι) για οτιδήποτε πέρα από αυτό. Οι Ιρανοί απολαμβάνουν το φθηνότερο φυσικό αέριο από οποιαδήποτε άλλη χώρα στον κόσμο, χάρη στις γενναιόδωρες επιδοτήσεις της κυβέρνησης, με το κόστος παραγωγής να είναι 20 φορές υψηλότερο από την τιμή που ορίζει το κράτος.
Προηγουμένως, ο πρόεδρος Μασούντ Πεζεσκιάν προειδοποίησε ότι η κυβέρνηση δεν μπορεί να διατηρήσει επ' αόριστον εξαιρετικά φθηνά καύσιμα, καθώς η εγχώρια κατανάλωση υπερβαίνει την ικανότητα διύλισης, γεγονός που επιβάλλει δαπανηρές εισαγωγές. Η ιρανική κυβέρνηση βρίσκεται υπό πίεση να μειώσει τις δαπάνες, καθώς ο πληθωρισμός έχει εκτοξευθεί σε περίπου 40%.
Το Ιράν δαπανά σχεδόν 50 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως σε επιδοτήσεις καυσίμων, το υψηλότερο από οποιοδήποτε άλλο έθνος του GCC. Τον περασμένο μήνα, η ιρανική κυβέρνηση ανέφερε ότι το κόστος εισαγωγής βενζίνης είχε ανέλθει στα 700.000 ριάλ ανά λίτρο (~2,34 δολάρια ανά γαλόνι), πολύ υψηλότερο από τις τυπικές τιμές που χρεώνονται στα ιρανικά πρατήρια βενζίνης. Η χώρα θα δαπανήσει 6 δισεκατομμύρια δολάρια για εισαγωγές βενζίνης το τρέχον έτος, με τη ζήτηση να ξεπερνά την εγχώρια παραγωγή. Η τελευταία αύξηση των τιμών αποσκοπεί εν μέρει στον περιορισμό της υψηλής κατανάλωσης καυσίμων.
Ωστόσο, η αύξηση των τιμών κινδυνεύει να πυροδοτήσει ένα ακόμη κύμα αναταραχών, με τους Ιρανούς να θεωρούν τα φθηνά καύσιμα κάτι σαν αναφαίρετο δικαίωμα τους. Πανεθνικές διαμαρτυρίες σάρωσαν τη χώρα το 2019, αφού η κυβέρνηση αύξησε τις τιμές έως και 200%, με τους διαδηλωτές να ζητούν την απομάκρυνση του Ανώτατου Ηγέτη Αλί Χαμενεΐ . Υπολογίζεται ότι 700 τράπεζες και βενζινάδικα δέχτηκαν επιθέσεις ή κάηκαν σε αυτό που έγινε γνωστό ως Ματωμένος Αμπάν ή Ματωμένος Νοέμβριος, που θεωρείται η μεγαλύτερη πρόκληση για το καθεστώς από την Ιρανική Επανάσταση του 1979. Οι ιρανικές αρχές κατέστειλαν βάναυσα τις αναταραχές, με αναφορές ότι έως και 1.500 άνθρωποι θα μπορούσαν να έχουν σκοτωθεί.
Το φθηνό ιρανικό πετρέλαιο έχει επίσης προκαλέσει αύξηση στο παράνομο εμπόριο πετρελαίου, με περίπου 20 έως 30 εκατομμύρια λίτρα βενζίνης να εισάγονται λαθραία από τη χώρα καθημερινά στο Αφγανιστάν και το Πακιστάν, όπου το κόστος των καυσίμων είναι σχεδόν 20 φορές υψηλότερο.
Το Ιράν είναι ένας σημαντικός παγκόσμιος παραγωγός πετρελαίου, αξιοποιώντας πολύπλοκες οδούς εξαγωγής και την κινεζική ζήτηση για να δημιουργήσει σημαντικά έσοδα, με πρόσφατα στοιχεία να δείχνουν υψηλά επίπεδα παραγωγής . Η παραγωγή πετρελαίου του Ιράν κυμαινόταν από 3,2 έως 4,2 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα (bpd) στα τέλη του 2025, με τις προβλέψεις να αναμένουν σταθερότητα γύρω στα 3,34 εκατομμύρια bpd το 2026, υποστηριζόμενη από την αυξημένη παραγωγή και τις πωλήσεις προς την Κίνα παρά τις κυρώσεις, εν μέρει λόγω της ρωσο-κινεζικής συνεργασίας στην ανάπτυξη των κοιτασμάτων.
Το Ιράν πουλάει κυρίως το πετρέλαιό του στην Κίνα, η οποία αγοράζει τη συντριπτική πλειοψηφία (περίπου το 90%), συχνά χρησιμοποιώντας πολύπλοκες μεθόδους όπως οι «σκιώδεις στόλοι» για να παρακάμψει τις κυρώσεις των ΗΠΑ, ενώ άλλοι αγοραστές περιλαμβάνουν τη Συρία, τα ΗΑΕ και τη Βενεζουέλα, αν και αυτά είναι πολύ μικρότερα μερίδια. Μεγάλα λιμάνια στην Κίνα, όπως η Τιαντζίν και το Τσινγκτάο, παραλαμβάνουν τακτικά ιρανικό αργό πετρέλαιο, ενώ λιμάνια των ΗΑΕ, όπως η Φουτζάιρα, χρησιμεύουν ως κόμβοι μεταφόρτωσης, με το πετρέλαιο να πηγαίνει επίσης σε άλλες ασιατικές χώρες και ορισμένες χώρες της Λατινικής Αμερικής.
Το Ιράν συνέχισε να εξάγει μεγάλες ποσότητες πετρελαίου παρά τις κυρώσεις των ΗΠΑ, με την Τεχεράνη να στέλνει 2,15 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα (mbpd) τον Οκτώβριο, συμπεριλαμβανομένων 1,93 mbpd αργού πετρελαίου. Το ιρανικό πετρέλαιο πωλείται συνήθως με έκπτωση 5-10% σε σχέση με το Brent. Σχεδόν 40 από τα 53 πλοία που μετέφεραν ιρανικό αργό πετρέλαιο τον Οκτώβριο έχουν υποστεί κυρώσεις από την κυβέρνηση Τραμπ.
Οι επικριτές της τελευταίας αύξησης τιμών από την ιρανική κυβέρνηση έχουν προειδοποιήσει ότι κάθε αύξηση των τιμών του φυσικού αερίου κατά 10.000 ριάλ αυξάνει τον πληθωρισμό κατά 5%. Επιπλέον, το φθηνό φυσικό αέριο δημιουργεί άφθονες ευκαιρίες απασχόλησης για τον πληθυσμό της χώρας. Επί του παρόντος, περισσότεροι από 8 εκατομμύρια Ιρανοί, ή σχεδόν το 10% του πληθυσμού, εργάζονται ως οδηγοί ταξί κυρίως μέσω διαδικτυακών πλατφορμών.
Για κάποιο πλαίσιο, η Uber έχει 8,8 εκατομμύρια οδηγούς και ταχυμεταφορείς παγκοσμίως. Είναι ενδιαφέρον ότι, ενώ το Ιράν φημίζεται για την υψηλή ενεργειακή ένταση και την υψηλή κατά κεφαλήν κατανάλωση σε σχέση με πολλές άλλες χώρες στον κόσμο, η κατανάλωσή του εξακολουθεί να είναι σημαντικά χαμηλότερη από τα επίπεδα που παρατηρούνται στα κράτη μέλη του GCC. Η κατανάλωση ενέργειας κατά κεφαλήν του Ιράν ανέρχεται σε 3.266 kgoe (κιλά ισοδύναμου πετρελαίου), ελαφρώς υψηλότερη από τον μέσο όρο των 3.189 kgoe για την Ευρώπη, αλλά μόνο ένα κλάσμα του μέσου όρου των 16.684 kgoe του Κατάρ.
Οι χώρες του GCC κατατάσσονται σταθερά μεταξύ των υψηλότερων στον κόσμο σε κατά κεφαλήν κατανάλωση ενέργειας λόγω παραγόντων όπως οι άφθονοι πόροι υδρογονανθράκων, οι ενεργοβόρες βιομηχανίες και η υψηλή χρήση κλιματισμού/αφαλάτωσης σε ένα ζεστό κλίμα.